مواد مخدر؛ تلفنی زیر هفت دقیقه، تحویل درب منزل/ گل از شیشه سبقت گرفت!

سعید صفاتیان گفت: در فضای مجازی یا با یک تلفن در کمتر از ۷ دقیقه می‌توان به مواد مخدر دسترسی پیدا کرد. سیستم قاچاق در واقع دارد سوبسید می‌دهد تا قیمت مواد بالا نرود و تقاضا در جامعه زیاد شود.

به گزارش تازه نیوز، اوایل دهه ۹۰ که ستاد مبارزه با موادمخدر رسما از شناسایی ماده مخدر جدیدی با نام «گل» در بازار توزیع خبر داد و نمونه این ماده را برای شناسایی ترکیبات آن به آزمایشگاه تخصصی فرستاد، کمتر کسی فکر می‌کرد که در آینده نه‌چندان دور، گل به مسئله اول خانواده‌های ایرانی تبدیل شود؛ مخدری که در رتبه پایین‌تری از تریاک، هروئین و شیشه قرار داشت، ولی به مرور توانست پله پله صعود کرده و جایگاه مستحکمی را به‌خصوص در میان نوجوانان و جوانان کسب کند. حالا آمار مصرف گل آنقدر در کشور بالا رفته که صدای سرپرست مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور هم درآمده است.

فاطمه رضوانی‌مدنی می‌گوید: «بیشترین سؤالات تماس‌گیرندگان با خط ملی اعتیاد در ۳ماهه اول سال ۱۴۰۰ درباره گل بوده و سؤالات درباره تریاک در اولویت دوم قرار داشته است.»

هرچند که مسئولان می‌گویند که فراوانی زیاد سؤالات شهروندان درباره گل لزوما به این معنا نیست که این ماده مخدر رتبه اول مصرف را در کشور دارد، اما یک موضوع درباره «گل» مسلم و تثبیت شده است که این مخدر حتی از شیشه هم پیشی گرفته و در میان روانگردان‌ها جایگاه نخست را به‌دست آورده است.

فرید براتی‌سده، روانشناس و کارشناس پیشگیری و درمان اعتیاد در گفت‌وگو با همشهری درباره آخرین صورت‌بندی مصرف موادمخدر در کشور، می‌گوید: «عمده مصرف موادمخدر در ایران از قدیم مواد افیونی تریاک و مشتقات آن مانند شیره بوده که هنوز هم همینطور است. هم‌اکنون گل در رتبه دوم و شیشه در رتبه سوم مصرف در ایران قرار دارند.»

این کارشناس پیشگیری و درمان اعتیاد در تشریح چرایی کاهش سن مصرف گل در ایران، عنوان کرد: «گل از مشتقات حشیش و ماری‌جوآناست و چون شایعه‌های زیادی وجود دارد که این ماده اعتیادآور نیست، روزبه‌روز شاهد افزایش مصرف آن به‌خصوص در بین جوان‌ها هستیم. این در حالی است که این ماده، اعتیادآور است. دلیل دیگر افزایش مصرف ماده مخدر گل این است که حتی برخی کشورهایی که مبارزه سفت و سختی با حشیش داشتند که آخرین آن هم مکزیک بود، گل را آزاد اعلام کردند.»

سعید صفاتیان، رئیس کارگروه کاهش تقاضای اعتیاد مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز پدیده کاهش سن مصرف «گل» را تأیید می‌کند و می‌گوید: «با افزایش مصرف‌کنندگان گل از سنین نوجوانی، آنها پس از ۵، ۶ سال مصرف سنگین گل، دچار عوارض روانی، توهم، هذیان، اضطراب و اختلال شخصیت می‌شوند و بعدها با گروهی از جوانان مواجه خواهیم شد که به درد کار و شغل و ازدواج و مشارکت در حوزه‌های اجتماعی و سیاسی نمی‌خورند و جرم و جنایت و تنش در خانواده‌ها بالا می‌رود.

چالش سهولت دسترسی به موادمخدر در جامعه موضوع دیگری است که کارشناسان در لابه‌لای حرف‌هایشان دائم نسبت به آن هشدار می‌دهند. براتی‌سده، کارشناس پیشگیری و درمان اعتیاد در این‌باره می‌گوید: «عوامل محیطی که مواد را در دسترس افراد قرار می‌دهد به سمتی رفته که هر کس طالب باشد، می‌تواند به آسانی به آن دسترسی پیدا کند. حتی اخیرا درب خانه هم می‌آورند و تحویل می‌دهند و سوداگران به نوعی سرویس سفارش درب منزل راه انداخته‌اند. بیشتر فروشندگان موادمخدر از ظرفیت فضای مجازی نیز سوءاستفاده می‌کنند.»

سعید صفاتیان در این‌باره آمارهای دقیق‌تری ارائه می‌کند و می‌گوید: «در ایران سالانه یک‌میلیون نفر معتاد به ۸ هزار مرکز درمانی ویژه معتادان مراجعه می‌کنند که البته هیچ‌کدام از آنها به‌خاطر پیدا نکردن موادمخدر به این مراکز مراجعه نکرده‌اند. بررسی‌ها نشان می‌دهد که قیمت موادمخدر روزبه‌روز نسبت به نرخ تورم پایین‌تر می‌آید و در فضای مجازی یا با یک تلفن در کمتر از ۷ دقیقه می‌توان به موادمخدر دسترسی پیدا کرد. سیستم قاچاق درواقع دارد سوبسید می‌دهد تا قیمت مواد بالا نرود و تقاضا در جامعه زیاد شود.»

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.