هشدار درباره بارش و کولاک برف در این مناطق/ یخبندان در ۱۷ مرکز استان

مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سازمان هواشناسی گفت: 13 بهمن بارش برف و باران، مه‌گرفتگی، وزش شدید باد، بارش برف سنگین و وقوع بهمن و کولاک برف در آذربایجان غربی، کردستان، کرمانشاه و جنوب استان‌های فارس و بوشهر پیش‌بینی می‌شود.

به گزارش تازه‌نیوز، صادق ضیائیان  درباره آخرین وضعیت جوی کشور اظهار داشت: امروز بارش برف و باران و ابرناکی در جنوب و جنوب‌غرب، مرکز، شرق و شمال‌شرق کشور داریم، همچنین این شرایط جوی در غرب و شمال‌غرب، ارتفاعات البرز غربی و غرب هرمزگان و کرمان حاکم است و شدت بارش‌ها در شمال‌غرب فارس، کهگیلویه و بویراحمد، خراسان‌شمالی و برخی مناطق خراسان‌جنوبی است.

به نقل از فارس، وی افزود: روز پنج‌شنبه 13 بهمن در جنوب فارس و بوشهر، کرمان، شرق هرمزگان، خراسان‌جنوبی و جنوب خراسان رضوی بارش برف و باران و ابرناکی داریم، همچنین با عبور سامانه بارشی از نوار شمالی کشور در غرب و شمال‌غرب، دامنه‌های جنوبی البرز در استان‌های قزوین، البرز و تهران و همچنین شمال خوزستان و چهارمحال و بختیاری بارش برف و باران، وزش باد و کاهش نسبی دما داریم.

مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سازمان هواشناسی گفت: روز جمعه بارندگی‌ها در نیمه جنوبی کشور کاهش می‌‌یابد و بارش در خراسان‌رضوی، خراسان‌شمالی، ارتفاعات البرز و برخی مناطق سواحل شرقی خزر داریم؛ در این روز وزش باد و کاهش نسبی دما در دامنه‌های جنوبی البرز و شمال‌شرق کشور پیش‌بینی می‌شود.

ضیائیان افزود: از بعدازظهر شنبه مجدداً در شمال‌غرب کشور و روز یکشنبه در شمال‌غرب و شمال‌شرق بارش خواهیم داشت، در غرب کردستان و آذربایجان غربی بارش‌ برف همراه با وزش باد و کولاک خواهد بود.

 یخبندان در 17 مرکز استان

وی اضافه کرد:‌ در دو روز آینده وزش باد و کاهش دما بین 5 تا 7 درجه در شمال‌ غرب کشور پیش‌بینی می‌شود.

مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سازمان هواشناسی درباره وضعیت جوی پایتخت گفت: آسمان تهران فردا صاف، گاهی با وزش باد پیش‌بینی می‌شود؛ در شب نیز آسمان تهران ابری تا نیمه‌ابری گاهی بارش برف و باران خواهیم داشت و روزهای جمعه تا یکشنبه پیش‌ِ رو آسمان تهران صاف است، بیشینه و کمینه دما فردا در پایتخت 11 و 2 درجه خواهد بود.

ضیائیان گفت:‌ روز آینده همدان با کمینه دمای 7 درجه زیرصفر سردترین مرکز استان و بندرعباس با بیشینه دمای 24 درجه بالای صفر گرمترین مرکز استان خواهد بود.

وی اضافه کرد:‌ فردا در 17 مرکز استان کمینه دما صفر و زیر صفردرجه است که شامل اصفهان، ارومیه، اردبیل، اراک،‌ ایلام، بجنورد، تبریز، خرم‌آباد، زنجان، سنندج، شهرکرد، قزوین، کرج، کرمانشاه، مشهد، یاسوج و همدان خواهد بود.

 هشدار نارنجی سازمان هواشناسی

مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سازمان هواشناسی اضافه کرد: روز پنج‌شنبه ۱۴۰۱/۱۱/۱۳، بارش برف و باران، رخداد مه، کاهش دید، در نواحی با اقلیم گرم رگبار و رعدو برق و وزش باد شدید و در مناطق سردسیر، ارتفاعات و دامنه‌ها بارش برف سنگین، وقوع بهمن و کولاک برف در آذربایجان غربی، کردستان، کرمانشاه و جنوب استان‌های فارس و بوشهر پیش‌بینی می‌شود.

ضیائیان افزود: در این مناطق انسداد راه‌های روستایی و اختلال در جاده‌های مناطق سردسیر، ارتفاعات و دامنه استان‌های واقع در رشته کوه البرز و زاگرس، جاری شدن روان‌آب، سیلابی شدن مسیل‌ها، بالا آمدن سطح آب رودخانه‌ها، آبگرفتگی معابر، اختلال در سفرهای بین شهری و داخل شهر، اختلال در فعالیت‌های عمرانی، صاعقه، اختلال در ناوگان حمل و نقل، خسارت به صنعت کشاورزی، رخداد بهمن و اختلال در انتقالِ منابع انرژی به‌ویژه برق و گاز پیش‌بینی می‌شود.

وی اضافه کرد: توصیه می‌شود‌ دستگاه‌های اجرایی برای برف‌روبی و بازگشایی مسیرها آماده باشد همچنین پرهیز از سفرهای خارج از شهر، اجتناب از فعالیت‌های کوه‌نوردی و جابه‌جایی عشایر کوچ‌رو، مدیریت در مصرف و انتقال منابع انرژی به‌ویژه گاز و برق، عدم توقف و تردد در حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها، پاک‌سازی آبروها و کانال‌های عبور آب درون شهری، پاک‌سازی دهانه پل‌ها، انجام اقدامات پیشگیرانه از خسارات احتمالی، از جمله نمک‌پاشی، توسط شهرداری ها، راهداری‌ها و ارگان‌های امدادی و مدیریت مناسب توسط سازمان آب و فاضلاب و سایر دستگاه‌های اجرائی مسئول در دستور کار باشد.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.