متهمان سقوط هواپیمای اوکراینی در دادگاه نظامی

۳سال پس از حادثه سقوط هواپیمای اوکراینی در حوالی فرودگاه امام خمینی که جان۱۷۶سرنشین آن را گرفت، سومین جلسه رسیدگی به اتهامات عاملان سقوط هواپیما در دادگاه نظامی استان تهران با حضور جمعی از خانواده جان‌باختگان برگزار شد.

به گزارش تازه‌نیوز، ساعت ۶:۱۹دقیقه صبح روز ۱۸دی ماه سال ۱۳۹۸هواپیمای اوکراینی که با ۱۷۶سرنشین از فرودگاه امام خمینی به مقصد کی‌اف به پرواز درآمده بود دقایقی بعد بر فراز شاهدشهر، در حوالی فرودگاه سقوط کرد. هرچند علت سقوط به درستی مشخص نبود اما در ادامه معلوم شد که هواپیما براثر اصابت اشتباهی ۲فروند موشک پدافند هوایی سپاه پاسداران سقوط کرده است.

به نقل از همشهری، هرچند این حادثه به شکل غیرعمد و ناخواسته اتفاق افتاده بود اما از همان روز تحقیقات برای روشن شدن علت دقیق وقوع حادثه و مجازات افراد خاطی با تشکیل پرونده در دادگاه نظامی استان تهران آغاز شد. بررسی‌های انجام شده نشان می‌داد سلسله اشتباهات انجام شده، این حادثه تلخ را رقم زده است. در این شرایط رسیدگی به این پرونده آغاز شد. پیش از این دو جلسه محاکمه متهمان پرونده در دادگاه نظامی برگزار شده بود و سومین جلسه روز پنجشنبه برگزار شد.

به گزارش مرکز رسانه قوه قضاییه، سومین جلسه رسیدگی به پرونده سقوط هواپیمایی ۷۵۲ کشور اوکراین با حضور متهمان، شکات، خانواده جانباختگان و وکلای آنها به ریاست قاضی ابراهیم مهرانفر در دادگاه نظامی استان تهران، برگزار شد. پیش از این و در ۲جلسه قبلی دادگاه، شکات و وکلای آنها، اشکالاتی به مرحله تحقیقات و نظرات کارشناسی موجود در پرونده گرفته بودند که قاضی با وارد دانستن این اشکالات، پرونده را بابت رفع برخی نواقص به دادسرا برگرداند و روز پنجشنبه، پس از رفع این اشکالات دادگاه برگزار شد.

در این جلسه ۱۰متهم از رده‌های نظامی مختلف حضور داشتند. در ابتدای جلسه دادگاه، قاضی مهرانفر ضمن تسلیت شهادت جان‌باختگان پرواز PS۷۵۲ اوکراین و طلب مغفرت الهی برای آنها، گفت: دادگاه بر این باور و مصمم است تا برابر اصول دینی و قانونی که حاکم بر آیین دادرسی کیفری است، دادرسی عادلانه و منصفانه‌ای داشته باشد. طی فرایند تشکیل پرونده و بررسی آن، محتوای پرونده در اختیار وکلای شاکیان و متهمان بوده و آنها از نزدیک در جریان موضوع هستند و پرونده را مطالعه کرده‌اند.

در ادامه جلسه قاضی مهرانفر از نماینده دادستان خواست تا با حضور در جایگاه، کیفرخواست متهمان پرونده سانحه سقوط هواپیمایی ۷۵۲ کشور اوکراین را قرائت کند. پس از قرائت کیفرخواست از سوی نماینده دادستان و تفهیم اتهامات به متهمان پرونده، قاضی مهرانفر با دعوت از شاکیان پرونده به جایگاه از آنها خواست تا درخصوص پرونده صحبت و درخواست‎های خود را در دادگاه مطرح کنند. تعدادی از شاکیان با حضور در جایگاه ضمن بیان مطالب خود، خطاب به رئیس جلسه دادگاه عنوان کردند: از ریاست این دادگاه می‌خواهیم با قاطعیت رأی صالح و قاطعی صادر شود. پس از حضور شکات و برخی از وکلای آنها در جایگاه و بیان سخنانشان که حدود ۴ساعت به طول انجامید، قاضی مهرانفر با اعلام اینکه زمان جلسه بعدی دادگاه متعاقبا اعلام می‌شود، ختم جلسه را اعلام کرد.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.