پایان تنش بین تهران و اسلام‌آباد/ تلاش برای ناامنی کردن در سراوان؟

در روز گذشته مجدد شاهد اقداماتی غیر امنیتی در سراوان بودیم فرمانده انتظامی سیستان و بلوچستان از اقدام به‌موقع مأموران و دستگیری عاملان تیراندازی به مقر نظامی و کشف سلاح‌های جنگی در شهرستان سراوان خبر داد.

به گزارش تازه‌نیوز، روزنامه آرمان ملی نوشت: چند روز قبل و در اواسط هفته گذشته تهران مقر تروریست‌ها و گروه‌های تجزیه‌طلب در سه کشور عراق، سوریه و پاکستان را مورد هدف قرار داد. اقدام ایران موجب شد عراق و پاکستان اعتراضاتی در ایران ارتباط داشته باشند اما جمهوری اسلامی ایران به طرق دیپلماتیک اعلام کرد که به حاکمیت و تمامیت ارضی کشورهای همسایه کاملا احترام گذاشته است اما بارها و از طرق دیپلماتیک به همسایگان در ارتباط با استقرار و فعالیت گروه‌های تروریستی و اخلالگر در امنیت ملی ایران تذکر داده است و درنهایت با توجه به اقدامات ضد امنیتی این گروه‌ها در ایران تهران مجبور شده است محل استقرار تروریست‌ها در خارج از مرزهای ایران را مورد اصابت قرار دهد اما موضوع در ارتباط با پاکستان البته کمی پیچیده شد. پاکستان هم اقدام به حمله به داخل مرز ایران از طریق هوایی و توسط پهپادها کرد که تنش بین دو کشور همسایه و مسلمان را برای ساعاتی افزایش داد.

در گذشته و بعد از عملیات ایران در مرزهای با افغانستان علیه تروریست‌ها هر چند برخی کشورها و رسانه‌ها تلاش کردند این وضعیت را بحرانی نشان دهند اما تهران کوشید نیت اصلی خود در این حمله را به  پاکستان بقبولاند به طوری که حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه کشورمان در تماس تلفنی با همتای پاکستانی خود بر احترام ایران بر تمامیت ارضی این کشور تاکید کرد.در گفت وگوی تلفنی امیرعبداللهیان با «جلیل عباس جیلانی»، وزیر امور خارجه پاکستان، طرفین درخصوص آخرین وضعیت روابط دوجانبه گفت وگو و تبادل نظر کردند.وزیر امور خارجه کشورمان در این تماس ضمن ابراز خرسندی از روابط دوستانه دو کشور، اهمیت تداوم همکاری ها و ارتباط نزدیک مسئولان دو کشور در حوزه‌های مختلف را مورد تاکید قرار داد.امیرعبداللهیان با تاکید بر احترام جمهوری اسلامی ایران به حاکمیت و تمامیت ارضی کشور دوست، برادر و همسایه پاکستان اظهار داشت: حاکمیت و تمامیت ارضی پاکستان قویا مورد توجه ماست. رئیس دستگاه دیپلماسی، امنیت پاکستان را امنیت جمهوری اسلامی ایران خواند و تصریح کرد، جریان موسوم به جیش العدل، گروهکی تروریستی است که علیه امنیت مشترک دو کشور اقدام می‌کند. وزیر امور خارجه کشورمان خاطرنشان کرد امنیت ایران بارها توسط این گروهک تروریستی از خاک پاکستان مورد تهدید قرار گرفته و این گروهک بارها مسئولیت اقدامات تروریستی در خاک ایران را به عهده گرفته است.

چهارشنبه شب در نقاط مرزی ایران و پاکستان و در داخل خاک ایران انفجارهایی رخ داد که دولت پاکستان با انتشار بیانیه‌ای مسئولیت آنها را به عهده گرفت و در پی آن ایران خواستار توضیح فوری پاکستان شد.به گزارش تسنیم، در پی  این حمله، یک مقام آگاه در گفت وگو با صداوسیما ضمن محکومیت شدید این حملات گفت: جمهوری اسلامی ایران خواستار توضیح فوری مقامات پاکستان درباره این حادثه است. همچنین کاردار سفارت پاکستان در تهران به منظور ادای توضیح درباره حمله بامداد امروز به روستایی مرزی در استان سیستان و بلوچستان به وزارت خارجه احضار شد. مرحمتی، معاون امنیتی انتظامی استاندار سیستان و بلوچستان با تایید این انفجارها تاکید کرد که اوضاع تحت کنترل است و در حال حاضر آرامش در مرز ایران و پاکستان برقرار شده و مسئولان در حال بررسی موضوع هستند.  وی در تشریح جزئیات جدیدی از انفجار اظهار داشت: ساعت 4 صبح 3 پهپاد ارتش پاکستان به یکی روستاهای مرزی ایران در سراوان حمله کرده‌اند.

