تفاوت‌های جالب بین زن و مرد؛ زنان و مردان در چه کارهایی نسبت به هم بهتر هستند؟

تفاوت‌های میان زنان و مردان از جنبه‌های گوناگون یکی از موضوعات مورد بحث بوده است.

به گزارش تازه‌نیوز، بین زنان و مردان تفاوت‌های جالبی وجود دارد که ممکن است از آن‌ها بی‌اطلاع باشیم.

زنان اغلب در صحبت کردن بهتر از مردان هستند
زنان کلمات مناسب را سریعتر پیدا می‌کنند و از کلمات متنوع‌تری استفاده می‌کنند. البته به‌ این معنا نیست که مردان سخنرانان خوبی نیستند اما اینطور به نظر می‌رسد که زنان این مزیت کوچک را دارند.
مردان در تشخیص فاصله بهتر از زنان هستند
این بخشی است که به آن “آگاهی نسبت به فضا” گفته می‌شود. شامل مواردی است که مثلاً تا چه حد می‌توانند اندازه، مسافت و سرعت چیزهای اطراف خود را بسنجند. بطور مثال تتشخیص فاصله هم تیمی‌های خود در زمین بسکتبال.
به طور کلی، زنان بهتر از مردان رانندگی می‌کنند
مردان بیشتر تمایل به ریسک کردن دارند. آنها بیشتر با سرعت رانندگی می‌کنند، در حالت مستی و بدون کمربند ایمنی رانندگی می‌کنند. همچنین تصادفات شدیدتری نسبت به زنان دارند.
 آیا مغز زنان و مردان یکسان است؟
خیر، در حالی که آنها بسیار شبیه به هم هستند اما تفاوت‌های مهمی در ساختار و مواد شیمیایی بدن آنها وجود دارد. به طور مثال، بخشی از مغز بنام آمیگدال که پاسخ جنگ یا گریز را تحریک می‌کند، در مردان بزرگتر از زنان است. بنابراین وقتی فکر می‌کنند تهدیدی وجود دارد، کمی سریعتر پاسخ می‌دهند. سلول‌های مغزی مردان و زنان نیز به  طور متفاوتی به هم متصل هستند.
تفاوت بین زن و مرد ناشی از زنتیک و هورمون است
هر دو این موارد به هم مرتبط هستند. به طور مثال، ژن‌ها موجب می‌شوند تا مردان نسبت به زنان تستوسترون بیشتری ترشح کنند، ویژگی‌های ژنتیکی مانند عضلات درشت‌تر، پرخاشگری و صدای بم‌تر را تحریک می‌کند اما ژن‌ها در زنان موجب می‌شود تا استروژن بیشتری تولید کنند که روی بسیاری از چیزها از جمله یادگیری، خلق و خو و رشد مغز تاثیر می‌گذارد.
فاکتور ایکس: عاملی که خانواده و جامعه نقش زن و مرد را تعریف می‌کنند نیز بر رفتار آنها تاثیر می‌گذارد.
هورمون اکسی‌توسین منجر به مهربانی، محبت و صمیمیت، اجتماعی بودن در زنان و خودخواهی، پرخاشگری و انزوا در مردان می‌شود:
هر دو جنس وقتی با هم بچه‌دار می‌شوند، اکسی توسین ترشح می‌کنند اما تاثیر یکسانی روی آنها ندارد. زنان به سوی تربیت و محبت و مردان به حمایت و دفاع سوق داده می‌شوند. زنان و مردان بسیاری از موارد از جمله هورمون‌ها و داروها را متفاوت پردازش می‌کنند. دانشمندان اطمینان ندارند که به چه دلیل این اتفاق می‌افتد.
مردان بیشتر از زنان به بیماری پارکینسون مبتلا می‌شوند
مردان ۶۰ درصد بیشتر احتمال دارد به این بیماری دچار شوند و سلول‌های عصبی مغز که نحوه حرکت را کنترل می‌کند، از بین می‌رود و مردان و زنان را به طرق مختلف تحت تاثیر قرار می‌دهد. به طور مثال، شدت انقباضات علل پارکینسون ممکن است در مردان شدیدتر باشد و این علائم در زنان بیشتر زمان می‌برد تا ظاهر شود.
زنان معمولاً بیشتر به آلزایمر دچار می‌شوند
این بیماری همچنین معمولاً در زنان سریعتر شدت می‌گیرد و ممکن است علت آن مربوط به استروژن باشد که به محافظت از مغز کمک می‌کند. قبل از یائسگی، زنان استروژن بیشتری دارند اما پس از یائسگی، این مزیت را از دست می‌دهند. مردان می‌توانند از تستوسترون، استروژن بسازند.

منبع: سلامت

بیشتربخوانید:

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.