چرا وارد روابط عاطفی اشتباه می‌شویم؟

اروین دیالوم، روان‌پزشک آمریکایی‌ می‌گوید: «انسان‌ها از رابطه به وجود می‌آیند، در رابطه رشد می‌کنند، در رابطه آسیب می‌بینند و در رابطه ترمیم می‌شوند.»

به گزارش تازه‌نیوز، داشتن رابطه یک نیاز اساسی برای تمام انسان‌هاست‌. درون رابطه افراد می‌توانند احساس حمایت، آرامش، امنیت، لذت و رشد ‌کنند‌ اما گاهی با روابطی روبرو می‌شویم که نه تنها چنین ویژگی و نتیجه‌ای ندارند، بلکه افراد را درگیر فشارهای روانی بسیار و از دست رفتن آسایش می‌کنند. می‌خواهم در این مطلب ریشه این مساله را با هم بررسی کنیم.انسان‌ها دارای ویژگی‌های شخصیتی گوناگون هستند و با همین ویژگی‌ها که آنها را از ژنتیک، خانواده و محیط خود به دست آورده‌اند، وارد رابطه می‌شوند‌. یک رابطه به مهارت‌های زندگی مختلف نیاز دارد و مدیریت نحوه بیان خواسته‌ها و نیازها و همین‌طور شناخت یکدیگر از نکات مهم در این‌باره است.

مثالی درباره ویژگی‌های شخصیتی

فردی که دچار ویژگی بی‌اعتمادی است، در رابطه خود بسیار دفاعی و شکاک است، با طرف مقابل خود صادق نیست و معتقد است که شریک عاطفی‌اش می‌خواهد به او صدمه بزند‌. این افراد معمولا از صمیمیت اجتناب می‌کنند و افکار و احساسات خود را با دیگری تقسیم نمی‌کنند‌. آنها ممکن است ناخودآگاه با کسی وارد رابطه عاطفی شوند که برایشان آزاردهنده باشد و از آنها سوءاستفاده‌ شود به همین دلیل، نهایتا این باور که «به هیچ فردی نمی‌توان اعتماد کرد و همه می‌خواهند به من آسیب برسانند»، در ذهنشان تایید می‌شود‌.

چرا این اتفاق می‌افتد؟

شاید از خودتان بپرسید چرا کسی که مدام از اینکه از او سوء‌استفاده شود، فرار می‌کند وارد رابطه‌ای می‌شود که در آن دقیقا همین اتفاق برایش می‌افتد؟

پاسخ سوالتان این است که این فرد سال‌ها از دوران کودکی تاکنون، با این تفکر رشد کرده و باور دارد به هیچ‌کس نمی‌شود اعتماد کرد‌. او به این سبک زندگی عادت کرده و این نوع زندگی برایش آشناست بنابراین ناخودآگاه تمایل دارد این مسیر تکرار شود. او برای برقراری رابطه فردی را انتخاب می‌کند که دچار آسیب‌هایی مانند خودشیفتگی، شخصیت ضداجتماعی و..‌. باشد که در نهایت باعث بی‌اعتمادی و آزار رساندن به او خواهد شد.

مهارت‌های لازم برای برقراری یک رابطه سالم

 یکی از مهارت‌های مهم و مورد نیاز در رابطه میان زن و مرد، همدلی است‌. همدلی یعنی بتوانیم از منظر و دیدگاه فرد مقابل به مسائل نگاه کنیم‌. هر چند بررسی موضوعات دقیقا مانند او بسیار سخت است اما می‌توان تلاش کرد و تا حتی‌الامکان این کار را انجام داد تا به درک متقابل برسیم و بتوانیم با آرامش بیشتری در کنار یکدیگر زندگی کنیم.

 گاهی ما از خطاهای شناختی رنج می‌بریم‌؛ یعنی نمی‌توانیم درست درباره یک موضوع فکر و به شناخت مناسبی دست پیدا کنیم‌. ممکن است فردی که با او درگیر هیچ بحث و مشاجره‌ای نمی‌شویم، فردی همدل بدانیم، فکر کنیم می‌توانیم به راحتی با کمک یکدیگر مسائل را حل کنیم و او را فرد فوق‌العاده کاملی در رابطه ببینیم‌ اما خیلی وقت‌ها فرد مقابل بیش از حد سکوت کرده و در جایی که دیگر توان سکوت ندارد، دچار پرخاشگری می‌شود و این پرخاش فروپاشی رابطه را در پی خواهد داشت.

 شناخت دنیای مطلوب یکدیگر نیازمند صداقت، دقت، زمان کافی، توجه به رشد شخصیت خود و دیگری است که از نکات بسیار مهم در روابط محسوب می‌شود.
 هر کدام از طرفین یک رابطه، از خانواده‌های مختلف وارد رابطه می‌شوند و هر کدام آسیب‌هایی را تجربه کرده و پشت سر گذاشته‌اند‌. برای آنکه انتخاب و رابطه بهتری داشته باشیم، بهتر است شخصیتمان را ارتقا و رشد دهیم و به دنبال یاد گرفتن مهارت‌های درست ارتباطی باشیم.

منبع: سلامت

بیشتر بخوانید:

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.