طالبان در نوبت توافق ابراهیم قرار دارد؟

چند روز قبل از سفر رئیس رژیم اسرائیل به امارات متحده عربی، دیدارهایی بین رهبران گروه طالبان با رهبران دولت امارات متحده انجام گرفت.

به گزارش تازه‌نیوز،  یکی از مهم‌ترین این دیدارها، ملاقات ملا یعقوب فرزند رهبر و بنیان‌گذار گروه طالبان با رئیس امارات متحده بود که اطلاعات چندانی از مفاد آن به رسانه‌ها نرسید.

به نقل از اعتمادآنلاین، در این بین، برخی از رسانه‌های عربی و غربی از نوعی نرمش ملموس طالبان نسبت به برقراری روابط با رژیم اسرائیلی سخن می‌گویند.

کارشناسان این رسانه‌ها بر این باورند که گرچه طالبان از زمان روی کار آمدن در کابل به صراحت از برقراری روابط با تل‌آویو سخن نگفتند اما در عین حال مخالفتی هم با برقراری این روابط از خود نشان ندادند.

این مطالب را هم ببینید:

در این بین سخنگوی دفتر سیاسی جنبش طالبان در اظهارات اخیر تلویزیونی خود اعلام کرده بود، سیاست دولت طالبان بر حل و فصل مشکلات از طریق گفت‌وگو و درک متقابل با تمامی طرف‌ها استوار است.

وقتی مجری از او پرسید آیا اسرائیل هم در چارچوب این سیاست قرار می‌گیرد پاسخ داد: آیا ما مشکلی با اسرائیل داریم؟ شاید بپرسید آیا شما آمادگی گفت‌وگو با مریخ را هم دارید؟

گرچه سخنگو با این پاسخ سعی کرد از پاسخ دادن به برقراری روابط با اسرائیل طفره برود اما در عین حال تاکید کرد، بسیار شگفت‌انگیز است که شما پرسش‌‌هایی را مطرح می‌کنید که ارتباطی به ما ندارد!

سخنان اخیر سخنگوی طالبان تناقض قابل توجهی با مواضع سابق این ساختار دارد. گروه طالبان پیش از این به شدت با چنین مساله‌ای مخالفت می‌کرد و سهیل شاهین سخنگوی طالبان می‌گفت، هرگز نمی‌توان درباره سازش و عادی‌سازی روابط با اسرائیل سخن گفت.

پیش از سلطه طالبان در افغانستان هم خبری از روابط دیپلماتیک بین افغانستان و اسرائیل نبود و افغانستان از زمان تاسیس رژیم صهیونیستی در سال ۱۹۴۸ آن را به رسمیت نشناخته بود.

اینکه تمایل طالبان به برقراری روابط با رژیم صهیونیستی تا چه حد جدی است، به مرور زمان مشخص خواهد شد، اما پررنگ شدن مراودات سیاسی کابل با چند کشور که اتفاقاً از طرف‌های عمده توافق ابراهیم هستند و نیز گرم شدن دوباره روابط بین ترکیه و اسرائیل با توجه به روابط گسترده آنکارا با گروه طالبان، این احتمال را بیش از گذشته بر سر زبان‌ها انداخته است، تا دیدار بی‌سابقه پسر ملا عمر- که سرپرست وزارت دفاع دولت طالبان است- با شیخ محمد بن زاید آن را تقویت کند.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.