ماجرای فروش نفت توسط آستان قدس رضوی چیست؟

عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس دهم گفت: مجاز کردن نهادهایی همچون آستان قدس به فروش نفت در لایحه بودجه زیر سوال رفتن ملی شدن صنعت نفت است.

به گزارش تازه‌نیوز، اعتماد‌انلاین نوشت: غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس یازدهم با بیان این که انتظار می‌رود مجلس یازدهم علیرغم تصویب کلیات در جلسه علنی امروز- یکشنبه ۲ دی- در راستای اصلاح مواردی در لایحه بودجه ۱۴۰۲ اقدام کند، گفت: دولت آقای رییسی در لایحه بودجه سال گذشته و امسال پیشنهادی را برای تفویض اختیار فروش نفت و کسب درآمد برای برخی اشخاص معرفی شده از جانب نهادهایی همچون صندوق بازنشستگی و آستان قدس رضوی قرار داده است که ما نسبت به این مساله از نگاه کارشناسی انتقاداتی داریم.

به نقل از موج مهمترین بخش های این گفت‌و‌گو را می‌خوانید:

بر اساس قانون اساسی موضوع فروش نفت باید در حیطه اختیار دولت‌ها باشد و درامدهای حاصل از فروش نیز باید به حساب خزانه واریز شود اما با این تفویض اختیار به هر حال اجرای صحیح این اصل از قانون اساسی مبهم است.

در بودجه سال جاری این اختیار به نهادهایی همچون آستان قدس رضوی و ستاد کل نیروهای مسلح داده شده است، این موارد باید توسط مجلس اصلاح شود.

بودجه عمرانی ۲۶ درصد افزایش یافته است، بر اساس گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس یازدهم در حال حاضر در کشور ۶ هزار طرح و پروژه ملی و بیش از ۸۰ هزار پروژه استانی نیمه‌تمام وجود دارد و همین امروز اگر این تعداد متوقف شود و رشد نداشته باشد. یعنی با فرض اینکه هیچ پروژه‌ای کلنگ‌زنی نشود، ۲۰ سال آینده هم این‌ها به بهره‌برداری نخواهد رسید یعنی این بودجه ۳۲۸ هزار میلیارد تومانی که دولت در لایحه ۱۴۰۲ در نظر گرفته است، صرفا برای تعمیر و نگهداری همین پروژه‌های فعلی است و نمیتوان با آن کاری از پیش برد، در حالی که متاسفانه مرتبا پروژه‌های جدید هم تعریف می‌شود.

مفاد لایحه بودجه ۱۴۰۲ منجر به تجربه تورم ۴۰ درصدی در سال آینده می شود. افزایش حقوق با این میزان تورم و گرانی‌ها صرفا ۲۰ درصد بوده و افزایش یارانه‌های مردم صفر درصد بوده و طبیعی است که این اعداد چه فشار معیشتی را در پی دارد.

افزایش ۴۰ درصدی بودجه را اقدامی غیرکارشناسی و منجر به کسری بودجه و رشد تورم است. دولت برای سال آینده ۵۰۰ هزار میلیارد تومان دچار کسری بودجه می‌شودو با توجه به این که این بودجه بدون برنامه نوشته شده است، قطعا درهم ریختگی‌هایی زیادی را نیز تجربه میکند و متاسفانه مجلس هم امروز کلیات این لایحه پر کسری بودجه را تصویب کرد.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.