۴ پیش بینی مهم از آینده بازار خودرو/ کاهش قیمت در پیش است؟

بازار خودرو در آرامش نسبی قرار گرفته است اما کارشناس روند بازار را در هفته آینده متفاوت می‌دانند.

به گزارش تازه‌نیوز، از ابتدای اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۱ نوسان قیمتی خودرو در بازار کشور کاهش یافته است.

البته به عقیده کارشناسان به نظر نمی‌رسد قیمت خودرو در هفته‌های آینده روند کاهشی داشته باشد. پیش‌بینی چهار کارشناس صنعت خودرو را در مورد آینده بازار خودرو در ادامه می‌خوانید.

تاثیر حذف قرعه‌کشی خودرو در قیمت‌ها

فربد زاوه، کارشناس صنعت خودرو، در گفتگو با تجارت‌نیوز گفت: قیمت خودرو چه با قرعه‌کشی و چه با حذف قرعه‌کشی، متاثر از تورم کلان کشور، در حال افزایش است.

او افزود: با قیمت‌گذاری دستوری نمی‌توان جلو افزایش قیمت را گرفت. بدون تغییر در رفتار مالی و شیوه اداره دولت نمی‌توان قیمت‌ها را کنترل کرد. راهکار حل این مشکلات نیز سیاسی است و به اقتصاد سیاسی کشور ارتباط دارد.

بازار در انتظار مذاکرات وین

یک کارشناس دیگر، مذاکرات وین را عامل اثرگذار در قیمت‌ها می‌داند.

بابک صدرایی، کارشناس صنعت خودرو گفت: اگر مذاکرات وین به نتیجه نرسد و قیمت دلار نیز ثبات پیدا نکند، قیمت همه اقلام افزایش می‌یابد.

او توضیح داد: با افزایش لجام گسیخته تورم هزینه‌های تولید، خدمات و حمل و نقل افزایش پیدا می‌کند. در نتیجه قیمت‌ها نیز در آینده افزایشی می‌شود.

واردات بازار خودرو را متشنج می‌کند

همچنین، فیروز نادری، کارشناس صنعت خودرو گفت: قیمت خودرو نسبت به روزهای گذشته نوسان کمتری داشت. اما قیمت‌ها در یک ماه اخیر به اندازه شش ماه افزایش داشت. اما بنظر می‌رسد در روزهای آینده نوسانات قیمتی کمتری در انتظار بازار خودروی کشور باشد.

او در رابطه با تاثیر واردات بر بازار توضیح داد: اخباری که از واردات خودرو منشر می‌شود دیگر تاثیری در بازار ندارد. بحث واردات همچنان در حد یک حرف است. به نظر نمی‌رسد واردات خودرو به کشور آزاد شود.

مرتضی مصطفوی، کارشناس صنعت خودرو نیز گفت: به نظر می‌رسد به صورت کلان، حاکمیت مخالف واردات نیست. با اینکه آزادسازی واردات خودرو به کشور کار خوبی است، اما زمان مناسبی برای این اقدام نیست.

به اعتقاد او، اخبار ضد و نقیض در رابطه با وادرات خودرو بازار را پیش از گذشته متشنج می‌کند. به نظر می‌رسد تا یک ماه آینده امکان نوسان افزایشی در بازار وجود دارد.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.