هشدار جدی به رفتار خارج از نزاکت برخی اتباع افغانستان بعد از سخنان رئیسی

سرگزی نماینده مردم شهرستان‌های زابل، زهک، هیرمند، نیمروز و هامون در مجلس بیان کرد: طی ۲۴ ساعت گذشته رفتار خارج از نزاکت توسط برخی از اتباع افغانستان بعد از صحبت رئیس جمهور صورت گرفت که تذکر می‌دهیم این رفتارهای دور از شان و نزاکت از ناحیه مردم ایران اسلامی بویژه مردم سیستان پذیرفته نیست و فضا را به سمتی نبرند که رفتاری متفاوت با رفتارهای بدون نزاکت آنها از سوی جمهوری اسلامی ایران صورت بگیرد.

به گزارش تازه‌نیوز، نماینده مردم شهرستان‌های زابل، زهک، هیرمند، نیمروز و هامون در مجلس شورای اسلامی گفت: رئیس جمهور به طور قاطعانه مساله حقابه هیرمند را به حاکمان افغانستان متذکر و خواستار رهاسازی آب به سمت ایران شد.
محمد سرگزی اظهارداشت: در حاشیه سفر رئیس جمهور به جنوب سیستان و بلوچستان و دیدار با نخست وزیر پاکستان که وزیر امور خارجه هم بود قرار شد نشستی با نمایندگان حوزه انتخابیه زابل در مجلس شورای اسلامی، معتمدان و بزرگان منطقه سیستان پیرامون آخرین وضعیت پیگیری حقابه هیرمند برگزار شود.
وی بیان کرد: نمایندگان حوزه انتخابیه زابل در مجلس شورای اسلامی و معتمدان سیستان نظرات و نگرانی‌های خودشان را در حوزه آب با وزیر امورخارجه بیان کردند.
وی بیان کرد: گرچه که تصاویر ماهواره‌ای نشان می‌دهد که پشت سد کجکی آب وجود دارد و بیانیه‌ای که هیات حاکمه طالبان پس از سخنان رئیس جمهور صادر و اعلام کردند که «ما حقابه رودخانه هیرمند را به رسمیت می شناسیم ولی فعلا آبی نداریم و با وجود رهاسازی آبی به خاک جمهوری اسلامی نمی‌رسد» که این ادعا از نظر ما مردود و مورد پذیرش نیست.

در همین ارتباط:

به نقل از ایرنا، سرگزی ادامه داد: حتما باید هیات کارشناسی ما به بررسی میزان آب پشت سد کجکی بپردازند و اقدامات راستی آزمایی را در این رابطه انجام دهند.
وی تاکید کرد: اراده دولت ما و مجلس ما پیگیری جدی و دریافت حقابه هیرمند است، اگر آنها به تعهدات خودشان عمل نکنند و صرفا به بیانیه‌های سیاسی بسنده کنند قطعا در نوع تعاملات آینده رویکرد جمهوری اسلامی ایران متفاوت خواهد بود.
نماینده حوزه انتخابیه زابل در مجلس گفت: این رسم مروت نیست که بیش‌از هفت میلیون تبعه افغان در ایران زندگی می‌کنند و رفتار خلاف مروت از ناحیه هیات حاکمه افغانستان و برخی از اتباع این کشور صورت بگیرد.
وی بیان کرد: طی ۲۴ ساعت گذشته رفتار خارج از نزاکت توسط برخی از اتباع افغانستان بعد از صحبت رئیس جمهور صورت گرفت که تذکر می‌دهیم این رفتارهای دور از شان و نزاکت از ناحیه مردم ایران اسلامی بویژه مردم سیستان پذیرفته نیست و فضا را به سمتی نبرند که رفتاری متفاوت با رفتارهای بدون نزاکت آنها از سوی جمهوری اسلامی ایران صورت بگیرد.
سرگزی اظهارداشت: بعضا ما می‌بینیم که یک سری درگیری‌های پراکنده‌ای از ناحیه اففانستان و نیروهای مرزی آنها در مرز ما رخ می‌دهد که قطعا نگاه جمهوری اسلامی ایران ایجاد فضایی بدور از تنش است و اگر رفتارهای اینچنینی بروز پیدا کند قطعا برخورد و اقدام مناسبی از سوی ایران صورت خواهد گرفت.
وی با بیان اینکه سفر رئیس جمهور به جنوب سیستان و بلوچستان صرفا ناظر بر نشست با نخست وزیر پاکستان بود و سفری استانی نبود افزود: سفر رئیس جمهور پیرامون ایجاد بازارچه مرزی با پاکستان و دیدار با نخست وزیر این کشور انجام شد.
نماینده مردم حوزه انتخابیه زابل در مجلس شورای اسلامی گفت: دیشب صحبتی که با رئیس جمهور در چابهار داشتیم اعلام کرد که در سفر ماه آینده به سیستان و بلوچستان حتما به شهرهای مختلف این استان سفر خواهند کرد و یک روز را ویژه منطقه سیستان گذاشته‌اند.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.