همسان‌سازی حقوق بازنشستگان به کجا رسید؟

معاون فنی و امور بیمه‌ای صندوق بازنشستگی کشوریی گفت: حقوق بازنشستگان متاثر از حقوق شاغلان هست که با اصلاح حقوق شاغلان حقوق بازنشستگان هم به تبع آن در مسیر بهتری قرار بگیرد.

به گزارش تازه‌نیوز، اکبر شیرمحمدی معاون فنی و امور بیمه‌ای صندوق بازنشستگی کشوری در خصوص آخرین وضعیت همسان سازی حقوق کارکنان دولت و بازنشسته‌ها گفت: موضوع همسان سازی یعنی در واقع افزایش حقوق بازنشستگان متناسب با افزایشی که برای شاغلان در نظر گرفته می‌شود که در ابتدای امسال یک افزایش داشتیم، افزایش دیگری هم اول مهر ۱۴۰۱ داشتیم که قانون اصلاح قانون بودجه ۱۴۰۱ و ترمیم حقوق بازنشستگان و مستمری بگیران کشوری و لشگری بود و ۵ درصد به حقوق شهریورماه به علاوه مبلغ ثابت ۹۰۰ هزار تومان را که معادل ۲/۱۶ درصد بود حقوق بازنشستگان افزایش پیدا کرد.

به نقل از باشگاه خبرنگاران، وی افزود: صندوق بازنشستگی مجری قوانین و مقررات است آنچه که تصویب و ابلاغ می‌شود ما اجرا می‌کنیم و این موضوع افزایشی هم که اول مهر ۱۴۰۱ انجام شد، در واقع در تطبیق حقوقی بود که برای شاغلان دولت در نظر گرفته که برای بازنشستگان هم انجام شد، ولی عنوان متناسب سازی برایش در نظر نگرفته بودند، ولی به نوعی همسان سازی بود.

شیرمحمدی اظهار کرد: ورشکستگی برای صندوق‌های بازنشستگی دولتی وجود ندارد، ولی پوشش حمایتی برای ادامه حیات وتامین منابع آتی صندوق‌هاخیلی مهم هست و تناسب تعدادی در تامین اجتماعی و صندوق کشوری الان کمتر از یک است یعنی به ازای تعداد بازنشستگان که یک میلیون و ۶۳۰ هزار نفر هستند ما ۸۰۰ هزار نفر مشترک داریم که طبیعتا خیلی عدد پایین است.
وی ادامه داد: این وضعیت تاثیر آنچنانی در پرداختی‌های صندوق ندارد، چون ما بیش از هفتاد درصد پرداختی هایمان به بودجه عمومی اتکا دارد.

معاون فنی و امور بیمه‌ای صندوق بازنشستگی کشوری گفت: هر آنچه که برای حقوق شاغلان افزایش پیدا می‌کند، طبیعتا در بازنشستگی هم تاثیر خودش را می‌گذارد و بودجه عمومی است که تامین کننده پرداخت حقوق بازنشستگان است و ما در بحث پوشش حمایتی مان تعداد مشترکان الان در موقعیتی هستیم که حتی اگر اشتراک جدید هم داشته باشیم، چون صندوق در وضعیت اینچنینی قرار دارد به ضرر بودجه عمومی هست حتی مشترکان جدید هم به نفع صندوق نیست. در صورتی که در سال بیش از صد هزار نفر مشترک صندوق باشند در طی چند سال آینده، می‌توانیم امیدوار باشیم که این هم جزو محالات است و استخدام محدودیت زیادی دارد به همین خاطر ما به دنبال پوشش حمایتی هم نیستیم.

وی تصریح کرد: در دنیا به سمت یک صندوق بزرگ متکی به منابع داخلی می‌روند و به نظر می‌رسد که در دنیا این اتفاق جواب مثبتی را داده است، صندوق تامین اجتماعی بزرگ می‌تواند کمک کند صندوق‌های ریز و کوچک را پوشش بدهد، به نظر می‌رسد که ما به این جمع بندی هم رسیدیم در دیدگاه بیمه‌ای که کارشناسان به این دیدگاه رسیدند که صندوق بزرگ تامین اجتماعی بتواند آینده بهتری داشته باشد.

وی در پایان در پاسخ به اینکه همسان سازی حقوق کارکنان دولت و بازنشستگان در سال ۱۴۰۲ اتفاق می‌افتد یا خیر گفت: حقوق بازنشستگان متاثر از حقوق شاغلان هست، دولت ساماندهی حقوق شاغلان را مدنظر قرار داده است امیدواریم که با اصلاح حقوق شاغلان حقوق بازنشستگان هم به تبع آن در مسیر بهتری قرار بگیرد.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.