حمایت ۱.۵ میلیون یورویی راستگراهای افراطی فرانسوی از پلیس قاتل!

کارزار جنجالی یک چهره راستگرای افراطی فرانسه برای جمع آوری کمک مالی برای خانواده افسر پلیس مسئول قتل نوجوان ۱۷ ساله که جرقه اغتشاشات روزهای گذشته را در این کشور زد، به دنبال محکوم شدن توسط مقام‌های حاکم تعطیل شد.

به گزارش تازه‌نیوز، این کارزار اینترنتی جنجالی و موفقیت آمیز از سوی «ژان مسیحا» یک چهره راستگرای افراطی فرانسوی با موجی از انتقاد و تهدید به شکایت در میان مقام‌های این کشور همراه شده و بسیاری از این مقام‌ها و چهره‌ها انگیزه واقعی او از به راه انداختن این کارزار را تلاش برای اشاعه پیام نفرت و قرار دادن راستگراهای افراطی در برابر شهروندان عمدتا مهاجر ساکن حومه‌های شهرهای فرانسه تعبیر کردند.

او از این مامور به عنوان فردی که «وظیفه‌اش را انجام داده اما بهای گزافی برای آن پرداخت می‌کند» تمجید کرد.

حساب مربوط به این کارزار تا زمان بسته شدن به سرعت بیش از ۱.۵ میلیون یورو کمک را از سوی ده‌ها هزار نفر جمع آوری کرد که این موضوع بسیاری را شوکه ساخت. این وضعیت موجب شد گروه‌های ضد نژادپرستی و سیاستمداران جناح چپ خواستار منحل کردن این کارزار شوند. دولت فرانسه نیز نگران تشدید دوباره تنشها در اثر این اتفاق است.

الیزابت بورن، نخست وزیر فرانسه اظهار کرد، کارزار جمع‌آوری کمک برای خانواده افسر به زندان افتاده پلیس که متهم به قتل نائل مرزوق، نوجوان ۱۷ ساله فرانسوی در روز سه شنبه هفته گذشته در شهر نانتر است کمکی به آرام کردن وضعیت در فرانسه نمی‌کند. اریک دوپون مورتی، وزیر دادگستری فرانسه هم در مصاحبه با رادیو فرانس-اینتر این کارزار را به استفاده ابزاری از وضعیت متهم کرد.

بیشتر بخوانید:

به نقل از ایسنا، ناآرامی‌های یک هفته گذشته در فرانسه در پی تیراندازی مامور پلیس این کشور به نائل مرزوق نوجوان با اصالت الجزایری حین راندن خودروی مرسدس بنز در حومه شهر پاریس به راه افتادند. این رخداد موجی از اغتشاشات و شورش معترضان عمدتا نوجوان را در شهرهای فرانسه به ویژه نواحی حومه‌ای عمدتا مهاجرنشین علیه دولت و مقامات این کشور در پی داشت. بسیاری از این معترضان جوان که اهل خانواده‌های مهاجر هستند مقام‌های فرانسوی را به اعمال تبعیض علیه خودشان متهم می‌کنند.

در یک تحول دیگر مربوط به اعتراضات خشونت آمیز روزهای گذشته فرانسه گزارش شد که مردی ۲۷ ساله در اثر ضربه ناشی از گلوله سلاح‌های غیرمرگبار مورد استفاده نیروهای پلیس ضدشورش فرانسه در روز یکشنبه در شهر مارسی کشته شده است. دادستان محلی فرانسه پرونده تحقیقاتی را درباره این قتل باز کرده اما مقام‌های فرانسوی نه هویت این مرد را فاش کرده و نه اشاره‌ای به اینکه آیا قتل او در حوزه‌های وقوع شورشها رخ داده یا خیر نکرده‌اند.

به گفته دادستانهای فرانسوی این مرد در اثر شوک مرگبار ناشی از اصابت گلوله سلاح‌های مورد استفاده پلیس ضد شورش فرانسه به سینه‌اش جان باخته اما مشخص نکردند که عامل شلیک این سلاح و مالک آن چه کسی بوده است.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.