در این حمله 4 منزل تخریب شده و 9 نفر کشته شده‌ا‌ند که ‌همگی پاکستانی هستند. معاون استاندار خاطرنشان کرد: در حال بررسی هستیم که چگونه ایران افراد در این روستا ساکن شده‌اند. وزیر کشور نیز در واکنشی ابتدایی به این حادثه گفت: اطلاعات دریافتی این است که 4 کودک، 3 زن و 2 مرد که اتباع خارجی بودند در انفجاری که در روستای حدود 3-4 کیلومتری مرز ایران رخ داده، کشته شده‌اند. همچنین معین الدین سعیدی، نماینده مجلس، درباره نظر مجلس مبنی بر حمله پاکستان به «انتخاب» گفت: هنوز مجلس هیچ گزارش دقیقی از این واقعه ندارد که بتواند درباره آن تصمیم‌گیری کند.

همواره روابط دیرینه‌ای بین ملت ایران و پاکستان وجود داشته است. الان انتظار داریم که در یک فضای عقلانی سیاستمداران این نگرانی‌ها را مرتفع کنند. از هر طرف اگر این فضای برخورد ادامه پیدا کند، بیشترین متضرر مردم سیستان هستند. مسئولین پاکستانی بدانند که صبر ایران حدی دارد و قطعا بیشتر از این تحمل نخواهد شد. امیدوارم مسئولین دو کشور اجازه دهند در مورد این موضوع بررسی شود و اجازه ندهیم کشور‌های بیگانه از اختلاف بین دو ملت سوءاستفاده کنند. وی در ادامه درباره توان برقراری ارتباط با پاکستان بیان کرد: متاسفانه در طول سالیان متوالی، بسیاری از گروهک‌های تروریستی از خاک پاکستان استفاده می‌کردند تا در استان سیستان و بلوچستان تنش ایجاد کنند. این موضوع چیز قابل انکاری نیست. آنچه برای مسئولین دو کشور اهمیت داشته ارتقای سطح روابط بوده است.  سعیدی درباره راهکار مقابله با پاکستان گفت: ادامه این وضعیت مردم بلوچ را در دو طرف مرز متضرر می‌کند. وقتی یک کشور خاک خود را در اختیار گروه‌های تروریستی قرار می‌دهد، حمله به پایگاه‌های آن تروریست‌ها دفاع مشروع است. حمله علیه پایگاه‌های تروریستی در پاکستان درست است.

پایان تنش بین ایران و پاکستان است

وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران در واکنش به اقدام موشکی پاکستان  طی بیانیه‌ای اعلام کرد: جمهوری اسلامی ایران در عین حال که به سیاست حسن همجواری و برادری بین دو ملت و دو دولت ایران و پاکستان پایبند است و اجازه نمی‌دهد دشمنان روابط خوب و برادرانه دو کشور را تیره کنند؛ امنیت مردم و تمامیت ارضی کشور را خط قرمز خود برمی‌شمرد و از دولت دوست و برادر پاکستان قویاً انتظار دارد که به تعهدات خود در ممانعت از استقرار پایگاه‌ها و گروه‌های مسلح تروریستی در خاک پاکستان پایبند باشد. در این بیانیه تأکید شد: حساب دولت دوست و برادر پاکستان از تروریست‌های مسلح جداست و ایران همواره به سیاست همسایگی خود پایبند است و اجازه نمی‌دهد دشمنان و ایادی تروریست آنها این روابط را به‌ویژه در زمانی که نسل‌کشی و جنایات رژیم صهیونیستی مسئله اول جهان اسلام است، تیره نمایند. همچنین رسول موسوی، مدیرکل جنوب آسیای وزارت امور خارجه اعلام کرد که بیانیه این وزارتخانه نقطه پایانی بر امواج تنش ایجادشده بین ایران و پاکستان است.موسوی به‌دنبال انتشار این بیانیه‌ در حساب ایکس خود نوشت: معتقدم بیانیه وزارت امور خارجه کشورمان نقطه پایانی بر امواج تنش ایجادشده بین ایران و پاکستان است. وی اضافه کرد: رهبران و مقامات عالی هر دو کشور می‌دانند که از تنش موجود بین دو کشور همسایه فقط تروریست‌ها و دشمنان هر دو کشور بهره می‌برند.این مقام ارشد وزارت امور خارجه معتقد است که امروز مسئله اصلی جهان اسلام توقف جنایات صهیونیست‌ها در ‎غزه است.

