کره شمالی ۲۰۲۳ را با شلیک موشک بالستیک آغاز کرد!

رسانه‌های شرق آسیا در آغازین ساعات سال ۲۰۲۳ میلادی، از شلیک آزمایشی یک موشک توسط کره شمالی خبر دادند.

به گزارش تازه‌نیوز، ارتش کره جنوبی اعلام کرد که همسایه شمالی آن در ساعات اولیه سال نو میلادی، یک موشک بالستیک کوتاه‌برد شلیک کرده است.

رسانه‌های شرق آسیا در آغازین ساعات سال ۲۰۲۳ میلادی، از شلیک آزمایشی یک موشک توسط کره شمالی خبر دادند.
به نقل از جماران، ستاد مشترک نیروهای مسلح کره شمالی شامگاه شنبه در بیانیه‌هایی اعلام کردند نظامیان پیونگ‌یانگ یک فروند موشک بالستیک به سمت دریای شرقی (ژاپن) شلیک کردند.
به گزارش خبرگزاری «رویترز»، این موشک، که دومین پرتاب کره شمالی در کمتر از ۲۴ ساعت اخیر است، از نوع بالستیک کوتاه‌برد بود که ساعت ۲:۵۰ بامداد یکشنبه (به وقت محلی) از پایتخت این کشور شلیک شد.
ارتش کره جنوبی در بیانیه خود توضیح داد که موشک کره شمالی حدود ۴۰۰ کیلومتر را در آسمان، پیش از فرود آمدن در دریا طی کرده است.
این مطالب را هم ببینید:
فرماندهی هند و اقیانوسیه ارتش آمریکا نیز در واکنش به این اقدام گفت، اگرچه پرتاب این موشک تهدیدی برای پرسنل یا خاک آمریکا یا متحدان واشنگتن ایجاد نکرد، اما ماهیت ثبات‌زدای برنامه تسلیحاتی کره شمالی را نشان می‌دهد.
خبرگزاری «کیودو» ژاپن نیز گزارش داد که «یاسوکازو هامادا» وزیر دفاع این کشور در پیامی رسمی به کره شمالی، نسبت به پرتاب این موشک اعتراض کرده است.
این در حالی است که کره شمالی در سال ۲۰۲۲ حدود چهل بار آزمایش موشکی انجام داده و حتی موشک بالستیک قاره‌پیمای «هواسونگ-۱۷» را نیز شلیک کرد.
پیش از این، دیپلمات‌های کره جنوبی، چین و آمریکا درباره لزوم جلوگیری از تنش‌زایی بیشتر کره شمالی و بازگرداندن این کشور به مذاکرات خلع سلاح اتمی تاکید کرده بودند.
در تحولی دیگر، کیم جونگ اون رهبر کره شمالی ضمن انتقاد از کره جنوبی گفت که کشورش باید تعداد کلاهک‌های هسته‌ای را بطور تصاعدی افزایش دهد.
خبرگزاری رسمی کره شمالی بامداد یکشنبه با انتشار سخنان کیم در آخرین روز نشست فراگیر حزب کارگران کره به نقل از وی نوشت: کره جنوبی «دشمن آشکار» ماست که ایجاب می‌کند سلاح‌های تاکتیکی بیشتری تولید شود.
وی در بخش دیگری از سخنان خود خواستار تلاش تمام عیار برای «در هم کوبیدن» کره جنوبی و آمریکا شد.
رهبر کره شمالی همچنین بر توسعه موشک‌های جدید بالستیک قاره‌پیما و قرار دادن یک ماهواره جاسوسی در مدار تاکید کرد.
انتشار این اظهارات در حالی است که کره شمالی سال ۲۰۲۳ را با شلیک یک موشک کوتاه برد بالستیک به سمت دریای ژاپن آغاز کرد.
کره‌شمالی بامداد شنبه نیز سه فروند موشک بالستیک کوتاه برد را از پایگاه چانگ‌وا در جنوب پیونگ‌یانگ شلیک کرد که پس از طی ۳۵۰ کیلومتر در آب‌های دریای شرقی سقوط کردند.
روابط بین کره شمالی و کره جنوبی که متحد آمریکاست، دهه‌هاست که با افت و خیز همراه بوده، اما از زمانی که دولت محافظه کار یون سوک یول در ماه می روی کار آمد و وعده موضع سخت‌تری را نسبت به رقیب شمالی‌اش داد، مناسبات دو طرف متشنج‌تر شده است.
کره شمالی همچنین آزمایش های موشکی متعددی را انجام داده و گمانی‌زنی‌ها حاکی است که این کشور ممکن است یک سلاح هسته‌ای را برای هفتمین بار آزمایش کند.
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.