رئیس‌جمهور آذربایجان نمکدان ایران را شکست/ هارت و پورت‌های علی‌اف از کجا نشأت می‌گیرد؟

اظهارات جدید رئیس‌جمهور آذربایجان درباره ایران از کجا نشأت می‌گیرد؟

به گزارش تازه‌نیوز، مهدی گرگانی در افکار نیوز نوشت: اگر بخواهیم توصیف دقیقی از روابط ایران و جمهوری باکو طی ۲ سال گذشته داشته باشیم هیچ ضرب‌المثلی غیر از «نمک خوردن و نمکدان شکستن» نمی‌تواند آن را بخوبی وصف کند. در حالی ‌که جمهوری اسلامی ایران طی چند دهه گذشته همواره از تمامیت ارضی این کشور از جمله در قره‌باغ کوهستانی حمایت کرده است اما به نظر می‌رسد پیروزی باکو در جنگ اخیر قره‌باغ و بازگرداندن بخشی از اراضی به خاک جمهوری آذربایجان که مورد حمایت ایران در سطوح بالا بود، الهام علی‌اف را دچار اشتباهات محاسباتی کرده و به جای قدردانی از مواضع تهران با وقاحت تمام به مواضع ضدایرانی رو آورده است.

علی‌اف در واکنش به برگزاری رزمایش اخیر سپاه پاسداران در شمال غرب اعلام کرد کسانی (ایران) که در مرز جمهوری آذربایجان برای حمایت از ارمنستان رزمایش برگزار می‌کنند این را بدانند که هیچ کس نمی‌تواند ما را بترساند! این در حالی است که خود علی‌اف طی ماه‌های اخیر چندین رزمایش نظامی مشترک با ترکیه و کشورهای دیگر برگزار کرده است.

چطور برگزاری رزمایش برای ارتش جمهوری باکو به منظور بالا بردن آمادگی ارتش است اما برگزاری رزمایش از سوی ایران در عمق خاک خود تهدید علیه کشور سوم!؟ علی‌اف حتی از لفاظی‌های ضدایرانی نیز پا را فراتر گذاشته و با دعوت از عناصر تجزیه‌طلب تحت عنوان نماینده ترک‌های ایران(!) و اعضای کمیته تشکیل مجلس موقت آذربایجان جنوبی(!) به شهر باکو به طور مستقیم در حال تهدید تمامیت ارضی ایران و حمایت از طرح تجزیه ایران است که طرحی چند دهه‌ای از سوی آمریکا و رژیم جعلی صهیونیستی است. رسانه‌های جمهوری آذربایجان نیز طی ماه‌های گذشته به دستور مستقیم علی‌اف توپخانه دروغ‌های خود را به سمت ایران نشانه رفته‌اند؛ از جمله بازداشت اتباع منتسب به ایران به بهانه خرابکاری در خاک این کشور.

هر چند خود علی‌اف می‌داند در برابر قدرت و اقتدار ایران هیچ حرفی برای گفتن ندارد اما به‌راحتی می‌توان حدس زد هارت و پورت‌های او از کجا نشأت گرفته است.

به موازات پایان جنگ قره‌باغ در سال ۲۰۲۰ رژیم صهیونیستی حضور خود را در خاک جمهوری آذربایجان افزایش داد و پس از آن بود که ما به طور تدریجی شاهد افزایش لفاظی‌ها و اقدامات ضدایرانی الهام علی‌اف بودیم. اما تشدید مواضع ضدایرانی باکو در ۲ ماه اخیر به دیدار الهام علی‌اف با وزیر جنگ رژیم صهیونیستی در باکو در آبان گذشته ارتباط مستقیم دارد جایی که تل‌آویو وعده فروش تسلیحات پیشرفته را به علی‌اف داد. اما موافقت رژیم صهیونیستی با فروش تسلیحات به باکو در ازای چه چیزی است؟ حدس آن خیلی دشوار نیست. بنی گانتس، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی حتی با فرمانده مرزبانی جمهوری آذربایجان نیز دیدار و توصیه‌هایی به وی ابلاغ کرد! مشخص نیست وزیر جنگ یک رژیم که هیچ مرز مشترکی با جمهوری آذربایجان ندارد چرا باید با فرمانده مرزبانی باکو دیدار کند.

مخلص کلام اینکه الهام علی‌اف هیچ اراده‌ای از خود ندارد. حتی به باور کارشناسان و ناظران سیاسی، جنگ دوم قره‌باغ نیز با اراده بازیگران فرامنطقه‌ای از جمله رژیم صهیونیستی، انگلستان و در راس آن بریتیش پترولیوم و با حمایت ترکیه صورت گرفت؛ بازیگرانی فرصت‌طلب و زیاده‌خواه که هر کدام طرح‌های فتنه‌انگیز خود را با محوریت عثمانی‌گرایی، توسعه ناتو و تبدیل جمهوری باکو به پایگاه صهیونیسم پیش می‌برند.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.