یک رانت جدید در کشور کشف شد: سوخت هواپیما!

وضعیت ایرلاین های داخلی علیرغم دریافت یارانه‌های پنهان، اسف‌بار و مورد انتقاد مردم است.

به گزارش تازه‌نیوز، علیرضا شیرزاد، یک کاربر فعال رسانه‌ای در رشته توئیتی درباره وضعیت سوخت هواپیماها در داخل کشور به نکات قابل تاملی اشاره کرد و نوشت: نرخ هرلیتر سوخت هواپیما در ایران ۶۰۰ تومان (۲.۲سنت با دلار ۲۷ هزار تومان) و در اکثر نقاط جهان یک دلار است! یعنی با احتساب مصرف روزانه ۴.۵ میلیون لیتر سوخت هواپیما توسط ایرلاینهای ایرانی (آمار سال ۹۷)، هر سال بیش از ۱.۵ میلیارد دلار یارانه پنهان به این شرکت ها پرداخت می شود. عکس۵

  • ویدیو| هدیه خاص قطری‌ها به ابراهیم رئیسی
  • تیراندازی شدید در مترو بروکلین نیویورک +ویدئو و عکس
  • عکس| مریم امیرجلالی با دختر و نوه‌اش در کانادا
    به گزارش انجمن بین المللی حمل و نقل هوایی IATA حدود ۲۰ درصد هزینه های عملیاتی شرکتهای هواپیمایی مربوط به سوخت است باوجود نرخ بسیار پایین سوخت هواپیما و همچنین دستمزد نیروی انسانی در ایران نسبت به دنیا، اما همواره خبرهایی از زیاندهی ایرلاینهای ایرانی و لزوم گرانی بلیت می شنویم.
    نرخ بلیت هواپیما گران و گرانتر می شود، اما خبری از صورت های مالی شرکت های هواپیمایی ایرانی که نشان دهنده وضعیت اقتصادی این شرکت ها باشد نیست! اقدام قابل توجهی در این خصوص از سوی متولی حمل و نقل هوایی کشور یعنی سازمان هواپیمایی کشوری نیز دیده نمی شود.
    از سویی دیگر با بهانه هایی همچون فساد و کمبود منابع ارزی (با وجود اعلام افزایش فروش نفت و بازگشت پول حاصل از آن) پرداخت ارز ترجیحی برای واردات دارو قطع می شود، اما باثبات نرخ سوخت هواپیما یارانه پنهان پرداختی برای آن که شاید ۵ درصد جامعه تحت تاثیرش باشند، همچنان برقرار است!
    نرخ بسیار پایین سوخت هواپیما در ایران جدا از اینکه می تواند نمادی از بی عدالتی در پرداخت یارانه ها تلقی گردد، باعث بی توجهی به اهمیت نوسازی ناوگان هوایی و بکارگیری هواپیماهای جدید با مصرف سوخت کمتر نیز می شود.
    به همه این ها اضافه کنید که نرخ سوخت هواپیماهای باری در ایران که جابجایی برخی مایحتاج روزانه مردم از دارو تا گوشت را انجام می دهند، ۱۰ برابر هواپیماهای مسافربری است!

بیتشر بخوانید:

توییتی درباره نرخ سوخت هواپیما

 

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.