پیامدهای سنگین جنگ هسته‌ای برای خاورمیانه و جهان

جنگ اوکراین سرآغاز برهم خوردن ساختار امنیتی جهان به ویژه اروپا است و در صورت تبدیل آن به یک تنش هسته ای برای همه جهان و از جمله خاورمیانه هم پیامدهای سنگینی به همراه دارد.

به گزارش تازه نیوز و به نقل از تحریریه، آنچه این روزها در منطقه کریمه و در مرزهای روسیه و اوکراین رخ می دهد نشان دهنده بیداری خرس روسی و درک آن از دشمن تاریخی خود در غرب است. جنگ سرد کنونی با نسخه جدید آن بخشی از نظام جهانی جدیدی است که در آن موازنه قدرت تغییر خواهد کرد و امنیت اروپا بر هم خواهد خورد.

روزنامه «عکاظ» عربستان در بخشی از گزارش خود به قلم «هیله المشوح» تحلیلگر سعودی درباره تحولات اوکراین نوشت، روسیه درباره حمله هسته ای هشدار داده است تا نگرانی کشورهای جهان را افزایش دهد. وقوع حمله هسته ای اتفاقی است که تنها یک کشور و منطقه را تهدید نمی کند، بلکه امنیت و صلح جهانی را تهدید می کند.

در صورتی که چنین اتفاقی رخ دهد منطقه خاورمیانه هم از خطرات ناشی از آن در امان نخواهد بود، بلکه این منطقه در صورتی که کشورهای اروپایی از اوکراین حمایت نظامی به عمل آورند به کانون تنش های تبدیل خواهد شد.

جهان در آستانه شکل گیری نظام جهانی جدیدی است. جنگ سرد کنونی با نسخه جدید آن بخشی از نظام جهانی است که در آن موازنه قدرت تغییر خواهد کرد. این جنگ، نزاع بر سر منافع است که برخی کشورها در نتیجه آن زیان خواهند دید.

روزنامه عکاظ در گزارشی دیگر آورد: آنچه این روزها در منطقه کریمه و در مرزهای روسیه و اوکراین رخ می دهد نشان دهنده بیداری خرس روسی و درک آن از دشمن تاریخی خود در غرب است. روسیه با این بیداری نسبت به امنیت فضای راهبردی خود نگران است. آمریکا دیگر توان و اراده حفظ مناطق استراتژیک اروپا در مرزهای روسیه و اروپا را ندارد. اروپا و دیگر مناطق جهان پس از این دیگر در امنیت به سر نخواهند برد.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.