درمان تبخال به روش مادر بزرگ‌ها

تبخال‌ها خروس‌های بی‌محلی هستند که در بدترین زمان ممکن روی لب‌ها خودنمایی می‌کنند. با وجود اینکه تبخال مشکلی برای سلامتی ایجاد نمی‌کند اما بسیار آزاردهنده بوده و جلوه نازیبایی دارد. خوشبختانه، روش‌های طبیعی و ساده‌ای برای مقابله با این مزاحمان بدریخت وجود دارد.

به گزارش تازه‌نیوز، تبخال با نام علمی هرپس سیمپلکس نوع۱، نوعی بیماری عفونی بی‌خطر است. تبخال از یک ویروس بسیار مسری ناشی می‌شود که از طریق تماس مستقیم یا غیرمستقیم با شخص آلوده منتقل می‌شود و به‌صورت تاول‌های کوچک دور لب یا بینی ظاهر می‌شوند. قبل از ظاهر شدن این ضایعات پوستی کوچک مشکل گزگز، خارش یا سوزش در ناحیه مورد نظر احساس می‌شود. به محض اینکه نخستین علائم تبخال ظاهر شد باید دست به کار شده و تلاش کنید تبخال بیرون نزد.

با وجود اینکه برخی محصولات مانند انواع پمادها یا چسب‌ها در داروخانه‌ها به فروش می‌رسد اما در عین حال روش‌های طبیعی متعددی نیز وجود دارند که گاهی به تنهایی از پسِ انتشار تبخال برمی‌آیند.

توصیه می‌شود که مسائل بهداشتی را نیز به‌خوبی رعایت کنید تا از انتشار ویروس جلوگیری شود. برای اینکار قبل از زدن پمادها یا مواد دیگر دست‌ها را بشویید، تبخال‌ها را دستکاری نکنید، آنها را فشار ندهید و پوست‌های مرده را برندارید.

سرکه سیب برای خشکاندن تبخال

هدف استفاده از سرکه سیب این است که بتوان با ضدعفونی کردن محل مورد نظر، تبخال را قبل از بیرون زدن خشک کرد. سرکه سیب باعث خشک کردن پوست و تسریع بهبود جای زخم می‌شود. برای اینکار به محض احساس نخستین علائم تبخال، روزانه چندین مرتبه چند قطره سرکه سیب را به کمک یک گلوله پنبه به ناحیه مورد نظر بزنید.

خمیردندان؛ در موقع اورژانسی تبخال

یک روش اورژانسی برای مقابله با تبخال وجود دارد: استفاده از میزان اندکی خمیردندان سفید رنگ. بهتر است از خمیردندان گیاهی استفاده شود. فقط حواستان باشد که از خمیردندان‌های ژله‌ای یا چند رنگ استفاده نکنید. برای اینکار مقدار کمی یعنی به اندازه تبخال خمیردندان را روی آن زده و چند دقیقه‌ای صبر کنید و در نهایت با آب سرد بشویید. از این روش برای مقابله اورژانسی برای خشکاندن جوش نیز استفاده می‌شود.

 

یخ برای مقابله با گسترش تبخال

یخ برای مقابله با افزایش و گسترش تبخال موثر عمل می‌کند. برای اینکار یک تکه یخ را روی تبخال بزنید. توجه داشته باشید که یخ را داخل یک دستمال تمیز بپچید و بعد روی تبخال بگذارید. اینکار مانع از سوختن پوست می‌شود. حدود ۱۰ دقیقه یخ را روی تبخال نگهدارید و روزانه دو تا سه مرتبه اینکار را تکرار کنید.

 

جوش شیرین برای مقابله با تبخال

یک قاشق چای‌خوری جوش‌شیرین را با مقداری آب خمیر کنید. روزانه دو مرتبه این ترکیب را روی تبخال قرار دهید. اجازه دهید ۳۰ دقیقه روی تبخال بماند و سپس شستشو دهید.

 

آب نمک برای مقابله با تشدید تبخال

شنا کردن در آب دریا برای برطرف کردن تبخال فوق‌العاده است. می‌توانید در منزل مقدار کمی نمک را در آب گرم حل کرده و با یک گلوله پنبه آن را به‌طور مستقیم روی تبخال بگذارید. روزانه چند بار اینکار را تکرار کنید.

 

سیر؛ یک ضدعفونی‌کننده طبیعی

سیر ضدعفونی‌کننده طبیعی و بسیار موثری است. سیر می‌تواند با ضدعفونی کردن پوست، تبخال را خشک کند. یک حبه سیر را نصف کرده و نیمی از آن را به مدت چند ثانیه روی تبخال بمالید. روزانه این کار را به مدت دو تا سه مرتبه تکرار کنید.

 

شیر برای کاهش سرعت انتشار تبخال

شیر سرشار از ماده‌ای به نام لیزین است که باعث کند شدن سرعت گسترش تبخال می‌شود. به همین دلیل می‌توان آن را یک ماده ضدتبخال فوق‌العاده دانست. برای اینکار یک گلوله پنبه را به شیر آغشته کرده و روزانه چندین مرتبه روی ناحیه مورد نظر بزنید. ماست نیز به صورت موضعی در طول مدت عفونت قابل استفاده است.

آب لیموترش؛ روشی طبیعی برای توقف عفونت

آب لیموترش یک ضدعفونی‌کننده طبیعی و سرشار از ویتامین C است و در مقابله با ویروس هرپس موثر عمل می‌کند. روزانه ۳ بار، چند قطره آب لیموترش را به تبخال بزنید. همچنین توصیه می‌شود چند قطره لیموترش را در آب ولرم چکانده و میل کنید. اینکار باعث تقویت سیستم ایمنی بدن شده و به از بین بردن تبخال کمک می‌کند.

منبع: سلامت

بیشتر بخوانید:

 

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.