چرا نتایج ماموگرافی شما ممکن است خیلی زود متفاوت به نظر برسد

داشتن پستان‌های متراکم غیرمعمول یا لزوماً غیرطبیعی یا بد نیست. اما اخیراً محققان شروع به درک این موضوع کرده‌اند که چگونه تراکم سینه می‌تواند خطر سرطان سینه و غربالگری را پیچیده کند و نتایج ماموگرافی خیلی زود متفاوت به نظر برسد.

به گزارش تازه‌نیوز، رده‌بندی تراکم پستان یک زن معمولاً در گزارشی که به پزشک او ارسال می‌شود، گنجانده شده است.

متاسفانه، بسیاری از پزشکان خود درک دقیقی از خطرات پستان متراکم ندارند. طبق گفته سازمان بهداشت جهانی، حدود نیمی از زنان ۴۰ ساله و بالاتر  پستان‌های متراکمی دارند. و در دستورالعمل های جدید، به همه زنان گفته می‌شود که بافت متراکم می‌تواند سرطان را در ماموگرافی پنهان کند و خطر ابتلا به سرطان پستان را افزایش می‌دهد.

این اطلاعات کلیدی است تا اطمینان حاصل شود که بیماران اطلاعاتی در مورد سلامت خود دارند تا بتوانند تصمیمات آگاهانه‌ای در مورد مراقبت از خود بگیرند. و بیماران با پستان‌‌های متراکم متوجه می‌شوند که ممکن است برای جستجوی سرطان به آزمایش‌های تصویربرداری دیگری نیاز داشته باشند.

توجه کنید که همه زنان باید عوامل خطر خود را با پزشک در میان بگذارند و ام‌آر‌آی استاندارد طلایی برای یافتن سرطان اولیه پستان است.  افرادی که دارای پستان‌‌های  متراکم و سایر عوامل خطر مانند سابقه خانوادگی یا شخصی سرطان پستان یا بیوپسی غیر‌معمول سینه هستند، باید با پزشک در مورد انجام ام‌آر‌آی غربالگری یا سونوگرافی پستان و ماموگرافی غربالگری سالانه خود صحبت کنند.

تراکم پستان به چه معناست؟

تراکم پستان را نمی‌توان با معاینه فیزیکی سینه‌ها تعیین کرد و تراکم ماموگرافی با میزان سفتی پستان ارتباط خوبی ندارد. پستان‌‌های انسان از بافت غده‌ای، بافت همبند فیبری و بافت چربی تشکیل شده است. در ماموگرافی، بافت غدد و همبند سفید به نظر می‌رسد و چربی به صورت سیاه نشان داده می‌شود.

انجمن متخصصان رادیولوژی آمریکا چهار دسته از تراکم پستان معرفی کرد. حدود ۸۰ درصد از زنان در دسته‌های (۲) و (۳) قرار می‌گیرند، ۱۰ درصد در دسته کم تراکم (۱) و ۱۰ درصد در دسته متراکم‌ترین (۴) قرار می‌گیرند.

با توجه به موسسه ملی سرطان، تراکم پستان را می‌توان در گزارش بیمار به روش‌های زیر ذکر کرد:

۱. پستان‌ها تقریباً به طور کامل چرب هستند. سینه‌ها تقریباً به طور کامل از چربی تشکیل شده است.

۲. نواحی پراکنده‌ای با تراکم فیبروگلندولار وجود دارد. مناطق پراکنده‌ای از تراکم وجود دارد که از بافت همبند و بافت غده‌ای تشکیل شده است.

۳. پستان‌ها به طور ناهمگن متراکم هستند که ممکن است توده‌های کوچک را پنهان کند. مناطق زیادی از بافت غده‌ای و همبند متراکم وجود دارد.

۴. پستان‌ها بسیار متراکم هستند که حساسیت ماموگرافی را کاهش می‌دهد. پستان‌ها تقریباً کاملاً متراکم با بافت همبند غده‌ای و فیبری هستند.

منبع: سلامت

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.