خبر به گوش همه برسد: مرز مهران بسته است

مسوولان کشوری و استانی هر چقدر هشدار می‌دهند و اعلام می‌کنند که مرز مهران برای تردد زائران اربعین بسته است و اجازه تردد به هیچکسی از طرف ایران و عراق داده نمی‌شود باز عده‌ای دلخوش هستند شاید بتوانند راهی برای عبور از مرز پیدا کنند.

به گزارش تازه‌نیوز و به نقل از ایرنا، شاید خبر بسته بودن مرز مهران به گوش همه نرسیده است و هنوز نمی‌دانند امکان خروج از مرز را ندارند شاید هم می‌خواهند هر جور شده خود را مجاز یا غیرمجاز به آنسوی مرز برسانند.

امسال که بدلیل شیوع کرونا امکان برگزاری پیاده‌روی اربعین و زیارت حرم اباعبدالله الحسین(ع) وجود ندارد، دل همه عاشقان اهل بیت عصمت و طهارت اندوهگین است اما اینجا همان جایی است که باید نشان دهیم درس‌های عاشورا را خوب فراگرفته‌ایم.

همه آرزو دارند معجزه‌ای شود و در این دو سه روز مانده تا اربعین درهای حرم حسین(ع) به روی عاشقان باز و دیدار با سرور و سالار شهیدان تازه شود اما اکنون مصلحت بزرگ‌تری در میان است و آن حفظ سلامت خود و دیگران است.

دیگرخواهی از درس‌های عاشورا و شهادت اباعبدالله الحسین(ع) است و نباید قربانی خودخواهی عده‌ای شود آنهم به قیمت به خطر افتادن جان دیگران، اکنون زمان آن است که آزمون پس بدهیم.

ظاهرا عده‌ای از زائران اربعین از اقصی نقاط کشور به قصد عبور از مرز مهران به راه افتاده‌اند برای همین مسوولان استان ناچار شده‌اند در ورودی‌های استان و همچنین مبادی ورودی به شهرستان و مرز مهران گشت‌های پلیس مستقر کنند تا از ورود این افراد و تجمع در مرز جلوگیری شود.

استاندار ایلام و دیگر مسوولان استان بارها اعلام کرده‌اند که هیچ زائری را در مرز مهران بدلیل شرایط کرونا و همچنین ممنوعیت پذیرش زوار از طرف دولت عراق، نمی‌پذیرند اما اینکه افرادی به قصد عبور از مرز مهران به طرف ایلام راه افتاده و یا می‌افتند، معلوم نیست.

مرزبانان ایرانی و عراقی نیز در دیدار اظطراری ۲ روز گذشته در پایانه مرزی مهران، بر ممنوعیت کامل تردد زائران اربعین تاکید کرده و اعلام کردند با اقدام مشترک از هرگونه تردد غیرمجاز در مرزها جلوگیری خواهند کرد.

عودت زائران غیرمجاز توسط دولت عراق

با وجود همه هشدارها، زائرانی از نقاط مختلف کشور به ایلام می‌آیند اما پیش از ورود به استان همگی بازگشت داده می‌شوند و تا کنون تجمعی در مرز مهران شکل نگرفته است اما عده‌ای پا را فراتر گذاشته و از تپه‌ماهورها و مناطق سخت‌گذر ۴۳۰ کیلومتر مرز استان ایلام با عراق به صورت غیرمجاز خود را به آنسوی مرز می‌رسانند که بسیار خطرناک است و عواقب بسیار بدی به دنبال دارد.

معاون سیاسی امنیتی استاندار ایلام در نشست شورای پدافند غیرعامل استان ایلام اعلام کرد: دولت عراق روزانه تعداد زیادی از زائران غیرمجاز اربعین را از خاک این کشور عودت می‌دهد.

محمد نوزری اظهار داشت: تردد زائران اربعین از مرز مهران به طور کامل ممنوع است و هیچگونه خروج قانونی زوار از این مرز انجام نمی‌شود اما تعدادی از زائران به صورت غیرمجاز از مرزهای استان وارد کشور عراق می‌شوند.

وی تاکید کرد: استان ایلام ۴۳۰ کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق دارد که از طریق آن تعدادی زائر به صورت غیرقانونی راهی عراق می‌شوند اما توسط دولت عراق عودت داده می‌شوند ضمن اینکه ممکن است این کشور مقررات سخت و زندانی طولانی مدت را برای این افراد اعمال کند.

