۱۴ روش خوشمزه کردن و طعم دادن به مرغ

ادویه گوناگونی برای خوشمزه کردن و طعم دادن به مرغ وجود دارند.

به گزارش تازه‌نیوز، مرغ بوی خوبی ندارد و ادویه‌ها و روش‌های مختلفی در دنیا برای طعم دار کردن مرغ وجود دارد.

بهارات 
بهارات یک ادویه ترکیبی در خاورمیانه است که برای چاشنی انواع گوشت استفاده می‌شود و شامل فلفل دلمه‌ای، دانه فلفل، هل، پوست کاسیا، میخک، گشنیز، زیره، جوز‌هندی، فلفل‌قرمز و پاپریکا است. این ادویه را روی سیخ‌های مرغ پخته با کمی روغن زیتون امتحان کنید.

 فلفل قرمز
مهاجران پرتغالی گیاهی را در آفریقای جنوبی یافتند که مردم محلی آن را فلفل قرمز می‌نامیدند. بحث است در مورد اینکه چه کسی تصمیم گرفت آن را در سوپ گوجه فرنگی و مرغ اضافه کند اما همه قبول دارند که این ادویه خوشمزه است.

 سوپ تنوری
این سوپ مرغ هندی، به طور سنتی در تنور داغ با زغال چوب یا چوب می‌پزد و طعم دودی به آن اضافه می‌شود اما می‌توان مشابه آن را در خانه نیز تهیه کرد. ادویه‌های آن شامل گشنیز، فلفل هندی و زردچوبه است، قبل از اینکه با ماست ترکیب کنید تا ماریناد درست شود، آن را در روغن حرارت دهید تا طعم آن‌ آشکار شود.

 مرغ تند
افسانه‌ها حکایت از این دارند که خانمی آنقدر از دست همسرش عصبانی بود که تصمیم گرفت درسی به او بدهد و غذایش را آنچنان تند کند که دهانش بسوزد اما نتیجه آن معکوس شد. همسرش از سوپ خوشش آمد و به این ترتیب دستور تهیه مرغ تند ساخته‌ شد. درست مانند مرغ سرخ شده معمولی است اما باضافه یک مشت فلفل قرمز.

 علف لیمو
مرغ را در مخلوطی از علف لیمو، سس سویا، فلفل قرمز، زردچوبه و سس ماهی باکیفیت مخلوط کنید. نتیجه آن یک خوراک کم‌حجم و سبک است.

 ادویه کاری
نمونه‌های زیادی از این ادویه در سراسر آسیا تولید شده است. برخی برای تهیه سس به آن، خامه، کره یا شیر نارگیل نیز اضافه می‌کنند. “ادویه کاری” مخلوطی از ادویه‌جات است که متفاوت است اما اغلب شامل گشنیز، زیره، زردچوبه، زنجبیل، خردل، شنبلیله و دارچین است.

 لیمو فلفلی 
برای برانگیختن جوانه‌های چشایی در میان یک روز گرم تابستانی، کمی آب لیموترش را با کمی پودر فلفل تند ترکیب کنید. پودر فلفل قرمز، زیره سبز، پاپریکا، دارچین و کمی شکر را نیز با هم مخلوط کنید تا روی مرغ بریزید. بگذارید مرغ حداقل۳۰ دقیقه قبل از گذاشتن در فر، در آب لیمو ترش بماند. سپس آن را به حد کافی کبابی کنید.

 فسنجان 
این خورش مرغ سنتی مخصوص ایران است که از ترکیب گردوی آسیاب‌شده و رب انار تهیه می‌شود و با برنج سرو می‌شود. رب انار، سس شربتی آن را درست می‌کند و مقداری دانه انار تازه روی خورش بپاشید تا زیبا شود.

 شیره انگور
این ماده طعم خوبی دارد. همچنین می‌توانید کره، شکر قهوه‌ای، سس ووستر‌سایر، خردل، پیاز و پودر فلفل قرمز را هم اضافه کنید نه صرفاً یک ترکیب کم کالری باشد. نتیجه آن طعم شیرین، کمی تند و خوشمزه است.

 کباب ترکی
نمونه خانگی آن هم وجود دارد اما این غذای خیابانی خاورمیانه به‌طور سنتی روی یک سینی بزرگ درست می‌شود. گوشت‌های بدون استخوان روی هم ساعت‌ها در آب خودش و مخلوطی از زیره سبز، گشنیز، سیر، پاپریکا، زردچوبه، میخک، فلفل هندی و فلفل‌سیاه می‌پزد. معمولاً با نان سرو می‌شود و وقتی درست شد، بوی بسیار غلیظ و خوبی دارد.

 افزودن گوشت
اگر یکی از بسیار افرادی هستید که معتقد است همه چیز در زندگی با خوردن گوشت کمی بهتر می‌شود و با خوردن گوشت زیاد بسیار بهتر می‌شود. این دستور غذا برایتان مناسب است. مقداری سینه مرغ را مکعبی خورد کنید و هر چند تکه را با یک خلال دندان به هم محکم کنید و قبل از پخت در مخلوطی از پودر فلفل‌قرمز و شکر قهوه‌ای آغشته کنید.

 خورش مسالای مرغ
سیر، زنجبیل، زردچوبه، گاراماسالا، گشنیز و زیره مرغ موجود در این غذای کم‌شیرین و بسیار خوش‌طعم را که در رستوران‌های هندی در غرب  مرسوم است، را مزه‌دار می‌کنید. برخی می‌گویند این غذا در بریتانیا، تنها راه ملایم کردن غذاهای تند هندی برای افراد غربی است. از هر جایی که باشد، وقتی هوس خوردن مرغ مسالای می‌کنید، طعم آن یکسان است.

 خورش مرغ‌تند
این غذای سنتی را می‌توانید در منوی اکثر رستوران‌ها پیدا کنید. مرغ  با مخلوط ادویه‌های فلفل‌هندی، سیر، زنجبیل، شنبلیله، هل، زیره، فلفل‌سیاه، فلفل‌دلمه‌ای، زردچوبه، میخک، دارچین و گشنیز آغشته می‌شود.

 ادویه فرانسوی
یک مرغ کامل را با روغن زیتون، سیر و ترکیب سنتی از ادویه‌ها مثل؛ مرزه، رزماری، مرزنجوش و آویشن آغشته کنید. گاهی اوقات اسطوخودوس، رازیانه، مریم گلی، ترخون و حتی پوست مرکبات نیز اضافه می‌شود.

منبع: سلامت

بیشتر بخوانید:

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.