تمرین‌هایی برای داشتن یک زندگی شاد

پژوهشگران در تحقیقات جدید خود دریافتند با انجام چند تمرین ساده زنده کردن، داشتن لحظات شاد، قدردانی از تجربه های مثبت گذشته و توجه به نکات برجسته و چالشی پشت سر گذاشته شده، می توان زندگی شاد تری تجربه کرد.

به گزارش تازه‌نیوز، شادی در زندگی و سلامت روح و روان اهمیت به سزایی دارد و شاد زیستن نیز می تواند یک هنر محسوب شود. مشکلات ناتوانی در کسب شادی در افراد معتاد و کسانی که سوء مصرف مواد مخدر دارند، به شدت دیده می شود و مشکلی است که به نظر می رسد اگر به آن پرداخته شود در روند درمان این افراد موثر باشد.

در حال حاضر پژوهشگران توصیه هایی می کنند که از طریق آن می توان بیشتر شاد زندگی کرد و نتایج آن، حاصل از تحقیقاتی است که شامل بیش از ۵۰۰ نفر شرکت کننده با سابقه سوء مصرف مواد مخدر بود.

دکتر بتینا بی هپنر (Bettina B. Hoeppner) ، از محققان این پروژه در رابطه با موضوع فوق گفت: یکی از کارهایی که می توان برای ایجاد لحظات شاد زندگی انجام داد دیدن یک عکس شخصی است که لحظه ‌ای شاد را ثبت کرده است. این تمرین به شرکت کنندگان در مطالعه بیشترین تقویت شادی را بخشیده است. البته تحقیقات نشان می ‌دهد تمرین‌ های ساده، از جمله زنده کردن لحظات شاد، می‌ توانند تنها در چهار دقیقه فرد را شادتر کنند. بنابراین تداوام در انجام این تمرین ها می تواند به تداوم شادی کمک کند.

تمرین دیگری که به شرکت کنندگان داده شد «چشیدن» نام دارد و شامل یادداشت و قدردانی از دو تجربه مثبت از روزهای گذشته است. این روش تقریباً به اندازه زنده کردن لحظات شاد گذشته، قدرتمند و اثربخش بود.
تمرین سوم و آخر، «رز، غنچه و تیغ» نام دارد که شامل فهرست کردن نکات برجسته و چالشی از روزهای گذشته و لذت بردن از فردا است. این تمرین شادی را به همراه امیدواری در فرد ایجاد می کند.

شرح کامل این پژوهش و نتایج حاصل از آن در مجله درمان سوء مصرف مواد (Substance Abuse Treatment) منتشر شده و قابل دسترس است.

منبع: سیناپرس

بیشتر بخوانید:

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.