دلایلی برای شستن زود به زود ملحفه‌ها؛ از بستر آلوده به باکتری تا آکنه و جوش

ملحفه‌ها را در حالت ایده‌آل باید به صورت هفتگی یا حداقل یک هفته درمیان بشویید اما نظرسنجی اخیر نشان داد که آمریکایی ها کمتر تمایل به شستشو دارند و هر 25 روز ملحفه ها را می‌شویند.

به گزارش تازه نیوز، اگر کمتر ملحفه‌ها را می‌شویید، این مسائل را درباره شستن آنها حتما در نظر داشته باشید:

۱. ملحفه تشک

شما یک سوم زندگی خود را در رختخواب می‌گذرانید، بنابراین شستن ملحفه‌ها باید یکی از کارهای ضروری شما باشد. ممکن است ادرار، عرق، شوره سر و سایر چیزهای دیگر روی ملحفه باشد.
۲. سلول‌های مرده

روزانه ۵۰۰ میلیون سلول از بدن شما می‌ریزد. هنگامی که در رختخواب غلت می‌زنید، بسیاری از سلول‌ها سست می‌شوند. همه سلول‌های مرده روی ملحفه جمع می‌شوند. ریزگردها دوست دارند از سلول‌های مرده تغذیه کنند. تجمع اینها می‌تواند باعث ایجاد آلرژی، آسم و تشدید اگزمای خارش‌دار شود. اگر به گرد و غبار حساسیت دارید، ملافه‌ها را هر هفته با آب گرم بشویید.

۳. وجود حیوانات

آیا شما با حیوان خانگی خود در رختخواب می‌خوابید؟ موهای سگ یا گربه روی تختخواب، دلیلی برای هجوم ریزگردهاست. برخی سگ‌ها که بیماری پوستی به نام جرب دارند، می‌توانند کنه‌هایی که در زیر پوست فرو می‌روند را پخش کنند. بیماری جدی شما را تهدید نمی‌کند اما پوست شما ممکن است دچار خارش و تحریک شود. حیوانات خانگی همچنین می‌توانند عفونت قارچی را به سر منتقل کنند. سعی کنید هفته‌ای یک بار ملحفه‌ها را تعویض کنید.

۴. بستر آلوده به باکتری

سلول‌های مرده پوست، عرق، بزاق و سایر موارد میتوانند رختخواب راحت را به مکانی برای رشد میکروب تبدیل کنند. به طور مثال، آزمایشات نشان داد، در نمونه گرفته شده از بالش‌هایی که تا یک هفته شسته نشده، ۱۷۰۰۰ برابر احتمال آلودگی و تجمع باکتری‌ها بیشتر از نمونه‌های گرفته شده از روی نشیمن توالت است.

۵. اتاق خواب‌ آلوده

آیا آکنه و لک صورت شما بدتر است و دلیل آن را نمی‌دانید؟ بالش آلوده می‌تواند دلیل اصلی این موضوع باشد. گردوخاک، پوست مرده و وجود باکتری می‌تواند منافذ پوست را مسدود کند. اگر حس خوبی ندارید، روبالشتی را هر ۲-۳ روز یکبار و بقیه ملافه‌های خود را هفته‌ای یک بار تعویض کنید.

۶. ملحفه‌های بیماری‌زا

اگر شما یا همسرتان بیمار هستید، بلافاصله ملافه‌ها را با ماشین لباسشویی بشویید تا میکروب‌ها را از بین ببرید. اکثر باکتری‌ها یا ویروس‌ها می‌توانند روی سطوح نرم از چند دقیقه تا چند ساعت زنده بمانند. مدت زمان آن بر اساس نوع میکروب متفاوت است. بطور مثال، ویروس آنفولانزا فقط ۱۵ دقیقه روی پارچه زندگی می‌کند اما برخی از فضولات معده می‌تواند تا ۴ ساعت روی پارچه زنده بمانند.

۷. بالش‌ها

جایی که شب‌ها سر خود را بر بالین می‌گذارید ممکن است مملو از قارچ باشد، وجود بعضی از آنها برای مبتلایان به آسم خطرناک است. اگر محتویات بالش قابل شستشو است، حداقل دو بار در سال این کار را انجام دهید. در مورد چگونگی انجام این کار، برچسب مراقبتی روی آن را مطالعه کنید. برای جلوگیری از کپک حتماً بالش را خوب بشویید و خشک کنید. اگر از رویه بالشی استفاده می‌کنید، آن را به همراه بالش به داخل لباسشویی بیاندازید.

۸. تعویض آستر

برخی موارد دیگر می‌توانند به فاکتورهای آلوده‌کننده رختخواب اضافه کنند، اگر:

– برهنه در رختخواب بخوابید.
– در رختخواب خوراکی بخورید.
– با بچه‌خشش‌ها بخوابید.
– شب‌ها زیاد عرق‌ می‌کنید.

۹. اجازه دهید ملحفه‌ها نفس بکشند

شاید شنیده باشید که بهترین کار برای شروع روز، مرتب کردن رختخواب است اما کار عاقلانه این است که عجله نکنید، به این دلیل که پس از هر شب خوابیدن در رختخواب، رطوبت بر روی ملحفه تخت ایجاد می‌شود. وقتی از خواب بیدار می‌شوید، روکش‌ها را مرتب کنید و به تخت خواب فرصت دهید تا خشک شود. این کار باعث می‌شود زمینه برای رشد باکتری‌ها و کنه‌ها کمتر فراهم شود.

۱۰. نکات شستشوی روزانه

ملحفه‌ها را با گرمترین دمای آب که بر روی برچسب مراقبتی ذکر شده است، بشویید. پس از آن، آب آن را با خشک‌کن بگیرید. مطالعات نشان می‌دهد که گرمای خشک‌کن می‌‌تواند برخی از میکروب‌های باقی مانده در اثر شستشو را از بین ببرد. اگر ممکن است رنگ ملحفه را ببرد، از یک روش میکروب‌کش مثلا از سفیدکننده برای شستشو استفاده کنید، مخصوصاً اگر در حال مراقبت از بیمار هستید.

۱۱. لحاف کثیف و سایر موارد

برخی از روتختی‌ها یا رواندازها را نمی‌توان در ماشین لباسشویی شست. بنابراین قبل از شستشو برچسب آن را بررسی کنید. به برنامه تمیز کردن اتاق خواب پایبند باشید:

–  پتو و لحاف: هر ۱-۲ ماه یک بار. (اگر از ملحفه بر روی تخت استفاده نمی‌کنید، حتما پتو و رویه تخت را بشویید.)
– رویه تشک: سالی چهار بار بشویید.
– روتختی: هر ۳-۶ ماه یکبار.

هنگامی که روتختی را می‌شویید، روی تشک را جاروبرقی بکشید تا گرد و غبار و خاک آن را بگیرید.

۱۲. ساس

این حشرات فقط در محفه‌های کثیف یا تمیز نیستند، بلکه آنها مجذوب خود شما می‌شوند. آنها در مکان‌های گرم و نزدیک به انسان‌ها زندگی می‌کنند، بنابراین تختخواب شما مکانی عالی برای آنهاست. ساس‌ها شب به رختخواب آمده و از خون شما تغذیه می‌کنند. ممکن است با علائم خارش و گزش از خواب بیدار شوید. حشرات از مکان‌های آلوده مانند هتل به خانه شما سفر می‌کنند. ملافه‌ها را به مدت ۳۰ دقیقه با حرارت زیاد خشک کنید تا حشرات و تخم آنها از بین برود.

منبع: سلامت

بیشتر بخوانید:

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.