تصمیم مهم رئیسی در خصوص سفرهای خارجی: از دلار و یورو خبری نیست!

تا پیش از دولت سیزدهم اگر خبرنگاری به همراه یک مقام به سفر خارجی اعزام شود، روزی حدود ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان حق مأموریت می‌گرفت…

به گزارش تازه‌نیوز، سید ابراهیم رئیسی در نخستین سفر خارجی خود به عنوان رییس جمهور تصمیمی گرفت که با اجرای آن علاوه بر ارتقای بهره‌وری و کارآیی، بسیاری از حرف و حدیث‌ها و رقابت‌های منفی در میان کارکنان دولت برچیده خواهد شد. اگرچه باید منتظر ماند و دید این تصمیم پایدار خواهد بود یا خیر.

پاراف در ادامه نوشت، پرداخت حق مأموریت ارزی به کارکنان دولت در سفرهای خارجی که سابقه آن به سال‌های دور پیش از انقلاب بر می گردد، به دلیل اختلاف قیمت شدید دلار و ریال به یک عامل رانتی تبدیل شده و معمولاً رقابت منفی شدیدی برای بدست آوردن فرصت ماموریت خارجی میان افراد شکل می‌گرفته است. بطوری که ویژگی مهم کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس که در دوره‌های مختلف پرتقاضاترین کمیسیون برای عضویت نمایندگان‌ بوده، در تعداد زیاد سفرهای خارجی آن است.

مطابق آیین نامه سفرهای خارجی، حق مأموریت هر روز سفر ۵۰ دلار به اضافه ۵۰ دلار برای هزینه غذا بوده که چند سال قبل در راستای سیاست جایگزینی دلار، یورو به عنوان واحد ارزی این پرداخت تعیین شده است. یعنی اگر خبرنگاری به همراه یک مقام به سفر خارجی اعزام شود، روزی حدود ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان حق مأموریت دریافت خواهد کرد.

این رانت بی مبنا در حالی میان خبرنگاران و سایر اعضای هیات همراه با مقامات در سفرهای خارجی توزیع می‌شود که هزینه های سفر شامل رفت و آمد، اقامت و خورد و خوراک به عهده افراد نیست. در بسیاری از موارد هم در سال‌های گذشته مشاهده شده که مدیران شرکت های دولتی و خصولتی با تعریف ماموریت های غیرضروری خارجی برای خودشان ضمن گشت و گذار با پول بیت المال، حق مأموریت ارزی خوبی به جیب زده اند.

اما ابراهیم رئیسی در نخستین سفر خارجی خود به تاجیکستان دستور توقف پرداخت حق مأموریت به اعضای هیأت رسمی و همراهان را داده است. این در حالی است که در دولت حسن روحانی در سفرهای خارجی علاوه بر حق مأموریت و غذا، معمولا مبلغی به عنوان هدیه یا پاداش هم اضافی پرداخت می‌شد.

قطعا این دستور رییس جمهور علاوه بر صرفه‌جویی در هزینه های دولت و بی انگیزه کردن مدیران برای تعریف سفرهای خارجی غیرضروری، از رقابت منفی افراد برای بدست آوردن امتیاز سفر خارجی یا رانت توزیع چنین سفرهایی میان رفقای مدیران به شدت خواهد کاست.

بیشتر بخوانید:

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.