تاثیرات نگرانی بر بدن چیست؟

آیا شما بیش از حد نگران هستید؟ شاید در ناخودآگاه خود فکر می‌کنید که اگر به اندازه کافی نگران باشید، می‌توانید از اتفاقات بد جلوگیری کنید اما واقعیت این است که نگرانی می‌تواند روی بدن تاثیرات مخربی بگذارد و شما را متعجب کند.

به گزارش تازه‌نیوز، وقتی نگرانی بیش از اندازه باشد، می‌تواند منجر به اضطراب شدید شود و حتی موجب بیماری‌های جسمانی نیز می‌شود.

در صورت نگرانی بیش از حد، چه اتفاقی می‌افتد؟

نگرانی، احساس ناآرامی یا نگرانی بیش از حد در مورد یک وضعیت یا مشکل است. با نگرانی بیش از حد، ذهن و بدن بیش از حد از هم دور می‌شوند زیرا دائماً تمرکز بر روی آن چیزی است که ممکن است اتفاق بیفتد.
در میان نگرانی‌های بیش از حد، ممکن است در ساعات بیداری با اضطراب شدید، حتی با موقعیت ترسناکی مواجه شوید. بسیاری از نگرانی‌های مزمن، فروپاشی فرد یا ترس‌های غیرواقعی را نشان می‌دهد که صرفاً نگرانی‌ها را افزایش می‌دهد. حساسیت بیش از حد نسبت به محیط اطراف و انتقاد از دیگران. در نگرانی‌های بیش از حد ممکن است هر چیزی و یا هر کسی را تهدیدی بالقوه تلقی کنید.
نگرانی مزمن می‌تواند زندگی روزمره را بسیار تحت تاثیر قرار دهد به طوری که ممکن است روی اشتها، عادت‌های زندگی، روابط، خواب و عملکرد شغلی فرد اختلال ایجاد کند. بسیاری از افرادی که بیش از حد نگران هستند، چنان دچار اضطراب می‌شوند که به دنبال عادت‌های مضر در زندگی مانند پرخوری، دخانیات یا استفاده از الکل و مواد مخدر می‌روند.

اضطراب چیست؟

اضطراب، واکنش طبیعی در برابر استرس است. اگرچه اضطراب مداوم ممکن است نتیجه اختلالی مانند اختلال اضطراب عمومی، اختلال ترس یا اضطراب اجتماعی باشد. اختلالات اضطرابی در ایالات متحده امری عادی است و تقریباً ۴۰ میلیون فرد بزرگسال را مبتلا می‌کند. اضطراب به شکل‌های مختلف خود را نشان می‌دهد و به سن، جنسیت و نژاد مربوط نمی‌شود.
حوادث استرس‌زا مانند امتحان یا مصاحبه شغلی می‌تواند هر شخصی را کمی مضطرب کند و گاهی اوقات، کمی نگرانی یا اضطراب مفید است چون کمک می‌کند تا برای موقعیتی در آینده آماده شوید. به عنوان مثال، اگر خود را برای مصاحبه شغلی آماده کنید، کمی نگرانی یا اضطراب شما را مجبور به کسب اطلاعات بیشتر در مورد آن موقعیت می‌کند. سپس می‌توانید حرفه‌ای‌تر خود را به کارفرمایتان معرفی کنید. نگرانی در مورد آزمون می‌تواند به مطالعه بیشتر و آمادگی بیشتر در آزمون کمک کند.
اما نگرانی‌های بیش از حد به سرعت و به شدت نسبت به شرایط استرس‌زا یا محرک واکنش نشان می‌دهند. حتی فکر کردن در مورد این شرایط می‌تواند موجب نگرانی و ناتوانی بیشتر در نگرانی‌های مزمن شود. نگرانی بیش از حد یا ترس یا اضطراب مداوم هنگامی مضر است که آنقدر غیرمنطقی شود که نتوانید بر روی واقعیت تمرکز کنید یا به راحتی و وضوح فکر کنید. افرادی که اضطراب بالایی دارند با کنار آمدن با نگرانی‌های خود مشکل دارند. وقتی این اتفاق می‌افتد، ممکن است علائم واقعی جسمانی را تجربه کنند.