به تمامیت ارضی ایران احترام می‌گذاریم

وزارت خارجه پاکستان نیز در بیانیه‌ای در خصوص حمله این کشور به یک روستای مرزی در اطراف سراوان تاکید کرد که پاکستان کاملاً به حاکمیت و یکپارچگی ارضی جمهوری اسلامی ایران احترام می‌گذارد. وزارت امور خارجه پاکستان در بیانیه‌ای در خصوص حملات به یک روستای مرزی در اطراف سراوان، اعلام کرد: پاکستان مجموعه‌ای از حملات نظامی هماهنگ و به طور خاص هدفمند را علیه مخفیگاه‌های تروریستی در استان سیستان-بلوچستان ایران انجام داده است. تنها هدف از حملات امروز، پیگیری امنیت و منافع ملی پاکستان بود که مهم است و نمی‌تواند به خطر بیفتد. وزارت خارجه پاکستان علاوه بر این گفت: ایران یک کشور برادر است و مردم پاکستان احترام و محبت زیادی به مردم ایران دارند. ما همواره بر گفت وگو و همکاری در مقابله با چالش‌های رایج از جمله تهدید تروریسم تأکید کرده‌ایم و برای یافتن راه حل‌های مشترک در مقابله با تروریسم همچنان ادامه خواهیم داد. این کشور در بیانیه رسمی خود مدعی شد: در طی چند سال گذشته پاکستان به طور مداوم نگرانی‌های جدی خود را در مورد مقرهای تروریست‌ها که منشأ پاکستانی دارند با ایران به اشتراک گذاشته است. پاکستان همچنین چندین پرونده با شواهد مشخص از حضور و فعالیت این تروریست‌ها به اشتراک گذاشت.

سرماچار را  نابود کردیم

پاکستان همچنین در ادعایی نوشت: با این حال به دلیل عدم اقدام به نگرانی‌های جدی ما، گروه تروریستی «سرماچار» همچنان به خونریزی پاکستانی‌ها ادامه می‌دادند. با توجه به اطلاعات معتبر از فعالیت‌های تروریستی در مقیاس بزرگ، اقدامات لازم انجام شد.   همچنین فارس نوشت: کانال حیدریون پاکستان اطلاع داد؛ اطلاعات پاکستان به هند هشدار داد که در شبکه‌های اجتماعی با استفاده از اکانت‌های فیک و ربات‌ها اوضاع بین دو کشور ایران و پاکستان رو وخیم‌تر و افکار عمومی رو تشویش نکند.

واکنش‌ها ایران و پاکستان

اقدامات دو سویه از سوی ایران و پاکستان موجب شد برخی کشور های جهان به  تنش دو کشور واکنش نشان دهند.وزارت خارجه چین اعلام کرد که ایران و پاکستان همسایگان نزدیک و دو کشورهای بزرگ مسلمان هستند.به گزارش فارس، به دنبال ادعای پاکستان در خصوص کشته شدن 2 کودک طی حمله موشکی ایران به مقر تروریست‌ها در خاک این کشور، چین روز چهارشنبه از پاکستان و ایران خواست تا «خویشتنداری» نشان دهند.«مائو نینگ» سخنگوی وزارت امور خارجه چین در نشست خبری هفتگی گفت: «ما ازهر دو طرف می‌خواهیم خویشتنداری کنند، از اقداماتی که منجر به تشدید تنش می‌شود اجتناب و برای حفظ صلح و ثبات با یکدیگر همکاری کنند».

