نشریه آلمانی گزینه‌های رهبری آینده ایران را معرفی کرد

رسانه مطرح آلمانی مدعی شد درگذشت ناگهانی آیت الله سید ابراهیم رئیسی، به عنوان یکی از گزینه‌های اصلی جانشینی رهبر عالی ایران بار دیگر گمانه‌زنی‌ها را بر سر این که چه کسی رهبر آینده جمهوری اسلامی خواهد بود، مطرح کرده است.

به گزارش تازه‌نیوز، تحریریه نوشت: بخش عربی زبان «دویچه وله» در گزارش خود درباره جان باختن آیت الله سید ابراهیم رئیسی نوشت: پیش از این در چارچوبی گسترده به سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری ایران به عنوان اصلی ترین گزینه برای جانشینی آیت الله خامنه ای نگاه می شد، حادثه سقوط بالگرد و فوت وی سوالات بسیاری را دربار آینده جانشین آیت الله خامنه ای مطرح کرده است. کارشناسان پیش بینی می کنند پس از درگذشت رئیسی و برهم خوردن برنامه اصولگرایان، تحرک ها در داخل جریان اصولگرا در مورد اینکه چه کسی در امور جمهوری اسلامی ایران دست برتر را خواهد داشت، افزایش خواهد یافت. زیرا ابراهیم رئیسی یکی از شاگردان آیت الله خامنه ای بود، در صفوف نظام دینی ایران ارتقاء یافت و در سطح کلان به او به عنوان اصلی ترین گزینه جانشین رهبری نگاه می شد. او از حمایت قوی آیت الله خامنه ای برخوردار بود.

دویچه وله افزود: آیت الله خامنه ای جایگزین مشخصی را تایید نکرد، اما ناظران امور ایران بر این ادعا هستند که رئیسی یکی از دو فردی بود که همواره اسمش درباره جانشینی رهبر بر سر زبان ها بود. پس از وی هم نام «مجتبی خامنه ای» فرزند رهبر انقلاب مطرح می شد زیرا او هم در عرصه سیاست ایران دارای نفوذ گسترده ای است.

در این زمینه «ولی نصر» استاد مطالعات خاورمیانه و امور بین الملل در دانشگاه جان هاپکینز به دویچه وله گفت: رئیسی از سوی کسانی که خواهان رهبری وی در آینده بودند، حمایت می شد اما اکنون آنها گزینه دیگری ندارند. از این رو، درها برای ظهور گروه ها و شخصیت های دیگر جهت رقابت برای جانشینی رهبر باز شده است. پست ریاست جمهوری برای آیت الله رئیسی ابزاری برای رسیدن به جایگاه رهبری بود. اکنون گزینه دیگری که از چنین پایگاه خوبی برخوردار باشد، وجود ندارد. از این رو، نتایج انتخابات ریاست جمهوری آینده در این زمینه مهم است.

«الکس فاتانکا» مدیر برنامه ایران در اندیشکده خاورمیانه در واشنگتن هم به دویچه وله اظهار داشت: بسیاری از کارشناسان نقش آیت الله خامنه ای در حمایت از آیت الله رئیسی را به عنوان نشانه تایید جانشینی وی پس از رهبری می دانستند و اکنون درگذشت وی به اختلافی در داخل نظام منجر خواهد شد که از ابتدای دهه هشتاد تاکنون رخ نداده است.

روزنامه «الیوم السابع» مصر هم در گزارشی به قلم «اسراء احمد فواد» آورده است: جان باختن آیت الله رئیسی بار دیگر موضوع جانشینی رهبر ایران را مطرح کرده است. او به رهبر ایران نزدیک بود و گزینه مهمی برای رهبری آینده محسوب می شد. رسیدن او به پست ریاست جمهوری بخشی از مسیر برای انتخاب وی به عنوان جانشین بود. طی سال های گذشته نام رئیس جمهور فقید ایران با جانشینی رهبر ایران مطرح می شد و پیروزی وی در انتخابات ریاست جمهوری گذشته هم بخشی از این فرایند انگاشته می شد.

این گزارش افزود: حتی برخی تحلیلگران بر این ادعا هستند که آیت الله خامنه ای با حمایت از وی در انتخابات خواست تا سناریوی پیشین در مورد رهبر انقلاب را تکرار کند زیرا آیت الله خامنه ای هم که پس از رحلت آیت الله خمینی به عنوان رهبر ایران انتخاب شد سابقه ریاست جمهوری را در کارنامه خود داشته است. آیت الله رئیسی پیش از ریاست جمهوری هم از سوی آیت الله خامنه ای پست های مهمی از جمله تولیت آستانه قدس رضوی، ریاست قوه قضائیه و … را برعهده گرفته بود. اکنون با جان باختن وی اسم های دیگری برای جانشینی آیت الله خامنه ای مطرح شده است که از جمله آن ها می توان مجتبی خامنه ای و سید حسن خمینی را نام برد. البته سید حسن خمینی از شانس بالایی در این زمینه برخوردار نیست.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.