شرایط جدید صدور و وصول چک اعلام شد

محمدبیگی گفت: قانون جدید چک مشمول چک‌هایی است که از ۲۰ دی صادر می‌شوند که در مرحله اول هم ثبت این چک‌ها در سامانه صیاد اختیاری است.

به گزارش تازه‌نیوز و به نقل از باشگاه خبرنگاران، محمد بیگی مدیر اداره نظام‌های پرداخت بانک مرکزی در نشست خبری امروز بانک مرکزی که با موضوع قانون جدید چک برگزار شد، گفت: این قانون مشمول چک‌های جدیدی می‌شود که از این بعد در نظام بانکی از ۲۰ دی ماه صادر می‌شوند که در مرحله اول هم ثبت این چک‌ها در سامانه صیاد اختیاری خواهد بود و به مرور و با آموزش مردم اجباری خواهد شد.

او افزود: چک‌های قدیمی مشمول فرآیند جدید نمی‌شوند و نیاز به ثبت در سامانه صیاد ندارند.

محمدبیگی گفت: در قانون به تعاملات بین دستگاهی و اجرایی تکالیف بین بانک مرکزی و قوه قضاییه دیده شده است. محدودیت هایی که برای قانون جدید چک برگشتی دیده شده است نسبت قانون قبلی سختگیرانه تر است. برای مردم ثبت و انتقال چک در سامانه صیاد را اجباری کرده است.

وی ادامه داد: یکی از چالش‌های بزرگ این است که مردم را درگیر این قانون می کند. محصولات جدیدی از جمله چک الکترونیکی که به آن اشاره شده است. با توجه به شرایطی که چک در تبادلات تجاری دارد،یکی از دغدغه‌های بانک مرکزی طی دو سال گذشته اجرای این قانون بوده است که کمترین چالش در این زمینه داشته باشیم. بخشی از قانون که به مردم و مشتریان باز می گردد، مشکلات چک در ثبت اطلاعات چک در سامانه صیاد است.

این مقام مسئول تصریح کرد: مشتریان می توانند با مراجعه به اپلیکیشن ها و اسکن کردن بارکد چک،احراز هویت شوند. کسی که قصد صدور چک داشته باشد اطلاعات خود را وارد می‌کند شماره ملی انتقال گیرنده چک را وارد ،نام دریافت کننده چک را مشاهده و در مرحله آخر ثبت چه انجام می شود.

وی تصریح کرد: دریافت کننده چک باید شناسه بارکد را اسکن کند. البته این اسکن‌بارکد الزامی نیست. دریافت کننده چک باید با شناسه کارت خود احراز هویت شود. عملیات ثبت و انتقال چک در سامانه های اپلیکیشن های پرداخت انجام می شود. این مقام مسئول بیان کرد: در هر مرحله بحث احراز هویت تراکنش وجود دارد. بعد از احراز هویت چک انتقال چک فعال میشود. چکهای قدیمی که صادر شده یا صادر نشده اند مشمول این قانون نمی شوند. بنابراین اینکه ها نیاز به ثبت اطلاعات در سامانه صیاد ندارند.

معاون رئیس بانک مرکزی تاکید کرد: این فرآیند مشمول تک های خواهد شد که در آینده صادر شده و در اختیار مشتری قرار می گیرند. از ۲۰ دی ماه چه های جدیدی در اختیار مشتریان قرار می‌گیرد که می‌توانند در سامانه صیاد ثبت کند. بانک مرکزی در این مرحله الزامی قرار نداده است.

این مقام مسئول در پایان اظهار کرد: با توجه به تعاملات بانک مرکزی و مجلس تلاش داریم اجرای قانون چک را با کمترین چالش روبرو کنیم.بانک مرکزی از تاریخ ۲۰ دی ۹۹ بانک ها را موظف کرد تا چک های جدید را صادر و در اختیار مشتریان قرار دهند پشت نویسی چک مشروط بر اطلاعات دقیق دریافت کننده چک است اما اگر این اطلاعات در سامانه صیاد ثبت شود، دیگر نیازی به پشت نویسی وجود ندارد.همچنین بانک مرکزی حدود یک سال تا یک سال و نیم زمان می دهد تا دسته چکهای قدیمی مصرف شده و چکهای جدید روی کار بیایند.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.