معاون سیاسی امنیتی استاندار ایلام یادآور شد: با توجه به دستور مقام معظم رهبری و تصمیمات مسوولان ۲ کشور ایران و عراق مبنی بر لغو پیاده‌روی اربعین، زیرساخت‌ها فراهم نیست و با کمبود امکانات برای اسکان و پذیرایی برای زائران مواجه هستیم.

نوذری از مردم خواست: با پرهیز از مراجعه به مرز مهران برای خود و دولت جمهوری اسلامی و همچنین کشور عراق در این شرایط مشکل ایجاد نکنند زیرا خروج غیرقانونی جرم محسوب می‌شود.

وی اظهار داشت: تمامی مبادی و راه‌های ورود به استان ایلام توسط گشت‌های پلیس کنترل و نظارت می‌شود و از تردد زوار به سمت مهران و پایانه مرزی جلوگیری خواهد شد.

به ایلام نیایید، مرز مهران بسته است

رییس پلیس راهور استان ایلام نیز گفت: به هیچ عنوان اجازه تردد به خودروهای حامل مسافران اربعین در محورهای این استان داده نمی‌شود.

سرهنگ ابوالفضل کوهزادی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه در ورودی‌های استان ایلام با تمام توان به صورت شبانه‌روزی از ورود خودروهای حامل مسافران اربعین جلوگیری می‌شود، افزود: از همه عاشقان و دلدادگان امام حسین(ع) خواهشمندیم به قانون احترام بگذارند و به استان ایلام و مرز مهران نیایند.

کوهزادی با تاکید بر اینکه همه نیروهای پلیس خادم مردم و امام حسین‌(ع) هستند، تاکید کرد: مردم به هیچ عنوان جهت حضور در کربلا برای اربعین امسال به مرز مهران مراجعه نکنند.

پایش و رصد ۲۴ ساعته مرزهای ایلام و عراق

فرمانده مرزبانی استان ایلام نیز گفت: گشت‌های مشترک مرزبانی ایران و عراق به صورت ۲۴ ساعته مرزهای استان با این کشور را پایش و کنترل می‌کنند.

سردار کیاست سپهری در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: مرز مهران برای تردد زائران اربعین بسته است و تمامی ارکان مرزبانی استان ایلام در آماده‌باش کامل بوده و اجازه خروج به کسی داده نمی‌شود.

وی با تاکید بر اینکه مردم تحت هیچ عنوانی به مرز مهران مراجعه نکنند، افزود: اگر شخصی به مرز مهران بیاید مجرم شناخته شده و با سد محکم مرزبانی مواجهه خواهد شد ضمن اینکه طبق قانون با وی برخورد می‌شود.

سپهری تاکید کرد: مرزهای استان ایلام تحت کنترل شبانه‌روزی و بی‌وقفه مرزبانی قرار دارد ضمن اینکه همکاری و تعامل بسیار خوبی با مرزبانی کشور عراق داریم و در این راستا به کسی اجازه خروج داده نمی‌شود.

وی از عاشقان امام حسین(ع)خواست: به تصمیمات مسوولان ایران و عراق احترام بگذارند و تحت هیچ عنوانی به مرز مهران برای خروج مراجعه نکنند.

به گزارش ایرنا، بنابر اعلام استاندار ایلام، مرز بین‌المللی مهران برای عبور زائران حسینی در ایام اربعین امسال بسته است و به هیچ عنوان اجازه ورود در این مرز داده نخواهد شد.

قاسم سلیمانی‌دشتکی اظهار داشت: بنابر اعلام مسئولان کشور عراق و باتوجه به فراگیری بیماری کرونا، استان ایلام و مرز بین‌المللی مهران پذیرای زائران حسینی نخواهد بود و در این راستا هیچ برنامه‌ای برای پذیرش زائران و خدمت‌رسانی به آنها در این مرز وجود ندارد.

وی افزود: بر اساس پروتکل‌های مصوب ستاد کرونای کشور راهپیمایی اربعین به عنوان کنگره جهان اسلام امسال برگزار نمی‌شود و موکب‌ها در مسیر مرز مهران حق برپایی و فعالیت ندارند.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.