دلایل تورم پلک چشم چیست؟

بیشتر علل تورم پلک‌ها جدی نیستند، اما ممکن است لازم باشد برای رد کردن هرگونه مشکل سلامتی به پزشک مراجعه کنید.

به گزارش تازه‌نیوز، طبیعی است که صبح هنگام اولین نگاه به آینه، کمی تورم پلک را مشاهده کنید. با این حال، گاهی اوقات با بیدار شدن بدن از خواب، تورم از بین نمی‌رود.

آلرژی چشم

شایع‌ترین علت تورم پلک، آلرژی چشمی است. زمانی اتفاق می‌افتد که سیستم ایمنی بدن به ماده‌ای مانند گرد و غبار یا گرده واکنش بیش از حد نشان دهد. سلول‌های چشم، هیستامین‌ها و سایر مواد شیمیایی را برای محافظت از چشم آزاد می‌کنند. این امر باعث تورم رگ‌های خونی داخل چشم و خارش، قرمزی و آبریزش چشم‌ها می‌شود.

داروهای تجویزی در تسکین علائم آلرژی چشم بسیار موثر هستند. آنتی‌هیستامین‌ها اغلب تورم پلک ناشی از آلرژی را به سرعت کاهش می‌دهند.

گل‌مژه‌ی مزمن

گل‌مژه در اثر التهاب و عفونت ایجاد می‌شود. زمانی اتفاق می‌افتد که باکتری‌ها وارد غدد تولید‌کننده چربی در پلک می‌شوند. می‌توانید احساس خارش و حساسیت داشته باشید.

 معمولاً مانند یک برجستگی مایل به قرمز روی پلک به نظر می‌رسند. هنگامی که گل‌مژه برای اولین بار شروع می‌شود، چشم ممکن است نسبت به نور حساس باشد و شاید کمی کبود شود.

گل‌مژه‌ی مزمن زمانی اتفاق می‌افتد که یکی از این غدد مسدود شود. این غده به یک توده سخت تبدیل می‌شود که ممکن است باعث قرمزی و تورم پلک شود.

اگر گل‌مژه دارید، سعی کنید چند بار در روز یک کمپرس گرم و مرطوب به مدت پنج تا ۱۰ دقیقه روی آن قرار دهید. اغلب باعث می‌شود چشم احساس بهتری داشته باشد و همچنین ممکن است به باز کردن منافذ مسدود شده کمک کند. سپس گل‌مژه می‌تواند تخلیه شود و شروع به بهبود کند.

چشم صورتی

چشم صورتی یا ورم ملتحمه است. ملتحمه یک غشای شفاف است که داخل پلک را می‌پوشاند و قسمت سفید چشم را می‌پوشاند. چشم صورتی معمولاً در اثر آلرژی، باکتری یا ویروس ایجاد می‌شود

افراد مبتلا به چشم صورتی ممکن است صبح هنگام بیدار شدن از خواب متوجه شوند که یک یا هر دو چشم با مخاط به هم چسبیده است. پلک‌ها ممکن است متورم شده و چشم‌ها قرمز، خارش‌دار و تحریک شده باشند.

سلولیت

علت جدی‌تری برای تورم پلک است. یک عفونت باکتریایی لایه‌های زیرین پوست است.

بیماری گریوز

افراد مبتلا به بیماری گریوز یا سایر مشکلات تیروئید اغلب از تورم پلک رنج می‌برند. می‌تواند باعث برآمدگی چشم شود. اگرچه می‌تواند یک چشم را بیشتر از دیگری تحت تاثیر قرار دهد، اما معمولا هر دو چشم را درگیر می‌کند.

عفونت تبخال

تبدیل شدن تبخال به یک بیماری چشم غیر معمول نیست. ویروس تبخال می‌تواند قرنیه را آلوده کرده و باعث التهاب شود. تبخال چشم می‌تواند زخم‌های دردناکی روی پلک یا خود سطح چشم ایجاد کند.

منبع: سلامت

بیشتر بخوانید:

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.