ابرها خیلی سنگین‌تر از چیزی که به نظر می‌رسند

ابرها ممکن است سبک به نظر برسند اما وزن بسیار زیادی دارند و محققان برای محاسبه تقریبی این وزن راه حلی را ارائه داده‌اند.

به گزارش تازه‌نیوز، دانشمندان روشی برای محاسبه وزن ابر دارند که با تعیین اندازه تقریبی ابر شروع می‌شود.

در ابر چه چیزی وجود دارد؟
به نقل از فارس، هوای اطراف ما بخار آب نامرئی در خود دارد. هنگامی که بخار آب سرد و به صورت قطرات آب مایع یا بلورهای یخ جامد متراکم می شود، ابرهای قابل مشاهده تشکیل می شوند. بنابراین، ابرها در حالات مختلف ماده از آب ساخته شده‌اند و این در درجه اول باعث وزن داشتن ابر می‌شود. همچنین در نظر داشته باشید که چگالی آب بسته به دمای هوا تغییر می‌کند. با تغییر دما، مولکول‌های آب به هم نزدیک‌تر یا از هم دورتر می‌شوند. این باعث می.شود تعداد مولکول‌های موجود در یک گالن آب تغییر کند و بنابراین وزن یک گالن آب تا حدودی متفاوت خواهد بود.

چقدر آب در یک ابر معمولی وجود دارد؟
روش هایی برای تخمین وزن ابر از طریق تخمین وزن آب موجود در آن وجود دارد. البته هیچ کس حجم دقیق آب در ابر را به طور قطع نمی‌داند، اما معادلاتی وجود دارد که به تعیین مقدار تخمینی کمک می‌کند. برای این کار ابتدا باید ابر را اندازه گیری کنیم.

اندازه گیری ابر
فیلیس انگلبرت در کتاب The Complete Weather Resource توضیحی درباره چگونگی تخمین وزن ابر می دهد. انگلبرت بیان می کند که اندازه گیری ابرهای کومولوس کوچک تا متوسط آسان تر است زیرا آنها دارای مقادیر مشابهی از طول، عرض و ارتفاع هستند. برای بدست آوردن طول ابر، سایه را اندازه گیری می کنید. اگر یک کیلومتر طول داشته باشد، برابر با ۱۰۰۰ متر است. سپس عرض و ارتفاع ابر را تخمین می‌زنید.

 

نحوه تعیین حجم و وزن ابر
فرض کنید که ابر کومولوسی که اندازه گیری می کنید حدود ۱۰۰۰ متر طول و تقریباً از نظر ارتفاع و عرض برابر است (۱۰۰۰ متر برای هر بعد). برای یافتن حجم ابر، عرض را در طول در ارتفاع ضرب کنید که اینجا معادل ۱,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰ یا ۱ میلیارد متر مکعب می‌شود.سپس حجم را در وزن آب موجود در ۱ متر مکعب ابر کومولوس ضرب کنید که ۰.۵ گرم محاسبه شده است. یک میلیارد متر مکعب ضربدر نیم گرم بر متر مکعب برابر با ۵۰۰ میلیون گرم می‌شود. بنابراین وزن ابر حدود ۵۰۰۰۰۰ کیلوگرم است!

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.