منافع ملی در حال قربانی شدن به اسم افزایش قیمت مرغ!

دروغ بزرگ جریان رانتی درباره قیمت مرغ ۴۸ هزار تومانی و مقابله با حذف دلار ۴۲۰۰ نشان می دهد که منافع ملی در حال قربانی شدن به اسم افزایش قیمت مرغ است.

به گزارش تازه‌نیوز و به نقل ازتحریریه، از فعالان صنف مرغ که به رانت دلار ۴۲۰۰ تومانی دسترسی دارند تا واردکنندگان نهاده های دامی با جوسازی و ارائه آمارهای دروغین درباره گران شدن قیمت مرغ تلاش می کنند جلوی حذف و خنثی سازی بمب مخرب ارز ترجیحی را گرفته و آنرا به عنوان منبع تمام نشدنی رانت و ویژه خواری در اقتصاد کشور نگاهدارند و با جوسازی رسانه های وابسته؛ اعمال فشار بر دولت را آغاز کرده اند.

در همین رابطه یک کانال تلگرامی به نام آقای اقتصاد(@Mr_Economy) آمارهایی غیرواقعی منتشر کرد که میز بازار تحریریه را واداشت در این باره تحقیقات میدانی کرده و گزارشی را با هدف روشنگری مردم و نمایندگان مجلس منتشر کند.

در گزارش این کانال تلگرامی که رسانه های جریانی منطق آنرا قبول دارند، آمده است:

مرغ زنده درب مرغداری از ۱۹ هزار و ۷۰۰ تومان به ۳۳ هزار و ۳۱۶ تومان یعنی ۶۹ درصد افزایش خواهد داشت.
مرغ مصرف کننده با ۵۵ درصد افزایش قیمت از ۳۱ هزارتومان به ۴۸ هزار تومان می رسد.
تخم مرغ از ۲۲ هزار و ۶۰۰ تومان به ۳۹ هزار و ۷۰ تومان یعنی ۷۳ درصد افزایش خواهد داشت.
تخم مرغ براساس شانه ای ۱.۹ کیلوگرم از ۴۳ هزار تومان به ۷۴ هزار و ۲۲۸ هزار تومان و ۷۳ درصد افزایش خواهد داشت.

میز بازار تحریریه با مراجعه به سایت علی بابا قیمت های جهانی مرغ برزیلی که با سایر تولیدکنندگان جهانی اختلاف قیمت اندکی دارد را یافته است که تقدیم مردم و نمایندگان مجلس که بودجه سال ۱۴۰۰ را در دست بررسی دارند، می کند. تا مبادا متاثر از فضای ارعاب مبتنی بر اطلاعات ساختگی باعث وارد آمدن زیان سنگین به اقتصاد کشور و حفظ دلار ۴۲۰۰ تومانی شوند. لازم به ذکر است که در جریان بودجه سال ۱۴۰۰ که در همین ایام در سال ۱۳۹۹ در جریان بود، جریان های رانتی در موضوع حذف ارز ترجیحی تاکید داشتند که باید به تدریج حذف شود و حالا پس از یک سال و درحالیکه قانون بودجه سال ۱۴۰۰ آنرا تنها برای ۶ ماه قانونی دانسته است ۳ میلیارد دلار بیش از قانون به آن اختصاص داده و به دنبال حفظ آن با بند تکراری “نباید آنرا یک باره حذف کرد” هستند و بار دیگر می خواهند به ارجاع به آینده نامعلوم، تداوم ویژه خواری را عملیاتی کنند.

مراجعه به سایت علی بابا برای خرید مرغ نشان می دهد که قیمت هر کیلو مرغ به شرط خرید ۲۸ تن به بالا بین ۵۴۰ تا ۶۰۰ دلار یعنی هر کیلو ۵۴ سنت تا ۶۰ سنت معادل ریالی ۱۳ هزار تومان تا ۱۴ هزار و ۵۰۰ تومان است. مشخص نیست که جریان های رانتی که مرغ را از برزیل و ترکیه با تناژ بالای ۱۰۰ هزار تن وارد کرده اند چرا مدعی خرید با قیمت ۲ دلار هستند و درحالیکه با دلار ۴۲۰۰ تومانی خریداری کرده اند؛ یعنی هر کیلو ۲۲۶۸ تومان تا ۲۵۲۰ تومان قیمت دارد؛ چرا در میادین میوه و تره بار با قیمت ۲۰ هزار تومان(در دوران روحانی ۲۵ هزار تومان) عرضه می شود؟ حتی اگر با قیمت ۲ دلار هم وارد کرده باشند که با دلار ۴۲۰۰ تومانی خریداری شده است، قیمت آن در بندعباس ۸۴۰۰ تومان است که تا رسیدن به خرده فروشی به ۱۰ هزار تومان می رسد که با ۲۵ هزار تومان و ۲۰ هزار تومان فاصله زیادی دارد.

