این کارها تمرکز شما را از بین می‌برد

اگر احتیاج دارید که حواس جکع باشید و تمرکز بیشتری داشته باشید بهتر است این کارها را نکنید.

به گزارش تازه‌نیوز، چیزهای متفاوتی در زندگی روزمره می‌تواند تمرکز حواس شما را به هم بزند. از جمله این عوامل مهم پرت‌کننده حواس می‌توان به این موارد اشاره کرد:

رسانه‌های اجتماعی

اینکه آیا با اختلال توجه زندگی می‌کنید یا فقط گاهی اوقات در تمرکز مشکل دارید، زندگی امروزه تماماً پر از قاتلان تمرکز است. روانشناس لوسی‌جو پالادینو، دکترای تخصصی، نکاتی را برای مدیریت حواس‌پرتی ارائه کرده و شروع آن را با رسانه‌های اجتماعی مطرح می‌کند. ارتباط با دوستان و قطع ارتباط با محل‌کار، چند بار در ساعت آسان است. هرگونه به‌روزرسانی، افکار فرد را به هم می‌ریزد و او را وادار به عقب‌نشینی در کار می‌کند.

رفع مشکلات شبکه‌های اجتماعی

در حین کار، از ورود به سایت ‌های رسانه‌های اجتماعی خودداری کنید. اگر احساس می‌کنید مجبورید هر چند ساعت یکبار آن چک کنید، این کار را در زمان استراحت انجام دهید، زمانی که ارسال مداوم پست‌ها تمرکزتان را مختل نکند. اگر نمی‌توانید زیاد وارد سیستم شوید، لپ‌تاپ را در جایی بگذارید که تا چند ساعت به اینترنت متصل نشوید.

بارگیری ایمیل‌های زیاد

ایمیل پیامی است که به صندوق ورودی‌تان ارسال می‌شود و هشدار می‌دهد تا بلافاصله به آن پاسخ دهید. اگرچه بسیاری از ایمیل‌ها مربوط به کار هستند اما همچنان جزو عوامل مزاحم کار محسوب می‌شوند. اگر مدام کارتان را برای پاسخ به هر پیام متوقف می‌کنید، پیشرفت چندانی نخواهید کرد.

رفع ارسال زیاد ایمیل

به جای بررسی مداوم ایمیل، زمان‌های خاصی را برای آن در نظر بگیرید. در روز، می‌توانید برنامه ایمیل خود را خاموش کنید. بنابراین این امکان را می‌دهد تا هر زمان که بخواهید، بدون وقفه کار کنید.

تلفن همراه

شاید حتی زنگ تلفن همراه از صدای هشدار ایمیل بیشتر مزاحمت ایجاد کند. این صدا را فقط تعداد کمی از افراد می‌توانند نادیده بگیرند اما برقراری یک تماس تلفنی نه تنها وقتتان را صرف صحبت کردن می‌کند؛ بلکه شتاب‌تان را در حین انجام کار کاهش می‌دهد.

رفع مشکل تلفن همراه

نام تماس‌گیرنده را به خوبی ذخیره کنید. اگر فکر می‌کنید که تماس فوری نیست، بگذارید در پست صوتی ذخیره شود. اگر در حال کار روی پروژه‌ای مهم هستید، تلفن خود را خاموش کنید تا وسوسه نشوید به تلفن جواب دهید. زمان‌های خاصی را به شنیدن پست‌های صوتی اختصاص دهید. گوش دادن به همه پیام‌ها به طور همزمان می‌تواند از برقراری هرگونه تماس، مزاحم‌تر باشد.

انجام چندکار همزمان

اگر به هر چندکاری که انجام می‌دهید تسلط داشته باشید، احتمالاً احساس می‌کنید در زمان کمتر، کار بیشتری را انجام می‌دهید. کارشناسان می‌گویند دوباره تجدیدنظر کنید. تحقیقات نشان می‌دهد، هر زمان که توجه‌تان را از کاری به کار دیگر معطوف می‌کنید، زمان را از دست می‌دهید. نتیجه نهایی این است که انجام سه پروژه همزمان به طور معمول بیشتر از انجام سه پروژه به طور مجزا زمان می‌برد.

رفع چندوظیفه همزمان

در صورت امکان، در یک زمان توجهتان را به یک پروژه اختصاص دهید، به ویژه اگر در حال انجام یک کار جدی با بیشترین اولویت هستید. مهارت‌ انجام چند وظیفه را برای کارهایی بگذارید که فوری یا سخت نباشد.

خستگی

برخی از کارهایی که باید هر روز انجام دهیم، مهیج‌تر از بقیه کارهاست. کارهای خسته‌کننده ممکن است در عرض چند دقیقه از کانون توجه خارج شود و فرد را در برابر حواس‌پرتی بسیار آسیب‌پذیر کند. تلفن، اینترنت، حتی مرتب کردن محل‌کار می‌تواند وسوسه‌ ایجاد کند.

رفع خستگی

باید برنامه‌ریزی کنید، اگر برای مدت زمان مشخصی کار می‌کنید، ۱۰ دقیقه استراحت کنید. با قهوه، میان‌وعده مورد علاقه یا پیاده‌روی در بیرون از منزل به خود پاداش دهید. انجام کارهای خسته‌کننده وقتی آسان می‌شود که در انتظار دریافت کار مفرحی باشید. رعایت اینها از مواردی است که انجام چند وظیفه را قابل اجرا می‌کند. گوش دادن به رادیو در هنگام انجام کار کمک می‌کند تا زمان کافی را برای اتمام کار داشته باشید.

