موسسه واشنگتن: یک تهدید امنیتی ترسناک به ایران رسید!

بحران آب، تازه ترین بحرانی است که برآوردها نشان می‌دهد با توجه به تداوم خشکسالی و افزایش دما، منجر به نارضایتی‌های عمومی خواهد شد.

به گزارش تازه‌نیوز، بحران آب و خشکسالی علاوه بر تمام کشورهای جهان، یکی از مهمترین مشکلات کشورمان است که موسسات تحقیقاتی غربی نیز بر آن تاکید دارند. موسسه واشنگتن در مقاله‌ای با عنوان «نا امنی آب: تهدیدی ترسناک برای ایران» به این بحران در کشورمان اشاره کرده است.

سیاست های کوته بینانه دولت در زمینه کمبود آب بسیار ناکاراست که با افزایش جمعیت و گرم شدن کره زمین همراه شده است. به این ترتیب، فشار بیشتری بر دسترسی به منابع آبی وارد می شود و می تواند اختلالات اجتماعی را تشدید کند. دولت های ایران در چند دهه گذشته به مسئله امنیت آب توجه کافی نداشته اند. قبل از انقلاب تمرکز دولت بر بخش کشاورزی بود که آب زیادی را مصرف می کرد و نتیجه آن تخریب سیستم آب قنات بود. با این حال، پس از انقلاب دولت ها نه تنها کاهش استخراج منابع آبی را در اولویت قرار ندادند بلکه مصرف آب همچنان افزایش یافت.

علاوه بر موضوع خودکفایی و عدم تعامل با کشورهای پیشرفته در زمینه آب، قوانین تصویب شده در ایران امکان برداشت بیش از حد و سوء استفاده از آب را فراهم می کند. استفاده از حقوق آب های زیرزمینی وابسته به مالکیت زمین است و به افراد امکان می دهد پس از دریافت مجوز و بدون نظارت کافی دولت، به اندازه دلخواه از چاه های خود آب استخراج کنند.

به گفته محمد حاج رسولی ها، مدیر عامل شرکت منابع آب ایران، نزدیک به 320 هزار حلقه چاه غیر مجاز وجود دارد و سالانه بین 13 تا 14 هزار حلقه چاه غیر مجاز پلمپ می شود. از سوی دیگر، استفاده از هر یک متر مکعب آب برای دولت 10 هزار ریال هزینه دارد اما فقط 4 هزار ریال از مصرف کننده دریافت می شود. رشد جمعیت در یک قرن گذشته یکی دیگر از علل اصلی کمبود آب به شمار می رود. جمعیت ایران در قرن بیستم 6 برابر شد. پیش بینی می شود که جمعیت ایران به 92 میلیون نفر برسد. در حالی که میانگین مصرف یک ایرانی باید بین 150 تا 170 لیتر آب در روز باشد اما یک شهروند به طور متوسط 1.5 تا 2 برابر بیشتر آب مصرف می کند.

بر اساس گزارش سازمان هواشناسی ایران، 97 درصد کشور تا حدودی با خشکسالی روبروست. به علاوه، داده‌ها نشان می‌دهد که 11 شهر بزرگ با جمعیت 37 میلیون نفری در ایران هم‌اکنون از تنش آبی رنج می‌برند و طبق برآورد موسسه منابع جهانی، ایران در رتبه بیست و چهارمین کشور پرتنش آبی جهان قرار دارد. اصفهان یکی از استان‌های درگیر کم‌آبی است که شهروندانش بارها تظاهرات کرده‌اند. در خوزستان نیز که 16 درصد تولید ناخالص داخلی ایران را تولید می کند و 80 درصد از ذخایر نفت دریایی ایران را در خود جای داده، تظاهرات علیه کمبود آب و آلودگی به اعتراضات ضد دولتی تبدیل شد.
احتمال خشکسالی در ایران در تابستان امسال بسیار بالاست. میانگین دمای ایران در دو قرن گذشته 2 درجه، چهار برابر بیشتر از میانگین جهانی افزایش یافته است و به دلیل تبخیر بیشتر و نیاز به آب اضافی برای گیاهان، بحران آب را تشدید کرده است. به این ترتیب، دلایل زیادی وجود دارند تا پیش بینی بینی کنیم که ایران چه در امسال و چه سال های پیش رو با مشکل کم آبی و نارضایتی های اجتماعی دست به گریبان خواهد بود.

امنیت آب، خطری خاموش اما رو به رشد و تهدیدی برای کل ایران است که باید هر چه سریع تر به آن رسیدگی شود. تلاش های دولت ایران در این زمینه بسیار محدود و حتی قابل چشمپوشی است که از فقدان یک راهبرد در این زمینه حکایت دارد. به علاوه، بی آبی بر نامشروعیت نظام حاکم ایران نیز خواهد افزود.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.