هدف اصلی آمریکا از بازگشت به برجام چیست؟

تحلیلگر مسائل بین‌الملل، گفت: ضرورت بازگشت جو بایدن به برجام فقط این بود که آمریکا را از انزوای خودساخته دونالد ترامپ خارج کند و اکنون این توفیق تا حدی حاصل شده است.

به گزارش تازه‌نیوز و به نقل از ایرنا، نصرت‌الله تاجیک احیای برجام و مذاکرات وین را کاری نفس‌گیری توصیف کرد و گفت: نظر مسوولان این بود که مذاکرات به سر و سامانی برسد اما به هر دلیلی این وضعیت به دولت بعد احاله شده است.

این کارشناس مسائل بین‌الملل افزود: مذاکرات هسته‌ای به جاهایی رسید که طرفین بیش از حد به آن پرداختند و روند آن را طولانی کردند. شاید خیلی پیش از این می‌توانستند مذاکرات را به نتیجه برسانند و باقی مشکلات را با حسن نیت حل کنند.

تاجیک عنوان کرد: ضرورت بازگشت بایدن به برجام فقط این بود که آمریکا را از انزوای خودساخته ترامپ خارج کند و اکنون تقریباً این توفیق تا حدی حاصل شده است. طولانی شدن و تلاش برای اخذ امتیاز حداکثری -چه ما یا آمریکا- باعث شد نتوانیم مذاکرات را به جایی برسانیم.

وی تصریح کرد: اگر همین روند در دولت بعد هم ادامه یابد، طبیعی است با خستگی طرفین مذاکره روبرو می‌شویم و اولویت‌ها تغییر می‌کند و در نهایت این ما هستیم که باید با وضعیت تحریم دست و پنجه نرم کنیم. دادن امتیاز بیشتر و یا کاهش تعهدات و فروریختن سازه برجام شرایط چندان مطلوبی نخواهد بود.

تاجیک درباره میزان توسعه همکاری‌ها با کشورهای همسایه گفت: ما در منطقه توسعه‌نیافته‌ای زندگی می‌کنیم که رقبا، حل مشکلات بین‌المللی‌ ما را به ضرر خود می‌دانند. بنابراین در این پارادوکس سیاسی در منطقه قرار داریم.

وی افزود: از یکسو اگر بخواهیم مسائل و مشکلات بین‌المللی را حل کنیم با همسایگان به چالش می‌رسیم از سوی دیگر اگر بخواهیم همچنان با کشورهای تاثیرگذار و قدرت‌های بزرگ ‌سرشاخ شویم باید به کشورهای منطقه و حتی رقیب امتیاز بدهیم. بنابراین وضعیت سختی است اما در عین حال قابل مدیریت است.

تاجیک ادامه داد: متاسفانه در منطقه گفتمان غالب وجود ندارد و گفتمان کنونی در منطقه، امنیتی- نظامی است و باید آنرا به گفتمان غالب سیاسی و ترجیحا با گرایش اقتصادی تبدیل کنیم تا وضعیت کشورها در حالت برد- برد تعریف شود.

وی خاطرنشان کرد: مهمترین رقیب ما در منطقه عربستان است که به عنوان برادر بزرگ سایر کشورها عمل می‌کند که خود یکی از معضلات است. استفاده عربستان از قدرت مالی خود برای تخریب و بسیاری از مسائل موجب شده که تاکنون نتوانسته‌ایم گفتمان مسلطی با آن کشور داشته باشیم.

سفیر پیشین ایران در اردن، وضعیت یمن را از مهمترین معضلات منطقه توصیف کرد و گفت: مردم یمن اکنون در شرایط مناسبی قرار ندارند و معتقدم باید از طریق کشورهای که علاقه‌مند به سروسامان وضعیت یمن هستند وضعیت جنگی در آن کشور خاتمه پیدا کند.

وی در ادامه به تفاوت دولت جو بایدن با دونالد ترامپ پرداخت و گفت: ترامپ در پی افزایش نقش کمپانی‌های تسلیحاتی در منطقه بود اما بایدن علاقه‌مند است که به مسائل آمریکا بپردازد و شاید اکنون شرایط برای سر و سامان دادن به این مساله و حل مشکلات منطقه‌ای مساعدتر باشد.

تاجیک، اولویت اصلی سیاست خارجی کشور را فعلاً برجام ارزیابی کرد و گفت: به عنوان کشوری که ۱۵ همسایه دارد ظرفیت‌های فراوانی داریم که نتوانستیم از آن بهره ببریم تا از این موقعیت استراتژیکی‌ استفاده کنیم.

این کارشناس مسائل بین المللی با اشاره به سرمایه‌گذاری مادی و معنوی جمهوری اسلامی در منطقه عنوان کرد: باید روش مطلوبی برای بهره‌برداری از این سرمایه‌ها پیدا کنیم و در عمل ببینیم که تا چه اندازه حاضریم سرمایه‌گذاری‌ خود را تبدیل به قدرت نرم و درازمدت کنیم و در جهت بهبود روش‌های خود در سیاست خارجی اقدام کنیم.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.