آمادگی لاریجانی برای انتخابات ریاست جمهوری

یک تحلیلگر مسائل سیاسی گفت: بهتر است آقای لاریجانی وارد انتخابات مجلس نشود زیرا سقف مجلس برای او پر شده است. او دوازده سال رئیس مجلس بوده است و اکنون بهتر است خود را برای نامزدی در انتخابات ریاست‌جمهوری آماده کند.

به گزارش تازه‌نیوز، چندماهی به انتخابات باقی است و هنوز آن فضای مورد نظر در بین جامعه برای انتخابات ایجاد نشده است؛ هرچند از گوشه و کنار و با اقداماتی پراکنده می‌شود مشاهده کرد که جناح‌ها و احزاب سیاسی به آرامی خود را آماده انتخابات می‌کنند.

احمد بخشایش اردستانی، تحلیلگر مسائل سیاسی، درباره این موضوع به نامه‌نیوز گفت: «از نظر من اگر فرض را بر شرایط کنونی کشور بگذاریم، در شهرهای بزرگ مانند تهران، اصفهان، شیراز، تبریز، مشهد و… حداکثر شرکت‌کننده در انتخابات ۳۰درصد است که این هم خیلی خوش‌بینانه است اما در شهرهای کوچک ممکن است مشارکت حتی تا ۹۰درصد هم پیش برود زیرا مشارکت در شهرهای کوچک تابع مذهب، قومیت، ایل و این دست فاکتورهاست».

او در پاسخ درباره اینکه چه گروهی در انتخابات پیش رو دست بالا را خواهد داشت، بیان کرد: «احتمالا فضا به نفع چپ‌ها یا همان اصلاح‌طلبان و مستقلین خواهد بود. اگر اصلاح‌طلبان بتوانند نامزدهای خود را وارد انتخابات کنند با توجه به وضعیت کنونی اقتصاد وضعیت بهتری نسبت به اصولگراها خواهند داشت اما اگر فضا به سمتی برود که بررسی صلاحیت‌ها مانع از حضور نامزدهای آنها شود، خب طبیعی است شرایط طور دیگری پیش می‌رود اما احساس من این است که باتوجه به سخن رهبر انقلاب مبنی بر ضرورت مشارکت حداکثری آن هم نه ماه مانده به انتخابات، بررسی‌ صلاحیت‌ها در این دوره به گونه‌ای است که نامزدهای جناح‌ها حضور داشته باشند تا مشارکت بالا برود».

این تحلیلگر مسائل سیاسی همچنین بیان کرد: «اکنون جامعه به دو قشر تقسیم شده‌اند؛ موافقان شرکت در انتخابات و مخالفان آن. حالا اصلاح‌طلبان باید تصمیم بگیرند که می‌خواهند با تحریم انتخابات نزدیک به اپوزیسیون شوند یا با شرکت در انتخابات همچنان در داخلی نظام فعالیت کنند. البته من تصور می‌کنم تحریم انتخابات در انتخابات مجلس اساسا معنی پیدا نمی‌کند زیرا همان‌طور که گفتم در شهرهای کوچک مردم در انتخابات شرکت می‌کنند چون بیشتر خواسته‌ها منطقه‌ای است. از طرفی اکنون را نمی‌شود با انتخابات سال۹۸ مقایسه کرد. در آن سال مردم تصور می‌کردند اصلاح‌طلبان امتحانشان را پس داده‌اند؛ به همین دلیل بخشی از آنها شرکت نکردند بخشی هم به اصولگرایان رأی دادند اما در این دوره به ویژه با لحاظ‌کردن وضعیت نابسمان اقتصادی شانس اصلاح‌طلبان بالا رفته است».

بخشایش اردستانی در پایان در پاسخ به دو پرسش مبنی اینکه آیا خاتمی هنوز می‌تواند بر مخاطبان اصلاح‌طلبان تأثیر انتخاباتی داشته باشد و دوم آنکه آیا ورود فردی مانند لاریجانی مردم را به شرکت در انتخابات تحریک می‌کند یا خیر، گفت: «آقای خاتمی هنوز هم تأثیرگذار است و می‌تواند با درخواست از مردم، مشارکت را بالا ببرد. از طرفی هنوز هم می‌بینیم که بیانیه‌های آقای خاتمی بر خود نیروهای اصلاح‌طلب هم مؤثر است؛ بنابراین او می‌تواند علاوه بر سرمایه اجتماعی اصلاح‌طلبان خود نیروهای سیاسی اصلاح‌طلب را هم قانع به مشارکت در انتخابات کند. اما درباره آقای لاریجانی؛ من فکر می‌کنم بهتر است آقای لاریجانی وارد انتخابات مجلس نشود زیرا سقف مجلس برای او پر شده است. او دوازده سال رئیس مجلس بوده است و اکنون بهتر است خود را برای نامزدی در انتخابات ریاست‌جمهوری آماده کند».

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.