این ذی نفعان از رانت بی سابقه دلار ۴۲۰۰ تومانی؛ پس از حذف ارز ترجیحی در لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ مجددا فعال شده و به دنبال تثبیت رانت و غارت منابع ارزی کشور با اسم رمز مرغ ۴۸ هزار تومانی هستند و تا ۱ ماه پیش از مرغ ۱۰۰ هزار تومانی صحبت می کردند. اگر با مراجعه ساده به بازار بین المللی می توان با قیمت های بسیار کمتر خریداری کرد، در صورت ورود دولت و خرید با تناژهای صدها هزار تنی چه قیمتهای بهتری می توان یافت؟ اینکه نهادهای کارشناسی و نظارتی کشور حداقل وظایف خود را انجام نداده و باعث وارد آمدن زیانهای سنگین به منافع عمومی می شوند نشانه نقص در ساختار حکمرانی کشور است که باید برای اصلاح آن چاره جویی شود.

حتی اگر ذی نفعان دلار ۴۲۰۰ تومانی و یا دولت اقدام به خرید سینه مرغ از بازارهای جهانی کنند به عدد ۳ تا ۴ دلار می رسند که با قیمت ۱۰۰ تومانی فاصله زیادی دارد و ظاهرا ضعف کارشناسی کشور و عدم قاطعیت مسئولان باعث ایجاد وضعیتی شده است که نتیجه آن نابود شدن ۷۰ میلیارد دلار از منابع ارزی کشور برای کنترل قیمت مرغ است که کل مصرف کشور نزدیک با ۲ میلیون تن است و می توان آنرا با ۱ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار تا ۲ میلیارد دلار وارد کرد.

این رانت حیرت آور در حوزه دارو و گندم نیز وضعیت مشابهی دارد. به طوریکه به اسم دارو، تجهیزات پزشکی و مواد زیبایی چند برابر نیاز کشور وارد کرده و به کشورهای همسایه قاچاق می کنند. با خرید گندم ارزان از کشاورز ایرانی و یارانه دادن به گندم تراریخته خارجی، به بزرگترین واردکننده گندم جهان تبدیل شده ایم و گندمکاری کشور در معرض نابودی قرار گرفته است.

۱ نظر
  1. مراد

    با یلام.این حرفها و تفسیر جوک است.بارها دیدیم کوچکترین حرکت در ارز اگر ۱۰۰۰ تومان اضافه بسه اجناس ۵۰۰۰ تومان بالا میره .عقل هم میگه ارز ۴۲۰۰ تومانی قیمت مرغ رو ۳۰۰۰۰ تومان کرده و ارز ترجیحی هم میکنه ۳۲۰۰۰ ؟ .حتما داری جوک سال رو میگی یا دروغ بزرگ سال.سالها نشان داده که تفسیر اکثر متخصصین و کارشناسان کامل اشتباه بوده.چون کارشناس نیستن.چون در کشور قانونی نیست که کنترل دولتی باشد و دولتها هم جوابگو مردم نیستند فقط فقر و فلاکت برای مردم. و بدبین کردن مردم به نظام.من ندیدم هیچ دولتی حرف رهبری را گوش کنند و وقتی خراب میکنند میگن دیواری کوتاهتر از رهبری و دین نمی بینن.مشکل نظام نیست دولتهای بی لیاقت است.با ارز ترجیحی اول کنترلی میشه بعد رها می شود و فلاکت بیشتر مردم.و مردم بدبختی فکر میکنند اسلام اینه و نارضایتی.وووو مسایل دیگر در ضربه زدن به اسلام و رهبری

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.