کار کردن با اجاق گاز از آلودگی هوا مضرتر است!

براساس تحقیقات جدید امپریال کالج لندن، آشپزی با اجاق گاز برای سلامتی مضرتر از زندگی در یک شهر آلوده است.

به گزارش آی‌زندگی، دی اکسید نیتروژن ریه‌ها را تحریک می‌کند و می‌تواند وارد جریان خون شده و خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی، سرطان و آلزایمر را افزایش دهد. سرآشپزهای تلویزیونی اجاق‌های گاز را به جایگزین‌های برقی آن ترجیح می‌دهند اما دانشمندان می‌گویند که این گازها دی اکسید نیتروژن و ذرات معلق تولید می‌کنند و این سموم خطرناک در دودهای ناشی از ترافیک نیز یافت می‌شود.

به نقل از ایسنا، کودکان و افراد مسن بیشترین آسیب پذیری را دارند و یک مطالعه نشان می‌دهد که اجاق گازها باعث آزاد شدن این سموم در هوای داخل خانه می‌شوند که سطح آن چندین برابر بیشتر از سطح آن در یک خیابان شلوغ شهری است. براساس گزارشی از نیوساینتیست، کودکانی که با کوله پشتی‌های مجهز به مانیتورهای رصد آلودگی هوا به مدرسه می‌رفتند مورد بررسی قرار گرفته‌اند.

پروفسور فرانک کلی(Frank Kelly)، از امپریال کالج لندن، می‌گوید: بسیاری از بچه‌ها عصرها یعنی زمانی که یکی از والدین در حال آشپزی بوده است، بیشتر از راه مدرسه در معرض آلودگی قرار می‌گرفتند. مطالعه‌ای‌ دیگر نشان داده است که از هر هشت مورد آسم دوران کودکی در ایالات متحده، یک مورد به دلیل استفاده از اجاق گاز ایجاد شده است.

پروفسور کلی، که در این تحقیقات دخالتی نداشته، می‌گوید که اجاق‌های گاز منبع اصلی آلودگی هوای داخل خانه هستند و می‌توانند باعث تشدید یا حتی ایجاد آسم و سایر بیماری‌ها شوند. و افزود: اگر یک خانواده کودک مبتلا به آسم داشته باشد، علائم کودک زمانی که اجاق گاز داشته باشند، بیشتر خواهد بود. اجاق‌های گاز باعث می‌شوند که هوای داخل خانه چند برابر یک خیابان شلوغ در شهر آلوده شود.

مطالعه دیگری نشان داده است که ساکنان جنوب کالیفرنیا که از اجاق گاز استفاده می‌کنند به طور معمول در معرض سطوحی از دی اکسید نیتروژن و فرمالدهید قرار می‌گیرند که از آستانه ایمنی که توسط مقامات ایالات متحده برای آلودگی فضای باز تعیین شده فراتر است. این مشکل در خانه‌های کوچک‌تری که تهویه مناسب ندارند، بدتر است.

پروفسور استفن لافت(Steffen Loft)، از دانشگاه کپنهاگ (Copenhagen)، می‌گوید: می‌توان گفت خطرات ناشی از اجاق گاز احتمالاً بیشتر از زندگی در یک شهر آلوده است. اجاق‌های گاز به گرمایش جهانی نیز دامن‌ می‌زنند. یک مطالعه در ایالات متحده نشان داد که نشت متان از اجاق گازها در ایالات متحده بر آب و هوا تاثیری مشابه انتشار دی اکسید کربن از حدود ۵۰۰ هزار خودروی بنزینی دارد.

براساس گزارش‌ها، پخت و پز روی گاز ممکن است بیش از ۱۰۰ میلیون نفر را در معرض سطوحی از آلودگی هوای داخل خانه قرار دهد که ناقض مقررات اتحادیه اروپا برای آلودگی هوا در فضای باز است. این سازمان می‌خواهد که همه‌ی اجاق گازها دارای برچسب هشدار بهداشتی باشند.

تا سال ۲۰۲۵، هیچ خانه جدیدی در بریتانیا از سوخت فسیلی استفاده نخواهد کرد و این حرکتی است که تقریبا به معنای داشتن اجاق‌های الکتریکی است. پروفسور نیکولا کارسلاو(Nicola Carslaw) از دانشگاه یورک می‌گوید: این یک راه نسبتا آسان برای کاهش قرار گرفتن در معرض ذرات معلق و اکسید نیتروژن است. او افزود در این بین، باز کردن یک پنجره و استفاده از یک فن می‌تواند در کیفیت هوای داخل خانه تفاوت ایجاد کند.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.