به نقل از اکوایران، تصویب این قطعنامه با حمایت 29 عضو شورای اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل متحد، سخت ترین ژست نمادین در سازمان ملل متحد تا کنون در واکنش به ناآرامی‌ها در ایران بوده است.

قطعنامه مورد حمایت ایالات متحده و متحدینش ایران را از ادامه دوره چهار ساله اش در کمیسیون مقام زنان می کند، نهادی که هدف آن حمایت و ارتقای حقوق زنان در سراسر جهان است.

لیندا توماس-گرینفیلد، سفیر ایالات متحده در سازمان ملل متحد، در مصاحبه ای مدعی شد که این اقدام پیامی دوگانه دارد: «اول برای دولت ایران است که آنها را پاسخگو خواهیم کرد. اما فکر می کنم پیام مهمتری به زنان ایرانی می دهد. من فکر می‌کنم این پیامی قوی دارد: ما برای شما اینجا هستیم، ما از شما حمایت می‌کنیم، ما در کنار شما خواهیم بود.»

در پی صدور قطعنامه حذف ایران از کمیسیون مقام زن سازمان ملل متحد، جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی ایالات متحده مدعی شد این اقدام «نشانه‌ای» دیگر از «اجماع فزاینده بین‌المللی» درباره ایران است. کامالا هریس، معاون رئیس‌جمهوری آمریکا هم در توییتی به این مسئله واکنش نشان داد و ادعا کرد این مسئله یک پیروزی برای معترضان در ایران است. رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران هم  گفت که این رای «پیام آشکاری به زنان و دختران ایران» بود.

این مطالب را هم ببینید:

این قطعنامه که با 29 رأی موافق در برابر 8 رأی مخالف و 16 رأی ممتنع به تصویب رسید برای اولین بار یک کشور عضو این کمیسیون سازمان ملل را اخراج می کند. روسیه، چین و برخی دیگر از متحدان سیاسی و اقتصادی ایران به این قطعنامه رای منفی دادند و آن را به عنوان مداخله سیاسی در امور داخلی یک کشور مستقل محکوم کردند.

امیر سعید ایروانی، سفیر ایران در سازمان ملل متحد، روز چهارشنبه در جلسه بررسی این موضوع گفت که این قطعنامه به منزله «سیاست خصمانه» آمریکا علیه مردم ایران است و «به شدت برای یکپارچگی نظام سازمان ملل متحد خطرناک خواهد بود».

انتخاب ایران به عضویت کمیسیون  45 عضوی مقام  زنان سازمان ملل از همان ابتدا هم مورد انتقاد غربی ها قرار داشت. ایران این کرسی در مارس 2022 با استفاده از یک سیستم سهمیه بندی منطقه ای به مدت چهار سال به دست آورده بود و عده ای استدلال کردند که اخراج این کشور با اصول تعامل چندجانبه سازمان در تضاد است.

این در حالی است که در اواخر ماه نوامبر، شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد به ایجاد یک هیئت حقیقت یاب مستقل برای بررسی و مستندسازی نقض حقوق بشر در ایران رأی داد. امری که مورد انتقاد و محکومیت مقامات جمهوری اسلامی قرار گرفت.

در واکنش به صدور قطعنامه شب گذشته، ناصر کنعانی سخنگوی وزرات امور خارجه جمهوری اسلامی این مسئله را اقدامی سیاسی، فاقد وجاهت قانونی، برخلاف منشور و ایجاد کننده رویه‌ای نادرست در این نهاد بین المللی دانست و آن را شدیدا محکوم کرد. کاظم غریب‌آبادی، معاون امور بین‌الملل قوه قضائیه در واکنش به اخراج ایران از کمیسیون مقام زن سازمان ملل متحد گفت که آمریکا «به تنها چیزی که در ایران نمی اندیشد، حقوق زنان و دختران است». وی افزود که ایالات متحده «در پس بیانیه ها و اظهارات مزورانه و ریاکارانه خود، تنها منافع و اهداف غیرانسانی و ضد حقوق بشری خود را پیگیری می کند.»