فوبیای واقعیت برای حاکمیت؛ از قمه‌کشی هلیا تا قتل توسط پلیس!

همانقدر که هراس از «رسانه‌های آزاد» وجود دارد و با انها برخورد شده، همینقدر هم ترس از «شهروند-خبرنگاران» دیده می‌شود.

به گزارش تازه‌نیوز، علی مجتهدزاده، از وکلای شناخته شده، در کانال تلگرامی خود و در مقایسه جریان قتل جورج فلوید و قمه‌کشی هلیا دختر نوجوان اصفهانی نوشت:

اخیرا در آمریکا بزرگترین جایزه روزنامه نگاری جهان یعنی پولیتزر را به «دارنلا فریزر»، نوجوان ۱۷‌ساله‌ای داده‌اند که به عنوان یک «شهروند_خبرنگار» با موبایل خود صحنه مرگ «جورج فلوید» را به تصویر کشید.

همزمان در ایران در ماجرای قمه‌کشی دختر نوجوانی به نام «هلیا» اولین کسی که دستگیر می‌شود فردی بوده که این ماجرا را فیلمبرداری کرده! در خیلی مواقع دیگر هم چنین است. در یادداشتی برای روزنامه شرق نوشتم که متاسفانه در نظام حکمرانی ما همانقدر که هراس از «رسانه‌های آزاد» وجود دارد و با انها برخورد شده، همینقدر هم ترس از «شهروند-خبرنگاران» دیده می‌شود. گویی مسئولیت اتفاقات منفی با کسانی است که آنها را گزارش می‌کنند. این ترس از گزارشگری آزادانه حاصل ترسی است که از «واقعیت» وجود دارد. واقعیتی که تلخ است و با شعارهای زیبا و آرمانی سیاسیون و مسئولان فاصله زیادی دارد و مهمتر از همه اینکه حاصل سوءمدیریت و بد عمل کردن خود آنهاست. اما همانطور که برخورد با رسانه‌های مستقل در این کشور منجر به یک طرفه شدن مسیر اطلاع‌رسانی نشد، این کار در قبال شهروند-خبرنگاران هم محکوم به شکست است.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.