آیا نگرانی و اضطراب بیش از حد می‌تواند موجب استرس شود؟

استرس ناشی از خواسته‌ها و فشارهایی است که هر روز تجربه می‌کنیم. صف‌های طولانی در فروشگاه‌های موادغذایی، ترافیک در ساعات شلوغ، زنگ‌های بی‌وقفه تلفن یا بیماری مزمن، همه مواردی هستند که می‌توانند به طور روزمره استرس ایجاد کنند. وقتی نگرانی و اضطراب بیش از حد شود، احتمال این است که واکنش استرس را تحریک کند.
واکنش به استرس دو عنصر دارد. اولین آن، برداشت از چالش است. مورد دوم واکنش فیزیولوژیکی اتوماتیک با نام پاسخ فراز یا گریز است که موجب افزایش ترشح آدرنالین می‌شود و بدن را در حالت آماده‌باش و اضطرار قرار می‌دهد. دورانی هم بوده که پاسخ “فرار یا گریز” اجدادمان را از خطراتی مانند حیوانات وحشی که به راحتی می‌توانستند از آنها یک وعده‌غذایی درست کنند، محافظت می‌کرد. اگرچه امروزه ما به طور معمول با حیوانات وحشی مواجه نمی‌شویم اما خطرات همچنان وجود دارند. خطراتی مانند یک همکار طلبکار، یک کودک آسیب‌دیده یا اختلاف با یکی از عزیزان وجود دارد.

آیا نگرانی زیاد می‌تواند ما را از نظر جسمانی بیمار کند؟

نگرانی مزمن و استرس عاطفی می‌تواند موجب بیماری شود. این مشکل زمانی رخ می‌دهد که جنگ یا گریز هر روز با نگرانی و اضطراب بیش از حد همراه باشد. واکنش جنگ با گریز موجب می‌شود که سیستم عصبی دلسوز بدن هورمون‌های استرس مانند کورتیزول را آزاد کند. این هورمون‌ها می‌توانند سطح قند خون و تری‌گلیسیرید(چربی خون) را که می‌تواند برای سوخت بدن استفاده شود، تقویت کنند. هورمون‌ها همچنین موجب واکنش‌های جسمانی مانند:

مشکل در بلع
سرگیجه
خشکی دهان
تندی ضربان قلب
خستگی
سردرد
عدم تمرکز
تحریک‌پذیری
دردهای عضلانی
تنش‌های عضلانی
حالت تهوع
هیجانات
تنفس سریع
تنگی‌نفس
لرزش و انقباضات

هنگامی که از سوخت بیش از حد در خون برای فعالیت‌های بدنی استفاده نمی‌شود، اضطراب مزمن و کاهش هورمون‌های استرس می‌تواند عواقب جسمانی جدی را به همراه داشته باشد، از جمله:

فشار بر روی سیستم ایمنی بدن اختلالات گوارشی
تنش عضلانی
از دست دادن حافظه کوتاه مدت بیماری عروق کرونر زودرس
حمله قلبی

اگر نگرانی بیش از حد و اضطراب زیاد درمان نشود، می‌تواند منجر به افسردگی و حتی منجر به خودکشی شود.
اگرچه این تاثیرات واکنش به استرس است اما استرس به سادگی عامل محرک آن است. بیمار شدن یا بیمار نبودن به نحوه کنترل استرس بستگی دارد. واکنش‌های فیزیکی به استرس شامل سیستم ایمنی بدن، قلب و رگ‌های خونی و چگونگی ترشح هورمون‌های غدد خاص بدن است. این هورمون‌ها به تنظیم عملکردهای مختلف بدن مانند عملکرد مغز و ضربان‌های عصبی کمک می‌کنند.
تمام این سیستم‌ها برهم تاثیر دارند و عمیقاً تحت تاثیر نحوه سازش و وضعیت روانی فرد قرار دارند. صرفاً استرس نیست که فرد را بیمار می‌کند. در عوض تاثیری است که پاسخ‌هایی مانند نگرانی بیش از حد و اضطراب بر روی این سیستم‌های مختلف متقابل ایجاد می‌کند که می‌تواند موجب ایجاد بیماری جسمانی ‌شود. مواردی هست که می‌توانید انجام دهید، از جمله تغییر سبک زندگی برای تغییر شیوه پاسخ به آن.

منبع: سلامت

بیشتر بخوانید:

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.