تضییع حقوق مردم با امضاهای «مرامی» در بهارستان

امضای بدون مطالعه محتوا کاری رایج در بهارستان است.

به گزارش تازه‌نیوز، روزنامه شرق نوشت: امضای طرح یا نامه بدون مطالعه محتوا یک امر معمول در بهارستان است و در ادوار مختلف شاهد موارد متعددی از امضاهای مرامی یا بدون مطالعه نمایندگان از سر اعتماد یا سهل‌انگاری بوده‌ایم. این بار نیز نمایندگان طرح موازی محدودسازی اینترنت را بدون مطالعه و اشراف کامل امضا کرده‌اند.

در‌حالی‌که هنوز تکلیف طرح صیانت مشخص نشده است، ۲۷ نماینده مجلس طرحی با عنوان «الحاق یک ماده به قانون ممنوعیت به‌کارگیری تجهیزات دریافت از ماهواره» را تهیه کرده‌اند که در صورت به‌تصویب‌رسیدن آن تولید محتوا در پلتفرم‌هایی مانند یوتیوب و توییتر می‌تواند جرم تلقی شود.
بر‌اساس این طرح، هرگونه همکاری و تهیه محتوا برای پلتفرم‌های غیرمجاز، مجرمانه است و متهم به یکی از مجازات درجه ۵ تا ۷ مقرر در مواد (۱۹) و (۲۰) قانون مجازات اسلامی محکوم می‌شوند. غیرمجازبودن پلتفرم هر سه ماه یک بار از سوی کارگروه تخصصی ماهواره متشکل از نمایندگان سازمان صداوسیما، وزارت اطلاعات، نیروی انتظامی، سازمان تبلیغات اسلامی و دادستانی کل کشور، اعلام می‌شود.

تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی مجازی و ماهواره‌ها در این طرح در‌حالی جرم تلقی شده است که بسیاری از صاحبان کسب‌وکارهای مجازی از طریق تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی، کسب درآمد می‌کنند.
با‌این‌حال به نظر می‌رسد طراح و امضاکنندگان این طرح چندان به چیزی که ارائه داده‌اند، اشراف و آگاهی ندارند؛ چراکه جلیل رشیدی‌کوچی هم مطرح کرد: «بنده با طراح این طرح صحبت کردم و خودشان هم اذعان داشتند که بیشتر بر کلیات طرح توجه کرده بودند و وقتی من توضیح دادم، ادبیاتی که در این طرح به کار برده شده است، اگر روزی در مجلس تصویب شود، منجر به بسته‌شدن فضای یوتیوبی است و جرم تلقی می‌شود، خودشان هم گفتند که این موضوع را مدنظر قرار نداده بودند و هر‌وقت به کمیسیون ارجاع داده شد، ما آن را حذف می‌کنیم». او همچنین تأکید کرد: «یکی از نمایندگان یک طرحی را پیشنهاد کردند و وقتی با ایشان صحبت کردم، اذعان داشتند که در این مسئله دقت نظر خاصی نکرده‌اند و قطعا طرح‌شان را پس می‌گیرند یا اصلاح می‌کنند. تصور می‌کنم که خودشان به این نتیجه رسیده‌اند که باید از این طرح انصراف دهند».

برای کسب جزئیات بیشتر از این طرح با دو نفر از نمایندگان امضاکننده، یعنی بهروز محبی‌نجم‌آبادی و حسین جلالی تماس گرفتیم؛ اما اظهارات این دو نماینده هم گواهی بر این مدعاست که چندان اطلاعی درباره آنچه امضا کرده‌اند، ندارند؛ چراکه محبی درباره جزئیات این طرح‌ به «انتخاب» گفت: «تسلطی بر این موضوع ندارم، باید مطالعه کنم. کلیات را امضا کرده‌ایم؛ ولی جزئیاتش را باید بررسی کنیم». او حتی درمورد جرم تلقی‌شدن تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی هم اظهار کرد که اطلاعی ندارد.
جلالی هم مانند محبی عنوان کرد که از جزئیات طرحی که امضا کرده است، چندان اطلاعی ندارد و کسب اطلاعات بیشتر را به بیژن نوباوه‌وطن، عضو هیئت‌رئیسه کمیسیون فرهنگی مجلس، واگذار کرد.
البته شاید بخشی از این نوع امضا فشار و تلاش تندروهای مجلس برای مسدودسازی اینترنت باشد؛ زیرا با مطرح‌شدن دوباره طرح صیانت در مجلس یازدهم، مطالب عجیبی از بعضی نمایندگانی که بررسی این طرح را در کمیسیون مربوطه برعهده داشتند، شنیده شد که حیرت‌آور بود. یکی گفت حتی اگر مردم نخواهند هم ما کار خودمان را می‌کنیم. دیگری می‌گوید همه موظف‌اند هرچه را ما تصویب کنیم، بپذیرند و آن دیگری می‌گوید سیل فحش مردم به طرف من سرازیر شد که چرا دنبال تصویب این طرح هستم. از همه بدتر هم نماینده‌ای که به‌تازگی منتقدان مسدود‌سازی اینترنت را «گرگ‌های مجازی و سگ‌های قلاده‌بلند» خطاب کرد و حاضر به عذرخواهی از افکار عمومی هم‌ نشد. در‌نهایت هم گفت: «توضیح دادم کسانی مخالف قانون‌گذاری در فضای مجازی‌اند که با اجرائی‌شدن این طرح منافع‌شان در خطر قرار می‌گیرد. برخی به دنبال‌ سوءاستفاده هستند و می‌گویند تو منظورت مردم بود! اتفاقا مردم شاید با یک طرح خاصی مخالف باشند؛ اما با قانونمندی فضای مجازی مشکلی ندارند».

البته این نماینده از رانت‌های میلیاردی که طرح صیانت برای عده‌ای خاص در پی دارد، سخنی نگفته است؛ در‌حالی‌که یکی از نقاط ضعف این طرح رانت و منافع برای افراد خاص است. به‌هر‌حال انتقادات ادامه‌دار شده و احتمالا طرح صیانت به صحن بازخواهد گشت و درباره طرح جدید باید تصمیم‌گیری جدی انجام شود؛ زیرا قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران نیز به هیچ‌کس اجازه محدودکردن آزادی‌های مشروع مردم را در هیچ زمینه‌ای نمی‌دهد. هم طرح صیانت و هم طرح موازی آن آشکارا درصدد محدودکردن آزادی استفاده مردم از امکانات علمی و فنی پیشرفته روز دنیاست.

بیشتر بخوانید:

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.