استفاده از تلفن همراه باعث دیر زبان باز کردن کودک می‌شود!

هر کودکی به روش و با سرعت خاص خود شروع به یادگیری کرده و به اصطلاح زبان باز می‌کند اما در مقطعی باید نتایجی حاصل شود. اگر فرزند شما مدام در تماس با تلفن همراه باشد ممکن است در زبان باز کردن دچار تاخیر شود.

به گزارش تازه‌نیوز، نتایج بررسی‌های اخیر نشان داده است که ارتباطی بین این اختلال و استفاده از ابزارهایی مانند تلفن همراه وجود دارد. البته تلفن همراه به‌خودی خود محرک ناهنجاری نیست اما این وسیله می‌تواند تاثیر زیادی در بروز تاخیر در رشد زبان کودک داشته باشد. اکثر والدین هر روز کودک خود را به‌خصوص در میزان رشد با کودکان دیگر مقایسه می‌کنند. به عنوان مثال آیا فرزند من زودتر چهاردست و پا رفته است یا فرزند همسایه زودتر راه افتاده؟ یا زودتر از فرزند من حرف زده است؟ و سوالاتی از این دست.

البته برخی توانمندی‌ها در یک مرحله حاصل می‌شوند. در واقع بین ۶ ماهگی تا ۲ سالگی، کودک باید چند کلمه گفته باشد. در حالت کلی، کودکان در این سنین غان و غون می‌کنند، کلماتی را بریده بریده به زبان می‌آورند ، مامان یا بابا می‌گویند یا به راحتی درخواست آب می‌کنند. اما اگر در این بازه زمانی این اتفاق نیافتد و کودک تا این حد رشد زبانی نداشته باشد می‌توان گفت که حرف زدن او با تاخیر مواجه شده است.

علائم تاخیر در رشد زبان کودک

برخی علائم نشان می‌دهند که تاخیر در رشد زبان کودک بروز کرده است. در واقع اگر کودکی بین ۱۲ تا ۱۵ ماهگی هیچ کلمه‌ای به وضوح به زبان نیاورد یا درست تلفظ نکند به این معناست که تاخیری وجود دارد. البته منظورمان کلمات ساده‌ای مانند «مامان» است. اگر در ۱۸ ماهگی متوجه شده‌اید چیزی که به او می‌گویید مانند «نه» را درک نمی‌کند بیشتر دقت کنید. در این سن برخی از دستورالعمل‌ها مانند «نکن» یا «بنشین» به‌طور عادی از طرف کودک شنیده و به خوبی درک می‌شود حتی اگر هنوز آنها را به زبان نیاورده باشد. اگر  تصور می‌کنید فرزندتان حرف‌های ساده‌تان را متوجه نمی‌شود احتمالا مشکلی وجود دارد. علاوه‌براین اگر کودکی در سه سالگی نمی‌تواند جملات درست بسازد و همچنین در ۴ تا ۵ سالگی در تعریف کردن داستان‌ها یا ماجراهای ساده دچار مشکل است یا اینکه تلاشی برای تعریف کردن وقایع نشان نمی‌دهد می‌توان گفت که تاخیری در رشد زبان داشته است.

تاثیر تلفن همراه در تاخیر رشد زبان کودک

نتایج پژوهشی که آکادمی پزشکی اطفال آمریکا انجام داده است نشان می‌دهد کودکانی که از ابزارهایی مانند تلفن همراه یا تبلت استفاده می‌کنند با احتمال افزایش بروز تاخیر در رشد زبان مواجه می‌شوند. این وسایل باعث می‌شوند که کودک به‌طور مداوم سرگرم شده و حواسش از دنیای پیرامون خود پرت شود. با وجود اینکه همه ما می‌دانیم این نوع سرگرم شدن برای کودکان خوب نیست اما اغلب، موبایل‌ها را به دست کودکان می‌دهیم تا احتمالا به کارهای خود رسیدگی کنیم. باید بدانید که نور آبی و همچنین سر و صدای شدید ناشی از این وسایل، خطراتی برای کودکان دارد. اما پژوهش انجام‌شده تمرکز خود را روی تاثیر تلفن همراه یا تبلت روی تکامل زبان کودک گذاشته است. به عقیده متخصصان استفاده روازنه نیم ساعت از تلفن همراه در دوره‌ای که کودک در حال زبان باز کردن هست می‌تواند باعث بروز مشکلاتی در تکلم کودکان شود. به نظر می‌رسد که هر چه تماس کودک با چنین وسایلی بیشتر می‌شود نیاز به مکالمه و ایجاد ارتباط کاهش پیدا می‌کند. چون در مدتی که کودک با تلفن همراه سرگرم است توجهی به دنیای پیرامون خود نمی‌کند. از طرف دیگر نیازی نمی‌بیند که چیزی را به کسی بگوید. یعنی اینکه ارتباط کلامی پیدا نمی‌کند. متخصصان توصیه می‌کنند که کودکان قبل از یک سال و نیمگی نباید از تلفن همراه یا تبلت استفاده کنند.

برای پیشگیری از بروز چنین مشکلاتی چه باید کرد؟

عوامل متعددی در بروز تاخیر در زبان باز کردن کودکان دخیل هستند. نمی‌توان ادعا کرد کودکان صرفا به دلیل دست گرفتن تلفن همراه دچار تاخیر در حرف زدن می‌شوند. مسئله مهم مدت زمان استفاده از این قبیل وسایل است.  برای پیشگیری از بروز چنین مشکلاتی محققان توصیه می‌کنند که قبل از ۱۸ ماهگی وسایلی مانند تلفن همراه یا تبلت را در اختیار کودکان نگذارید. استفاده از تلفن همراه باید با محدودیت همراه باشد. به این ترتیب که کودکان نباید بیش از دو ساعت و به‌طور مداوم با تلفن همراه بازی کنند. بهتر است به جای این قبیل وسایل آسیب‌رسان، اسباب‌بازی‌های مناسب سن کودکان را در اختیارشان قرار دهید. بهتر است اسباب بازی‌های مفرح و کاربردی انتخاب کنید. به‌طور مداوم با کودکان در ارتباط باشید حتی زمانی که کودکان با تمرکز زیادی مشغول هستند. حواستان به نشانه‌های تاخیرها و کم‌توانی‌های احتمالی کودکان باشد. مدام با کودکان حرف بزنید. به این ترتیب کودک حرف زدن صحیح را می‌آموزد. حتی نیازی نیست که کودک به‌طور مداوم در حال گوش دادن به تمام حرف‌های شما باشد. شما صحبت کردن با کودک را متوقف نکنید.

منبع: سلامت

بیشتر بخوانید:

 

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.