پشت‌پرده تغییر لحن ترکیه در قبال سوریه پس از اجلاس تهران چیست؟

اظهارات اخیر وزیر خارجه ترکیه در قبال نظام سوریه و استفاده او از ادبیاتی نسبتاَ دوستانه در قبال دمشق، سوالات زیادی در خصوص چرایی این تغییر لحن آنکارا بویژه پس از اجلاس سه‌جانبه تهران ایجاد کرده است.

به گزارش تازه نیوز، پس از نشست سه‌جانبه تهران در ۱۸ ژوئیه گذشته، با حضور روسای جمهور ایران، روسیه و ترکیه ، بسیاری از تحلیلگران و ناظران سیاسی پیش‌بینی کردند که این اجلاس، مستقیما بر صحنه سوریه تاثیر مثبت بگذارد و به تعدیل موضع آنکارا در قبال دمشق منجر شود؛ امری که طی هفته جاری نخستین شواهد آن در اظهارات وزیر خارجه ترکیه در قبال سوریه و تغییر لحن آن مشاهده شد.

تغییر لحن آنکارا در قبال دمشق

به نقل از فارس، روزنامه قطری «العربی الجدید» با انتشار یادداشتی در این خصوص نوشت: «”مولود چاووش اوغلو” وزیر خارجه ترکیه، هفته جاری اظهارات شگفت‌انگیزی در خصوص سوریه بیان کرد و گفت که آنکارا در صورت تصمیم به مقابله با گروه موسوم به “یگان‌های مدافع خلق” کُرد، همه نوع حمایت سیاسی از نظام سوریه را ارائه خواهد کرد. در حالی که هماهنگی اطلاعاتی بین ترکیه و نظام سوریه در طول سال‌های درگیری به دلایل صرفا امنیتی قطع نشده است، این نخستین‌ بار است که یک مقام برجسته ترکیه به طور علنی از ادبیات نسبتاً دوستانه‌ای در قبال نظام سوریه استفاده می‌کند».

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.