آیا ایران مستقیما هدف قرار خواهد گرفت؟

درگیری آمریکا با حوثی‌های یمن وارد مرحله جدیدی شده است. آیا آمریکا برای انتقم‌جویی، ایران را مورد هدف قرا می‌دهد؟

به گزارش تازه‌نیوز، شب گذشته در حمله به یک پایگاه آمریکایی در مرز اردن سه نیروی آمریکایی کشته شده اند. برخی معتقدند این حادثه می‌تواند آغاز یک جنگ منطقه‌ای باشد و از آنجایی که رئیس جمهور آمریکا انگشت اتهام را به سمت نیرو‌های مورد حمایت ایران نشانه رفته، وضعیت ایران در هاله‌ای ابهام است.

در این حادثه سه نیروی آمریکایی کشته و تا این لحظه به گفته فرماندهی مرکزی آمریکا سنتکام، ۳۴ نیروی دیگر زخمی شدند. گفته میشود تعداد زخمی‌ها رو به افزایش است. این اولین بار بعد از آغاز جنگ غزه است که نیرو‌های آمریکایی در خاورمیانه کشته شده اند.

کاخ سفید روز یکشنبه به وقت آمریکا نشستی اضطراری با حضور جو بایدن رئیس جمهور، مشاور امنیت ملی، وزیران امور خارجه و دفاع، رئیس سیا و رئیس ستاد ارتش، مدیر اطلاعات ملی و سفیر آمریکا در سازمان ملل تشکیل داده است.

جو بایدن رئیس جمهور آمریکا ساعاتی بعد از حمله بیانیه‌ای صادر کرده و در آن با تاکید بر اینکه «هنوز در حال جمع آوری داده‌های این حمله» است، در ادای بی‌اساس گفته با این حال «می‌دانیم که این حادثه توسط گروه‌های شبه نظامی مورد حمایت ایران در عراق و سوریه انجام شده است».

رئیس جمهور آمریکا در پایان بیانیه گفته «ما بدون شک در زمان و به گونه‌ای که خودمان انتخاب میکنیم، مسئولان این حادثه را بازخواست خواهیم کرد.»

رویداد۲۴ در این گزارش به چند سوال کلیدی پاسخ داده است.

چه گروهی به پایگاه آمریکا در مرز اردن حمله کرده است؟

گروه مقاومت اسلامی عراق در بیانیه‌ای اعلام کرد که شامگاه یک شنبه به تعدادی از نقاط در سوریه و فلسطین اشغالی حمله کرده است.

این نیروی محور مقاومت در عراق همچنین گفت که این حملات چهار پایگاه را هدف قرار داده که سه پایگاه در سوریه و یکی از این پایگاه‌های داخل فلسطین اشغالی قرار دارد.

در این بیانیه، مقاومت اسلامی عراق گفته است: «ما مسوولیت خود را در قبال حمله‌ای که نیرو‌های آمریکایی را در اردن هدف قرار داد اعلام می‌کنیم.»

سی ان ان نوشته «مقاومت اسلامی در عراق» در این بیانیه اعلام کرده مسئول حمله به اهدافی در مرز اردن و سوریه از جمله «کمپ الرکبان» بوده است.

یک مقام مقاومت اسلامی عراق هم اعلام کرده است که اگر آمریکا به حمایت از اسراییل ادامه دهد، این حملات تشدید خواهد شد.

کمپ الرکبان در نزدیکی برج دیدبانی شماره ۲۲ آمریکا در خاک اردن است. سی ان ان میگوید، این برج دیدبانی به عنوان بخشی از یک ماموریت مشاوره و کمک به اردن در آن مکان تعبیه شده و نیرو‌های آمریکایی در آنجا حضور داشته‌اند.

سنتکام گفته نزدیک به ۳۵۰ نیروی آمریکایی و پرسنل نیروی هوایی در این پایگاه مستقر بوده اند و حضورشان با هدف اعمال پشتیبانی کلیدی از آخرین نیرو‌های باقیمانده از ائتلاف مبارزه با داعش بوده است.

این اولین بار نیست که گروه‌های نزدیک به ایران در عراق دست به عملیات در این منطقه زده است. از ابتدای جنگ غزه دست کم دوبار دیگر گروه‌های عراقی مسئولیت حملاتی در این منطقه را بر عهده گرفته است.

۲۳ اکتبر ۲۰۲۳ گروه مقاومت اسلامی عراق بیانیه‌ای صادر کرد و گفت دو پایگاه نیرو‌های اشغالگر آمریکایی را در التنف و الرکبان در سوریه مورد هدف قرار داده است.

۶ ژانویه گروه مقاومت اسلامی عراق از حمله با پایگاه‌های التنف و الشدادی آمریکا خبر داد. همزمان جنبش النجبا در پاسخ به ترور مشتاق طالب السعیدی فرمانده گروه مقاومت اسلامی النجبا، به پایگاه‌های آمریکایی الرکبان، العمر، التنف و حریر حمله کرد.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.