هشدار ابتلا به آلزایمر؛ یک میلیون ایرانی مبتلا به زوال عقل

مدیر عامل انجمن آلزایمر ایران: حدود ۱ میلیون نفر مبتلا به آلزایمر داریم که این رقم در ۲۰ سال آینده که ۳۰ درصد جمعیت ما به سالمندی می رسند، افزایش سه برابری خواهد داشت

به گزارش تازه‌نیوز، خانم معصومه صالحی با تأکید بر اینکه طبق آمار جهانی که در اواخر سال ۲۰۲۱ اعلام شد، بیش از ۵۲ میلیون نفر در جهان به آلزایمر مبتلا هستند، گفت: در سال ۲۰۵۰ این رقم سه برابر خواهد شد یعنی حدود ۱۵۶ میلیون نفر فرد مبتلا به آلزایمر خواهیم داشت.

افزایش سه برابری تعداد آلزایمری ها در ایران تا ۲۰ سال آینده

به نقل از بهداشت‌نیوز، وی افزود: در حال حاضر ده درصد جمعیت ما سالمند هستند و براساس آمار جهانی، تخمین زده می شود که حدود ۱ میلیون نفر مبتلا به آلزایمر داریم که این رقم در ۲۰ سال آینده که ۳۰ درصد جمعیت ما به سالمندی می رسند، افزایش سه برابری خواهد داشت.مؤسس و مدیر عامل انجمن دمانس و آلزایمر ایران خاطرنشان کرد: انجمن جهانی آلزایمر می گوید که بهتر است از حدود سنین ۶۰ به بعد، هر فردی دو سال یکبار تست تشخیصی آلزایمر را انجام دهد که از سلامت مغز خود آگاهی یابد چون هر یک سال تشخیص زودتر، ۵ سال مشکلات ناشی از بیماری را به تعویق می اندازد.صالحی با بیان اینکه سن ابتلا به آلزایمر کاهش یافته است، گفت: در انجمن جهانی آلزایمر بررسی کرده اند که بعد از همه گیری کرونا، مراجعه برای مشکلات حافظه بیشتر شده است و متاسفانه کرونا هم روی اعصاب محیطی و هم اعصاب مرکزی اثرگذار است. در واقع پیش بینی شده که کووید درصد ابتلا به آلزایمر را بالا می برد.

همه گیری کووید و افزایش بیماران مبتلا به آلزایمر

وی اضافه کرد: البته امکان دارد مشکلات حافظه بعد از ابتلا به کووید موقتی بوده و در اثر مصرف دارو و استرس و افسردگی بعد از همه گیری کووید ایجاد شده باشد. بنابراین اگر زودتر تشخیص داده شود و علت بازیابی شود، معلول هم از بین خواهد رفت و تا حدودی بیماری قابل بازگشت است.

صالحی بیان داشت: غیر از کووید، علت افزایش مبتلایان به آلزایمر این است که درصد سالمندی افزایش یافته است. همچنین آلودگی هوا، آلودگی صوتی، استرس و مواد غذایی نامناسب نیز در بروز زودرس آلزایمر موثرند. مثلا اکثر غذاها نمک و روغن فراوان دارند و مردم به سمت غذاهای فست فودی تمایل پیدا کرده اند.مدیر عامل انجمن آلزایمر ایران توصیه ای جدی به مردم داشت: بنابراین توصیه می کنیم که مردم غذاهای سالم مصرف کنند، ورزش مداوم داشته باشند و تعاملات اجتماعی را بالا ببرند که متاسفانه در همه گیری کووید ارتباطات اجتماعی کاهش یافت.

وی تأکید کرد: بسیاری از افرادی که به آلزایمر مبتلا بودند متاسفانه بعد از کووید، بیماریشان پیشرفت کرد یکی از دلایل آن عدم ارتباطات اجتماعی و عدم دورهمی های خانوادگی است، که اینها به افزایش افسردگی ها منجر شد که افسردگی یکی از عوامل خطر بیماری آلزایمر است.

عوامل خطر ابتلا به آلزایمر چیست؟

صالحی میانگین سنی آلزایمر در کشور را ۶۰ عنوان کرد و گفت: البته حدود ۲ تا ۳ درصد بیماران آلزایمر زیر ۶۰ سال بوده اند که با شروع دهه ۵۰ بیماریشان شروع شده که در این ها موارد ژنتیک، افسردگی های شدید و داروها و استرس موثر بوده است. وی در خصوص علائم مشکوک و عوامل خطر آلزایمر بیان کرد: عدم تمرکز در پخت غذا، مشکل در حافظه ی کوتاه مدت و شناخت افراد، تکرار کلمات، اشتباه خواندن نماز، از یاد بردن جای وسایل، افسرده بودن و گریه کردن، پوشیدن لباس های نامرتب و نامناسب با فصل، مشکل در حساب و کتاب، رانندگی و برخی عوامل دیگر می تواند ما را مشکوک به ابتلا به آلزایمر کند.

صالحی ادامه داد: بنابراین اگر این موارد زودتر تشخیص داده شود، تا ۴۰ درصد کاهش ابتلا را خواهیم داشت و اگر از بین عوامل خطر، فرد ۳ مورد را داشته باشد باید برای تست های تشخیصی مراجعه کند.

 

مردان بیشتر به آلزایمر مبتلا می شوند یا زنان؟

موسس انجمن آلزایمر ایران در رابطه با نسبت ابتلای مردان و زنان به آلزایمر گفت: انجمن جهانی آلزایمر قبلا می گفت که خانم ها ۶ درصد بیشتر از مردان به آلزایمر مبتلا می شوند که این مساله ناشی از بیشتر بودن امید به زندگی در خانم ها، استرس مدیریت خانواده ها و بچه ها و بیشتر در خانه ماند و ارتباط کمتری داشتن نسبت به مردان بود. اما الان نسبت آلزایمر بین مردان و زنان را تقریبا یکسان می دانند چه در جهان چه در ایران.

وی اظهار کرد: نمی توان گفت وضعیت آلزایمر در کشور ما بدتر از سایر کشورهاست اما اصولا در کشورهای دیگر بیماری زودتر تشخیص داده می شود و برنامه ریزی دقیق تری دارند.معصومه صالحی عنوان داشت: امسال برنامه ملی دمانس در دستور کار وزارت بهداشت قرار گرفت که ۵ سال روی آن کار شده است. این برنامه در زمان آقای دکتر نمکی به تمام دانشگاه های سراسر کشور هم ابلاغ شد ولی هنوز رونمایی نشده و در سیستم شبکه نیامده که شروع به کار کند و ما در حال پیگیری هستیم.

مدیر عامل انجمن دمانس و آلزایمر ایران گفت: ما در هفته سلامت مغز که در هفته اول اسفند اعلام خواهد شد، برنامه هایی را خواهیم داشت از جمله اینکه پارک حافظه را با همکاری شهرداری به نام پارک حافظه افتتاح می کنیم که در آن موزه مغز و بازی هایی که فعالیت های مغز را به چالش بکشد را خواهیم داشت.

بیشتر بخوانید:

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.