۳ اشتباه مهم هنگام خرید و نگهداری مغزهای خام

همه ما می‌دانیم که مغزهای خام مانند پسته، گردو، بادام، فندق و… تا چه اندازه برای تقویت سلامت ما مفید هستند. انواع مغزهای خام سرشار از آنتی‌اکسیدان‌ها، فیبرها، مواد مغذی مختلف و چربی‌های غیراشباع هستند، درحالی که همه این ترکیبات به کاهش کلسترول خون، التهاب و کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی کمک می‌کنند.

به گزارش آی‌زندگی، بعضی از ما هنگام خرید مغزهای خام و نگهداری آنها، اشتباهات مختلفی را انجام می‌دهیم، بدون اینکه اصلا نسبت به این اشتباهات آگاهی داشته باشیم. کنار گذاشتن این اشتباهات باعث می‌شود که هم مغزهای خام باکیفیت‌تری را خریداری کنیم و هم بتوانیم آنها را برای مدت‌زمان طولانی‌تری در بهترین وضعیت خودشان حفظ کنیم.

 

اشتباه اول: خرید از بسته‌های فله‌ای بزرگ
بزرگ‌ترین اشتباه هنگام خرید مغزهای خام، برداشتن این خوراکی‌ها از بسته‌های فله‌ای بزرگ است. تقریبا غیرممکن است که بتوانیم تشخیص بدهیم این مغزها چندوقت درون این بسته‌ها باقی مانده‌اند یا اصلا برای چه مدت زمانی در معرض تماس با گردش هوای سرد و گرم بوده‌اند. توجه داشته باشید که اکسیژن، دشمن شماره اول برای ماندگاری هر نوع آجیل یا مغزی است. بسته‌های فله‌ای بزرگ هم دائما در معرض تماس با اکسیژن هستند، درحالی که اکسیژن به‌سادگی هم تازگی آنها را تخریب می‌کند و هم فرایند فاسد شدن آنها را تسریع می‌سازد. بنابراین، یک مغز یا آجیل باکیفیت باید در حجم‌های کم درون بسته‌بندی‌های مناسب و استاندارد ریخته شده باشد.

 

اشتباه دوم: نگهداری مغزها یا آجیل‌ها در انباری
برخلاف باورهای رایج، مغزهای خام را باید درون یخچال یا فریزر نگهداری کرد. اما دلیلش چیست؟ از آنجایی که مغزهای خام حاوی مقادیر بالایی از چربی‌های غیراشباع هستند، اساسا احتمال فاسد شدن آنها بیشتر است. خود این فرایند فاسد شدن هم به‌واسطه تماس با اکسیژن، نور و حرارت سریع‌تر پیش می‌رود. بنابراین، قرار دادن مغزهای خام درون یخچال یا فریزر، تماس آنها با هر سه این عوامل را غیرممکن می‌کند و باعث می‌شود که مغزهای خام در طولانی‌مدت طعم و کیفیت شان را حفظ کنند. آجیل‌های پوست‌گرفته یا پوست‌دار معمولا می‌توانند تا حدود یک سال درون یخچال و فریزر ماندگاری داشته باشند. البته اگر قرار است که مغزهای خام را در آینده نزدیک مصرف کنید (مثلا طی ۲ تا ۳ هفته آینده)، ‌می‌توانید آنها را در یک جای کاملا خشک و خنک قرار دهید اما حتما باید آنها را درون ظرف‌های کاملا کیپ بریزید.

 

اشتباه سوم: تصورات اشتباه درباره انقضای مغزهای خام
بعضی از ما تصورات اشتباهی درباره انقضای مغزهای خام داریم، درحالی که تاریخ انقضای این خوراکی‌ها به چند عامل کلیدی بستگی دارد؛ شرایط نگهداری، داشتن یا نداشتن پوست، باز بودن یا نبودن بسته‌بندی. در درجه اول هم باید مغزهای خام را نوعی محصول برداشت‌شده و طبیعی در نظر بگیرید، نه یک محصول بسته‌بندی و کارخانه‌ای. همان‌طور که همه خوراکی‌های طبیعی، بیشتر در معرض فساد قرار می‌گیرند، مغزهای خام هم برای پیشگیری از فاسد شدن به توجه و دقت بیشتری نیاز دارند. بنابراین، اگر آجیل خام شما بو یا طعم بدی پیدا کرد، واضح است که باید آن را دور بریزید.

منبع: سلامت

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.