کارگردان شاکی فیلیمو و جیران را تهدید کرد: سریال باید توقیف شود!

بعد از دیدن قسمت اول سریال “جیران” متوجه شدم که شباهت میان ۲ سریال به‌صورت جدی وجود دارد.

به گزارش تازه نیوز، مهرداد غفارزاده کارگردان سریال شبکه خانگی «آهوی من مارال» با بیان مطلب فوق در واکنش به انتشار قسمت نخست سریال «جیران» به کارگردانی حسن فتحی به خبرگزاری مهر گفت: قطعاً ما از این اتفاق راضی نیستم. به‌خصوص که بعد از دیدن قسمت اول این سریال متوجه شدم که شباهت میان ۲ سریال به‌صورت جدی وجود دارد. نمی‌دانم چرا دوستان کارشناس ما از این شباهت‌ها گذشته و آن را نادیده گرفته‌اند. ما همچنان به راه قانونی خود ادامه می‌دهیم. فرصت می‌دهیم تا قسمت‌های بعدی سریال هم پخش شود تا ببینیم آیا سیر داستان به همین صورت ادامه خواهد داشت یا خیر.

غفارزاده تأکید کرد: هنوز شکایت کیفری ما نسبت به پروژه «جیران» با توجه به رأی صادر شده محفوظ است و ما قطعاً پیگیر آن هم خواهیم بود تا به یک نتیجه قطعی برسیم. امیدواریم حق به حق‌دار برسد. حداقل اتفاق این بود که باید بخش‌های مشابه کار، که کم هم نیست، از سریال مذکور حذف می‌شد اما این اتفاق نیفتاده است.

کارگردان سریال «آهوی من مارال» درباره شرایط مطلوب خود برای رضایت دادن در این پرونده بیان کرد: در این زمینه جزییات حقوقی وجود دارد که به آن ورود نمی‌کنم. اما اصل حرفم این است که حق من به‌عنوان مولف باید صیانت شود. هرچند این دوستان قدرت بالایی دارند اما ما هم گروه ضعیفی نیستیم و همین اندازه که حق با ماست، ما قوی هستیم.

وی گفت: این «حق» برای من بسیار ارزشمند است و تا جایی که بتوانم پای آن می‌ایستم. اگر این دوستان نخواهند به قانون و حق احترام بگذارند، آن موقع حتماً با عواقب سختی مواجه خواهند شد. کمترین عقوبت هم این است که کار آن‌ها متوقف و کار ما تکمیل و توزیع شود، بعد کار آن‌ها توزیع شود. خسارت‌های وارد شده به ما را هم باید بپردازند. با این وجود اینکه در آینده چه اتفاقی خواهد افتاد را نمی‌توان به‌صورت قطعی گفت.

واکنش سازندگان “مارال” به ساترا: آیا صدور بیانیه همزمان با صدور مجوز پخش برای سریال‌ها امری بدیهی و متداول است؟ یا استثنائاً برای سریال “جیران” استثناء قائل شده؟/ وقتی آیفیک و هفت نفر از تهیه‌کنندگان سرشناس سینما و ازجمله تخت کشیان و چگینی، حکم به نفع “مارال” داده‌اند چرا نقض مالکیت فکری را “ادعا” می‌پندارید؟/مگر نه اینکه در ساترا واحدی با نام نظارت و پایش و حمایت حقوق مالکیت فکری برقرار گردیده، پس چرا ماجرای کپی‌برداری از “مارال”، را به طور جدی در این واحد پیگیری نمی‌کنید؟/ منظور شما از حکم قضایی چیست؟ یعنی رأی داوری صادره از هیئت داوران (آیفیک) و تایید شده در دادگاه عمومی صدر را ندیده‌اید؟/توسعه زیست بوم فرهنگی با سریال سرقتی، مانند ساخت مسجد در زمین غصبی نیست؟؟/با صدور اجرائیه دادگاه، حق صدور مجوز پخش “جیران” قبل از حذف شباهت‌ها با “مارال” را ندارید!/ ممانعت از تحقق کامل سرقت ادبی و نقض حقوق مالکیت فکری اولین آزمون جدی شما در این حوزه است!

روایت تفصیلی مهرداد غفارزاده و وکیلش از اختلافات “مارال” و “جیران”↵فرهاد توحیدی طرح من را با هفت قسمت “جیران” مقایسه کرده و در آخر نوشت آن‌قدر این دو شبیه هم هستند که باید یکی از آنها ساخته شود!

سعید رجبی‌فروتن وقتی طرح مرا خواند گفت فاجعه رخ داده!! آیفیک اقدام “جیران”سازان در خصوص ساخت سریالی با مضمون طرح سریال «…مارال» را برخلاف عرف فیلمسازی کشور و شئون حرفه‌ای تهیه‌کنندگی دانست!

بهمن حبشی رای آیفیک را نپذیرفت در حالی که عرف می‌گوید وقتی حقی در حال ضایع شدن است بهتر است رای صنف را بپذیری! بعد از آیفیک، دستگاه قضا هم به نفع “…مارال” رای داد ولی باز هم ارشاد زیر بار تعلیق “جیران” نرفت!

بهمن حبشی به‌جای اجرای حکم قضایی، خواستار تعلیق “…مارال” شد!! حبشی گفت  “جیران” دو میلیارد هزینه کرده و نمی‌شود این بودجه را نادیده گرفت!

سوال اینجاست که اگر ارشاد در همان زمان حکم قضایی را اجرا می‌کرد، خسارت چند برابر می‌شد؟ ما رای دادگاه داوری را داریم که لازم‌الاجراست و ساترا هم متولی این اجرا است! وقتی گفته شده شباهت‌های جیران با مارال باید دربیاید پس ساترا تکلیف دارد! برای اتمام حجت به ساترا نامه زدیم و گفتیم اگر سریال پخش شود و شباهت وجود داشته باشد، شکایت کیفری می کنیم!! اگر به کاری که سرقت ادبی دارد، مجوز بدهند شریک یا معاون جرم هستند و شکایت ما از همه عوامل موثر که باعث تکمیل عنصر مادی این جرم شدند خواهد بود!

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.