افزایش اعتراضات جوانان کف خیابان: ما دنبال آینده هستیم!

این خشم از یأس و نومیدی جوانان نشأت می گیرد که فریب اندیشۀ آغازی جدید پس از رفتن بن علی خورده بودند…

به گزارش تازه‌‎نیوز، نشریه لاپوربلیکا چاپ ایتالیا در تحلیلی به افزایش ناآرامی‌ها و اعتراضات در تونس پرداخته و نوشته: خشم جوانان در تونس برافروخته می شود؛ آنها خواستار یک آینده هستند.

در تونس از یک سو رویای انقلاب پس از حکومت دیکتاتوری باقی می ماند و از سوی دیگر راهی وجود دارد که ممکن است منجر به تبدیل کردن دمکراسی سست تونس به یک مصر دیگر که نیروهای مسلح سرکوب را مدیریت می کنند، گردد. راهی که پیش از این نیز طی شده است.

راهی که شبانگاه یکشنبه توسط قیس سعید، رئیس جمهور این کشور با تعلیق مجلس و انحلال اجباری دولت آغاز شد، پرمخاطره است. حزب اسلامگرای النهضه فریاد کودتا سر می دهد و از هوادارانش می خواهد به خیابان ها بیایند.

رئیس دولت نیز با استناد به مادۀ ۸۰ قانون اساسی که به وی اجازۀ اتخاذ تدابیر لازم را در صورتی که نهادها، امنیت و استقلال ملی در مقابل یک خطر نزدیک قرار گیرند، می دهد به حکم قانون فعالیت مجلس را متوقف ساخت لیکن آن را منحل نکرد. البته طبق مقررات باید به رایزنی با نخست وزیر، رئیس مجلس و دادگاه قانون اساسی می پرداخت.

رشید غنوشی، رهبر حزب اسلامی گفت که سعید با وی صحبتی نکرد و برعکس از مردم خواست علیه کودتا شورش کنند. اولین نتیجه شکاف عمیق در کشور و در میان احزاب و مردم است. فعلاً نیروهای مسلح اولین ناآرامی ها را تحت کنترل گرفتند. لیکن خشمی که در تظاهرات روزهای اخیر ابراز گردیده و با حمله به پایگاه های حزب اسلامی به اوج خود رسیده، فروکش نکرده است. این خشم از یأس و نومیدی جوانان نشأت می گیرد که فریب اندیشۀ آغازی جدید پس از رفتن بن علی خورده بودند و به واسط یک واقعیت اقتصادی فاجعه بار امیدشان را از دست دادند.

صندوق بین المللی پول که طی ساعات اخیر متعهد گردید که همچنان در برابر فشارهای اجتماعی و اقتصادی از تونس حمایت کند، جان تازه ای به این کشور بخشید که این برای سعید یک نشانۀ مثبت به شمار می آید.

 

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.