تلسکوپ جیمز وب چشم طلایی خود را کاملا باز کرد

آینه طلایی تلسکوپ فضایی بزرگ سازمان فضایی آمریکا (ناسا) به طور کامل باز شد.

به گزارش تازه‌نیوز و به نقل از ایرنا،  پالت حاوی سه قطعه از ۱۸ بخش آینه ۶ ضلعی تلسکوپ فضایی جیمز وب روز گذشته در موقعیت خود چرخید و در جای خود قفل شد، بدین ترتیب کار استقرار آینه اولیه ۲۱.۳ فوتی این رصدخانه تکمیل شد.

استقرار این آیینه پیچیده ترین مجموعه از استقرار این تسلکوپ بود که تاکنون انجام شده است.

۱۴ روز پس از پرتاب تلسکوپ فضایی جیمز وب در روز کریسمس و اکنون این رصد خانه در فاصله ۶۶۵ هزار مایلی از زمین، «بال»  سمت راست آینه تقسیم‌بندی شده نمادین خود را در ساعت ۱۰ و ۲۸ دقیقه صبح شنبه به وقت منطقه زمانی شرقی در محل خود چرخاند و موجبات تشویق و خوشحالی محققان و مهندسان را در موسسه علمی تلسکوپ فضایی در بالتیمور برانگیخت.

مایک منزل مهندس سیستم تلسکوپ فضایی بزرگ با آرامش به تیم تحقیقاتی گزارش داد که اکنون یک تلسکوپ کاملا مستقر داریم.

وی افزود: قفل کردن این پالت در محل مورد نیاز خود چند ساعت زمان برد و این کار درست قبل از ساعت ۲ بعد از ظهر به پایان رسید. این قفل پایان پرمخاطره‌ترین و پیچیده‌ترین مجموعه از مراحلی بود که تا به حال برای استقرار این تلسکوپ که بزرگترین و قوی‌ترین تلسکوپی است که تا کنون پرتاب شده، انجام شده است.

این مهندس سیستم تصریح  کرد: با توجه به نیاز برای بازکردن موفقیت آمیز آفتابگیر شکننده این وب که به اندازه یک زمین تنیس بود و دقت مورد نیاز برای باز کردن اجزای نوری، رادیاتورها و سایر تجهیزات حیاتی آن، استقرار این تلسکوپ به احتمال زیاد چالش برانگیزترین برنامه استقراری بود که تا به حال توسط ناسا انجام شده است.

مدیران ماموریت از نتایج هیجان زده شدند

بیل اوکس مدیر پروژه هم به تیم عملیات به دلیل حرکت بی خطر این آینه‌ تبریک گفت و افزود: ۲ هفته گذشته کاملاً هیجان انگیز بوده است. هزاران نفر تا این لحظه بر روی تلسکوپ جیمز وب کار کرده‌اند تا ما را به اینجا برسانند.

تلسکوپ جیمزوب با هزینه ای نزدیک به ۱۰ میلیارد دلار، گران ترین فضاپیمای علمی است که تا کنون ساخته شده است و به مراتب قوی ترین تلسکوپ فضایی است، بطوری که ۱۰۰ برابر حساس تر از رصدخانه ۳۱ ساله هابل است؛ تسلکوپ جیمز وب در نهایت جایگزین رصدخانه هابل می شود.

در روزهای آینده اعضای ماموریت تلسکوپ جیمز وب ترتیب قرارگیری ۱۸ آینه‌ شش ضلعی مجزای این تلسکوپ را که هر یک با هفت محرک کنترل می‌شوند، تغییر خواهند داد. این گروه طی یک ماموریت پنج ماهه به تنظیم آینه‌های این تلکسوپ می‌پردازند تا در نهایت نمای وب از ۱۸ فریم مجزا به یک تصویر صاف تبدیل شود.

این رصدخانه به کاوش تشعشعات اجرام فضایی در نور مادون قرمز می‌پردازد و طول موج‌های ۰.۶ تا ۲۸.۵ میکرون را پوشش می‌دهد. تجهیزات حساس این تلسکوپ می‌توانند سیارات سردی که دمای سطح آنها به ۲۷ درجه سانتیگراد می‌رسد را مورد مطالعه قرار دهند.

این رصدخانه فضایی۲  هفته دیگر به نقطه «لاگرانژ ۲» در مدار خورشید می‌رسد و در فاصله‌ ۱.۵ میلیون کیلومتری از زمین، پشت به خورشید قرار می‌گیرد، پس از رسیدن به مدار، تلسکوپ فضایی جیمز وب یک مانور تصحیح مسیر انجام داده و برای سومین و آخرین بار پیشران خود را روشن می‌کند تا به مدار مورد نظر برسد. دو مانور مشابه دیگر نیز مدت کمی پس از پرتاب انجام شدند.

تلسکوپ فضایی جیمز وب در روز ۲۵ دسامبر ۲۰۲۱ (چهارم دی ۱۴۰۰) به فضا پرتاب شد. انتظار می رود این تلسکوپ رصدهای علمی خود را در تابستان آینده آغاز کند.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.