افکار نگران‌کننده

اگر نگران انجام کارهایی هستید مثلا باید بدوید یا کارهای خانه را انجام دهید، تمرکز روی کاری که در اولویت است، دشوار می‌شود. شاید مکالمه‌ای که دیروز قطع کردید، مدام ذهنتان را درگیر کند. افکار مزاحم از هر نوعی می‌تواند حواس‌پرتی زیادی ایجاد کند.

رفع افکار نگران‌کننده

یکی از راه‌های جلوگیری از افکار مزاحم در مغز این است که آنها را بنویسید. لیستی از وظایف، کارهای خانه یا سایر وظایفی که بعداً قصد انجام آن را دارید، تهیه کنید. افکار بد و ناامیدکننده را بنویسید. هنگامی که این افکار روی کاغذ قرار می‌گیرند، می‌توانید تا مدتی آن را رها کنید.

استرس

هنگامی که مقدار زیادی غذا در بشقاب دارید، تمرکز بر کارهای فردیتان دشوار می‌شود. در شرایط سخت، استرس تاثیرات منفی بر بدن می‌گذارد. ممکن است شانه‌ها درهم فرورفته، سردرد یا تپش قلب ایجاد کند که همگی آنها توانایی تمرکز را از بین می‌برد.

رفع استرس

تکنیک‌های کاهش استرس مانند مدیتیشن را بیاموزید چون می‌تواند به کنترل افکار استرس‌زا کمک کند، بنابراین توجهتان از روی آن برداشته می‌شود. در مطالعه‌ای، محققان دریافتند افرادی که دوره مدیتیشن هشت هفته‌ای را گذرانده‌اند، توانایی تمرکز خود را بهبود بخشیده‌اند. اگر نمی‌توانید در کلاس حضوری مدیتیشن شرکت کنید،کلاس آنلاین را امتحان کنید.

خستگی

خستگی می‌تواند تمرکز را دشوار کند؛ حتی اگر کمی حواس‌پرتی داشته باشید. مطالعات نشان می‌دهد که کم‌خوابی می‌تواند محدوده توجه و حافظه کوتاه مدت را از بین ببرد.

رفع خستگی

اکثر بزرگسالان به ۹-۷ ساعت خواب شبانه نیاز دارند. به جای سوزاندن چربی در نیمه شب، خواب را در اولویت قرار دهید. زیرا کمک می‌کند تا در ساعات بیداری کارهای بیشتری انجام دهید. همچنین توجه داشته باشید که در چه ساعاتی از روز بیشتر هوشیار هستید، درنتیجه می‌دانید که چه زمانی را باید برای مهم‌ترین وظایفتان برنامه‌ریزی کنید.

گرسنگی

مغز نمی‌تواند بدون سوخت تمرکز کند، بنابراین حذف وعده‌های غذایی به ویژه صبحانه، قاتل تمرکز بالا است. تحقیقات نشان می‌دهد، وقتی صبح‌ها بلند می‌شوید اما چیزی نمی‌خورید، حافظه کوتاه‌مدت دچار مشکل می‌شود.

رفع گرسنگی

گرسنگی را حذف کنید و با این عادات به طور ثابت به مغز خود سوخت بدهید. همیشه صبحانه بخورید. میان وعده‌های سرشار از پروتئین بخورید(پنیر ، آجیل). از مصرف کربوهیدرات‌های ساده (شیرینی، ماکارونی سفید) اجتناب کنید. کربوهیدرات‌های پیچیده(غلات کامل) را انتخاب کنید.

افسردگی

اکثر مردم تمایل دارند غم را نشانه بارز افسردگی بدانند اما موسسه ملی سلامت روان می‌گوید مشکل تمرکز، یکی از شایع‌ترین علائم است. اگر در تمرکز مشکل دارید و همچنین احساس پوچی، ناامیدی یا بی‌تفاوتی می‌کنید، ممکن است دچار افسردگی شده باشید.

رفع افسردگی

اگر فکر می‌کنید ممکن است افسرده شده باشید، اولین قدم این است که با پزشک یا مشاور صحبت کنید. افسردگی بسیار قابل درمان است. بسیاری از مطالعات اثربخشی انواع خاصی از داروهای ضد‌افسردگی و گفتگودرمانی را نشان داده‌اند.

داروها

متاسفانه برخی از داروهایی که برای درمان افسردگی استفاده می‌شوند، می‌توانند در تمرکز اختلال ایجاد کنند. همین امر در مورد بسیاری از داروهای دیگر نیز صادق است. با پزشک مشورت کنید تا ببینید آیا دارو یا مکملی که مصرف می‌کنید ممکن است بر تمرکز تاثیر سوء داشته باشد یا خیر.

رفع مشکل دارویی

اگر گمان می‌کنید دارویی تمرکزتان را کمتر می‌کند، تصور نکنید درمانی برای آن وجود ندارد. با پزشک در مورد تنظیم دوز یا تغییر نوع دارو مشورت کنید. مصرف دارو را متوقف نکنید مگر اینکه پزشک توصیه کند.

اختلال توجه

اختلال تمرکز و بیش‌فعالی صرفاً یک مشکل برای کودکان نیست. بیش از نیمی از کودکان مبتلا به اختلال تمرکز در بزرگسالی، همچنان این علائم را تجربه می‌کنند. علائم کلاسیک محدوده توجه را کوتاه و در تمرکز مشکل ایجاد می‌کند.

رفع اختلال توجه

اگر در تمرکز مشکل دارید و در دوران کودکی نیز مشکل توجه داشتید، از پزشک یا مشاور در مورد آن بپرسید. راه‌هایی برای کنترل آن وجود دارد؛ از جمله رفتاردرمانی و داروها.

منبع: سلامت

بیشتر بخوانید:

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.