تلاش برای ناامنی کردن در سراوان

همچنین در روز گذشته مجدد شاهد اقداماتی غیر امنیتی در سراوان بودیم فرمانده انتظامی سیستان و بلوچستان از اقدام به‌موقع مأموران و دستگیری عاملان تیراندازی به مقر نظامی و کشف سلاح‌های جنگی در شهرستان سراوان خبر داد.سردار دوستعلی جلیلیان در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در زاهدان  داشت: در پی اعلام چند فقره تیراندازی در سطح شهرستان و به مقر نظامی و متواری شدن عامل یا عاملان آن از صحنه، بررسی موضوع به‌صورت ویژه در دستور کار مأموران انتظامی قرار گرفت. در این راستا با انجام تحقیقات میدانی، هویت عاملان این تیراندازی شناسایی شد و طی یک عملیات برنامه‌ریزی‌شده و ضربتی در مخفیگاهشان تعداد 4 نفر دستگیر شدند و در بازرسی اولیه از آنان تعداد دو قبضه سلاح کلت کمری و یک قبضه سلاح کلاش به‌همراه مهمات مربوطه کشف و ضبط شد. همچنین چندی قبل فرمانده مرزبانی فراجا از درگیری مسلحانه و انهدام تیم تروریستی که برای اقدامات خرابکارانه قصد ورود به داخل کشور را داشتند، توسط مرزبانان در مرزهای جنوب‌شرق کشور خبر داد. سردار احمدعلی گودرزی در زاهدان اظهار داشت: یک گروهک تروریستی که قصد ورود به کشور برای اقدامات خرابکارانه را داشت با هوشیاری مرزبانان هنگ مرزی «جکی‌گور» در درگیری مسلحانه، تبادل آتش سنگین و مقابله جانانه از ورود آنها به کشور ممانعت به‌عمل آمد. وی گفت: از این گروهک تروریستی یک دستگاه خودرو توقیف و مقادیر قابل‌توجهی سلاح و مهمات و فیتیله‌های انفجاری و لوله‌ای، نارنجک دستی، تله انفجاری پدالی، مواد منفجره و یک قبضه آرپی‌جی به‌همراه مهمات مربوطه کشف شد.

 فرصت برای پایان عمر تروریست‌ها

به نظر می‌رسد با توجه به اقدامات دیپلماتیک و گفت‌و‌گوهای  مقامات  دو کشور با یکدیگر در ارتباط با حملات نظامی متقابل به گروه‌های تروریستی در اینجا نیاز است که تهران و اسلام‌آباد در یک سری گفت‌و‌گو‌ها و کنفرانس‌های مشترک بین مقامات سیاسی، امنیتی  و نظامی دو طرف باید به سمت انتخاب یک سیاست واحد در مبارزه با گروه‌های تروریستی حرکت کنند. همراهی دستگاه‌های امنیتی ایران و پاکستان در این ارتباط می‌تواند شرایطی را به وجود آورد که گروه‌های تروریستی نتوانند در خاک کشورهای مقابله اقداماتی انجام دهند و برای نمونه هر چند وقت یک بار شاهد درگیری نظامی  مرزبان‌های ایران با  تروریست‌ها در مرزهای شرقی خصوصا سراوان نباشیم. به طوری که تجمع تروریست‌ها در مرزها به حدی نرسد که تحرکات آنها موجب شود پایتخت کشور بدون هماهنگی با یکدیگر اقدام به  عملیات نظامی علیه تروریست‌ها کنند.

در این ارتباط یک کارشناس امنیتی با اشاره به تنش مرزی ایران و پاکستان به خبرنگار فارس گفت: ایران همواره نشان داده است برای مبارزه با تروریسم با هیچ کشوری تعارف ندارد. وی ادامه داد: در مورد عراق و پاکستان هم چندین مرتبه تذکر به دولت‌های مرکزی داده است اما به هر دلیل چون دولت‌های مرکزی را در برخورد با تروریسم  ناتوان دیده است، خود برای حفظ امنیتش اقدام کرده است.این کارشناس مسائل امنیتی تصریح کرد: در مورد پاکستان هم که به گواه اطلاعات آشکار امروز به مأمن گروهک‌های تکفیری تروریستی تبدیل شده است، چندین بار با اطلاعات و آدرس دقیق از دولت پاکستان خواستار پاکسازی و تحویل تروریست‌ها شده که متاسفانه از طریق برخی سرویس‌های امنیتی این اطلاعات به گروهک‌های تروریستی رسیده و مکان‌های خود را تغییر دادند. وی ادامه داد: حالا که این تنش مرزی اتفاق افتاده فرصتی برای پاکسازی تروریست‌های تکفیری و تبدیل این تهدید به فرصت است. این کارشناس مسائل امنیتی خاطرنشان کرد: ایران در این مسیر مصمم است و پاکستان نیز باید اراده خود را نشان دهد.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.