محدودیت جدید طالبان برای زنان در تاکسی

محدودیت‌های جدید طالبان برای زنان افغانستان سوژه شد.

به گزارش تازه‌نیوز، فریدون راننده یک دستگاه اتوریکشا (نوعی تاکسی) اهل هرات در غرب افغانستان دیگر زنان را سوار نمی کند. او می گوید اگر زنانی را سوار کند که تمام بدن شان را نپوشانده اند توسط اعضای طالبان کتک خواهد خورد و اتوریشکایش را مصادره می کنند.

به نقل از ئویچه وله؛ او پیش تر شاهد تحقیر زنان از سوی طالبان بوده است. طالبان  چندین بار او را متوقف کرده و زنانی که روبنده نپوشیده بودند را از اتوریشکا بیرون آورده و به آنان ناسزا گفته و سرشان فریاد زده بودند. فریدون می گوید او نیز مجازات شده است.

شاهدان عینی در افغانستان گزارش می دهند که وزارت امر به معروف و نهی از منکر طالبان در سراسر شهرهای بزرگ پلیس اخلاقی را مستقر کرده است. هم چنین، آن وزارتخانه دستور داده تا رانندگان تاکسی، اتوریشکا و سایر وسایل نقلیه مسافربری  دیگر نمی توانند زنان بی حجاب را به داخل شهرها منتقل کنند.

“عاکف مهاجر” سخنگوی وزارت امر به معروف و نهی از منکر طالبان به رسانه ها گفته است: “زنانی که در حال تردد و سفر هستند حتما باید یک مرد همراه شان باشد. زمانی که آنان در داخل شهر تردد می کنند هیچ مردی اجازه نشستن در کنارشان را ندارد و باید حجاب کامل داشته باشند. این که چادر پوشیده باشند یا نپوشیده باشند مهم نیست حجاب شان باید کاملا اسلامی باشد”.

او مشخص نکرد که مصداق “حجاب کامل اسلامی” دقیقا چیست و آن را به وضوح تعریف نکرده است. دینا زنی از هرات می گوید که نیروهای طالبان چندین بار او را به دلیل پوشیدن کت و روسری بلند به جای پوشش کامل بدن از اتوریشکا خارج کرده و مورد توهین و تحقیر قرار داده اند.

میرزا راننده تاکسی از کابل نیز در گفتگو با “دویچه وله” این موضوع را تایید کرد. طالبان چندین بار به او گفته بودند که زنان بدون حجاب و بدون روبنده اجازه سوار شدن در تاکسی را ندارند در غیر این صورت او مجازات شده و خودرویش مصادره خواهد شد.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.