دلیل حمله‌های پهپادی ایران به کردستان چیست؟

یک کارشناس مسائل غرب آسیا درباره حمله های پهپادی ایران به کردستان عراق گفت: گروه ها تجزیه طلب در اقلیم کردستان هستند و با آمریکا و اسرائیل ارتباط دارند.

به گزارش تازه‌نیوز، هفته گذشته نیروهای نظامی ایران، در حملاتی پهپادی و توپخانه‌ای به مقر نیروهای کرد تجزیه طلب در کردستان عراق حمله کردند. البته این حمله اتفاقی که بی سابقه نبوده و در گذشته هم ایران مقر این نیروها را مورد هدف موشک های خودش قرار داده بود.

به نقل از ایلنا، سید رضا صدر الحسینی کارشناس مسائل غرب آسیا در اینباره گفت و گویی انجام داده است که مهم‌ترین بخش‌های آن را می خوانید:

این مطالب را هم ببینید:

 

  • با توجه به فعالیت گروه‌های تجزیه‌طلب در فرا مرزها جمهوری اسلامی طی سال‌های گذشته با تعاملاتی که با دولت مرکزی و دولت اقلیم داشت، در این مسئله تلاش کرد تا بتواند فعالیت این جریان‌ها را علیه منافع ملی کشور ایران کاهش دهد.
  • بر این اساس جمهوری اسلامی در چند مرحله طی دو دهه گذشته مراکز فرماندهی و مراکز تصمیم‌گیری برای اختلال در منافع ملی کشور را با اطلاع دولت مرکزی و تذکرات مجدد به دولت منطقه اقلیم مورد حمله قرار داده است.
  • در هفته‌های گذشته که جمهوری اسلامی حملات موشکی و پهپادی انجام داد، به دلیل این بود که متاسفانه دولت اقلیم در ارتباط با تذکرات جمهوری اسلامی کم‌توجهی کرده است.
  • تلاش آنها بر این مسئله معطوف بوده که بدون توجه به منافع ملی کشورهای همسایه، همراهی با کشورهای فرامرزی از جمله آمریکا داشته باشد.
  • بخش عمده‌ای از جریان‌های تجزیه‌طلب با آمریکا و رژیم صهیونیستی در ارتباط مستقیم هستند و بر این اساس جمهوری اسلامی ایران مراکز اصلی این جریان‌ها را مورد هجوم موشکی و پهپادی قرار داد.
  • ما دولت اقلیم کردستان را دولتی مستقل نمی‌دانیم بلکه بخشی از دولت مرکزی بغداد می‌دانیم، به همین دلیل همه مراودات سطح بالای امنیتی با دولت مرکزی عراق انجام می‌شود.
  • با عنایت به اینکه دولت اقلیم کردستان در زمان صدام مجوزی برای خودمختاری محدود در حوزه‌های مختلف کسب کرده بود، به خوبی می‌داند که در حوزه‌های امنیتی باید با بغداد هماهنگ باشد.

به نظر می‌رسد بی اختیاری دولت اقلیم در موضوعاتی که به آمریکا و رژیم صهیونیستی مربوط می‌شود، آن‌ها را مجبور کرده که در مورد فعایت‌های جریان تجزیه‌طلب سکوت اختیار کنند.

  • دولت اقلیم کردستان در هیچ موردی پس از عملیات‌های جمهوری اسلامی اقدامی علیه کشور ما انجام نداده که نشان‌دهنده نارضایتی آن‌ها از عملیات امنیت‌آفرین ما باشد.
  • آن‌ها به خوبی می‌دانند امنیت دو کشور به ویژه در منطقه کردستان به همدیگر مربوط است و اگر امنیت ایران دچار خلل شود، قطعا امنیت سرزمین و استان‌های کردنشین عراق هم دچار اختلال جدی می‌شود.
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.