خون رسانی توسط پهپادها برای نجات جان سربازان +تصاویر

ارتش آمریکا پهپادها را برای رساندن خون و تجهیزات پزشکی به رزمندگان مجروح در شرایط خطرناک میدان جنگ آزمایش کرده است.

به گزارش تازه‌نیوز، پهپادها طی یک تمرین آموزشی جدید در کالیفرنیا که به سرپرستی آمریکا و همراه با نظامیان کشورهای دیگر انجام شد، خون شبیه‌سازی‌شده و سایر تجهیزات ضروری پزشکی را به عنوان بخشی از “پروژه کریمسون”(Project Crimson) به سربازان رساندند. این نوع فناوری در شرایطی به کار گرفته می‌شود که فرستادن افراد پیاده برای کمک کردن بی‌خطر نیست.

به نقل از ایسنا، به گفته ارتش آمریکا، این پهپاد در واقع یک هواپیما با توانایی نشست و برخاست عمودی است. بنابراین، برای انجام دادن ماموریت‌های نجات نیازی به باند یا پرتاب منجنیق‌وار ندارد. این ویژگی پهپاد کمک می‌کند تا زندگی سربازان بلافاصله پس از آسیب دیدن و در مراحل اولیه حفظ شود و انتقال به بیمارستان ارتش آسان‌تر باشد.

“ناتان فیشر”(Nathan Fisher)، رئیس بخش رباتیک پزشکی و سیستم‌های خودران در “مرکز تحقیقات پزشکی از راه دور و فناوری پیشرفته ارتش آمریکا”(TATRC) گفت: پروژه کریمسون، پروژه‌ای برای استفاده از یک سیستم هوایی بدون سرنشین در پشتیبانی از یک مأموریت پزشکی است.

خون‌رسانی به میدان جنگ با کمک پهپادها۱

وی افزود: این پهپاد از مراقبت‌های پزشکی در زمانی پشتیبانی می‌کند که انتقال مصدوم، گزینه مورد نظر نیست. پهپاد می‌تواند خون و سایر اقلام حیاتی را در یخچال قابل حمل خود نگهداری کند و آنها را به پزشکانی برساند که با رزمندگان مجروح در میدان جنگ هستند.

ارتش آمریکا برای پروژه کریمسون، از یک پهپاد “FVR-90” شرکت “ال۳هریس”(L3Harris) استفاده کرد. این پهپاد مانند یک هواگرد ثابت‌بال به مدت ۱۲ تا ۱۸ ساعت پرواز می‌کند، می‌تواند در خشکی و دریا کار کند و ظرفیت حمل بار را تا ۲۲ پوند دارد.

پژوهشگران “دانشگاه جانز هاپکینز”(JHU) نخستین بار در سال ۲۰۱۵ نشان دادند که می‌توان خون را با پهپاد تحویل داد. پژوهشی که در آوریل ۲۰۲۲ در مجله “Lancet Global Health” به چاپ رسید، نشان داد که انتقال خون با پهپاد در مناطق روستایی و کوهستانی آفریقا با این روش، سریع و ایمن است.

پهپاد دانشگاه جانز هاپکینز
پهپاد دانشگاه جانز هاپکینز

ارتش آمریکا به غیر از پهپادها، طیفی از دستگاه‌های ارتباطی و تشخیصی دیگر را برای استفاده در میدان جنگ آزمایش کرد. یکی از این دستگاه‌ها موسوم به “BATDOK”، شامل یک اپلیکیشن تلفن همراه هوشمند است که می‌تواند همراه با حسگرهایی که روی بدن بیماران قرار می‌گیرند، برای اسکن اطلاعات حیاتی و سایر اطلاعات و ذخیره آنها در دستگاه کار کند. سپس، این اطلاعات از طریق وای‌فای یا بلوتوث در اختیار سایر دستگاه‌ها قرار می‌گیرند و به پزشکان، راه ساده‌ای را برای انتقال اطلاعات مربوط به سلامتی بیمار ارائه می‌دهند.

“مایکل سدیلو”(Michael Sedillo)، مدیر سیستم‌های هوانوردی یکپارچه در “آزمایشگاه تحقیقات نیروی هوایی آمریکا”(AFRL) توضیح داد: این مرکز می‌تواند با استفاده از BATDOK وضعیت بیمار را در لحظه مشاهده کند؛ در حالی که پزشکان نیز می‌توانند درمان‌ها و داروهای بیماران را به‌روزرسانی کنند. این کار امکان هشدار دادن به مرکز، جمع‌آوری اطلاعات و آماده کردن بیمار برای انتقال به بیمارستان را فراهم می‌کند.

سروان “مورگان پلومن”(Morgan Plowman)، پرستار گردان پشتیبانی سواره نظام گفت: توانایی در اختیار داشتن این فناوری‌ها، امکان مراقبت‌های پزشکی را افزایش داده است. استفاده از تبلت یا تلفن همراه برای وارد کردن داده‌های پرسنل، امکان ارتباط و دقت مراقبت صحرایی را تا اندازه‌ای افزایش داده که مراقبت از بیمار از آغاز آسیب‌دیدگی تا پایان یافتن آن به شدت سرعت گرفته است.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.