باورهای درست و غلط درباره بادام‌زمینی را بدانید

بادام‌زمینی جزو خوراکی‌های بحث‌برانگیز است و باورهای زیادی درباره آن رواج یافته‌اند که بعضی از آنها نادرست هستند.

به گزارش تازه‌نیوز، وقتی که از مغزهای خام صحبت می‌کنیم، ابتدا باید توجه داشته باشیم که بادام‌زمینی در گروه حبوبات قرار می‌گیرد و نه در گروه مغزها. به‌رغم این تمایز اساسی، بادام‌زمینی از نظر خواص با بسیاری از مغزها اشتراکات زیادی دارد مانند داشتن چربی‌های غیراشباع تک‌زنجیره‌ای و چندزنجیره‌ای، ویتامین E، زینک (روی) و… . در ادامه این مطلب، مهم‌ترین باورهای رایج درباره بادام‌زمینی را بررسی می‌کنیم که به ترتیب عبارتند از:

۱. همه محصولات بادام زمینی برای افراد حساس به این خوراکی ممنوع هستند

در اکثریت موارد این باور رایج درست است، اما نوعی روغن بادام‌زمینی تصفیه‌شده هم وجود دارد که از این نظر استثنا محسوب می‌شود. طبق گزارش سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA)، روغن‌های بسیار تصفیه‌شده مانند روغن بادام‌زمینی در گروه مواد غذایی آلرژی‌زا قرار نمی‌گیرند. دلیلش هم این است که پروتئین بادام‌زمینی که نوعی از محرک‌های آلرژی‌زا است و باعث برانگیختگی واکنش‌های آلرژیک می‌شود، از روغن بادام‌زمینی حذف شده است. با این‌حال افرادی که به بادام‌زمینی آلرژی دارند، همیشه می‌توانند از روغن‌های دیگر استفاده کنند و دلیلی ندارد که روغن بادام‌زمینی را انتخاب کنند.

۲. بادام‌زمینی باعث افزایش وزن و چاقی می‌شود

در این‌که بادام‌زمینی چربی دارد، تردیدی نیست اما این چربی‌ها از نوع غیراشباع تک‌زنجیره‌ای و چندزنجیره‌ای هستند که درون انواع مغزهای درختی هم یافت می‌شود. این چربی‌ها خودبه‌خود باعث افزایش وزن و چاقی نمی‌شوند، مگر این‌که کسی میزان مصرف استاندارد بادام‌زمینی را جدی نگیرد. هر وعده مصرفی از بادام‌زمینی برای هر روز برابر است با حدود ۲۸ گرم (حدود ۳۲ عدد بادام‌زمینی) که ۱۶۶ کیلوکالری وارد بدن می‌کند. بادام‌زمینی مانند مغزهای خام حاوی فیبر است که همین ویژگی به ایجاد حس سیری کمک می‌کند. مطالعات اخیر نشان داده‌اند که استفاده درازمدت از بادام‌زمینی خام به‌عنوان عصرانه در کنار ورزش منظم روزانه و تغذیه سالم و استاندارد، شاخص توده بدن یا BMI افراد را کاهش می‌دهد. با استفاده از بادام‌زمینی خام به‌عنوان عصرانه، احتمال استفاده از خوراکی‌های مضر و پُرکالری را کاهش می‌دهید.

۳. بادام‌زمینی حاوی ترکیبات ضدپیری است

بادام‌زمینی، خصوصا انواع همراه با پوست، حاوی رزوراترول است؛‌ یعنی همان ترکیبی که در انگور قرمز یافت می‌شود و می‌تواند روند پیری سلولی را آهسته‌تر کند و همچنین سلامت قلب را ارتقا بخشد. توجه داشته باشید که بادام‌زمینی آب‌پز دارای بالاترین میزان از رزوراترول است، ‌درحالی که بادام‌زمینی بوداده هم مقادیری از این ترکیب ضدپیری مهم را وارد بدن می‌کند.

۴. آرد بادام‌زمینی فاقد گلوتن است

اگرچه آرد بادام‌زمینی برای افراد حساس به این خوراکی قطعا آلرژی‌زاست اما گلوتن ندارد و برای افرادی که دنبال محصولات بدون گلوتن می‌گردند، گزینه مناسبی خواهد بود. از این آرد می‌توان برای نان‌پزی و شیرینی‌پزی یا حتی سوخاری کردن مرغ و ماهی استفاده کرد. این آرد سرشار از پروتئین و فیبر است، روغن را بهتر از خودش دفع می‌کند و درنتیجه گزینه مناسبی برای تهیه غذاهای سوخاری خواهد بود.

۵. مصرف بادام‌زمینی، احتمال ابتلا به بیماری‌های مزمن را کاهش می‌دهد

مطالعات علمی متعددی نشان داده‌اند که مصرف انواع مغزهای خام (و البته بادام‌زمینی)، خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی‌ـ‌عروقی و دیابت را کاهش می‌دهد.

منبع: سلامت

بیشتر بخوانید:

 

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.