شاخص اشعه فرابنفش به مرز هشدار رسیده/ ایرانیان در معرض خطر سرطان پوست

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران وضع هوا می‌گوید: شاخص اشعه فرابنفش اکنون روی عدد ۹ قرار دارد.

گرمای هوا از یک سو و اشعه فرابنفش از سوی دیگر؛ آنچه در روزهای اخیر به مرز هشدار رسیده و کارشناسان تاکید می‌کنند که افراد تا جایی‌که می‌توانند در خانه بمانند.

وزارت بهداشت اعلام کرده که مراجعات بیماران قلبی و فشار خود در دو هفته اخیر افزایش 10 درصدی داشت. مراجعاتی که به گفته پدرام پاک‌آیین، سخنگوی وزارت بهداشت بی‌ارتباط با افزایش دمای هوا نبود. در این شرایط افزایش شاخص اشعه فرابنفش نیز خبرساز شد. اشعه‌ای که به گفته متخصصان منجر به پیری زودرس پوست و سرطان پوست می‌شود.

به نقل از تجارت‌نیوز، صادق ضیاییان، رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران وضع هوا به تجارت‌نیوز می‌گوید این وضعیت همیشه بوده و موضوع تازه‌ای نیست. البته نه به این معنا که موضوع مهمی نیست.

افزایش تابش اشعه فرابنفش محدود به تهران نیست

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران وضع هوا می‌گوید: «بالا بودن اشعه فرابنفش در منطقه ما تقریبا دائمی است. با توجه به اینکه فصل گرما در منطقه ما طولانی است، در روزهایی که خورشید عمودتر می‌تابد، شاخص اشعه فرابنفش افزایش پیدا می‌کند؛ به‌ویژه از ساعت ۱۰ صبح تا چهار بعداظهر.»

ضیاییان ادامه داد: «توصیه ما این است که مردم مراقبت کنند که پوست در معرض تابش مستقیم نور خورشید قرار نگیرد.»

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران وضع هوا می‌گوید: «تابش اشعه فرابنفش موضوع تازه‌ای نیست. در اغلب مناطق کشور وجود دارد و تقریبا در ایام تابستان دائمی است.» او ادامه می‌دهد: «تقریبا همیشه وضعیت اینگونه است و اگر قرار باشد هشدار دهیم باید هر روز هشدار اعلام کنیم.»

شاخص اشعه فرابنفش بسیار شدید است

اما شاخص اشعه فرابنفش از چه اندازه‌ای بالاتر برود، خطرناک است؟ وضعیت فعلی این شاخص در کشور چگونه است؟ به طور کلی این شاخص، مقدار کمی است که میزان اشعه فرابنفش را در منطقه مورد نظر نشان می‌دهد.

ضیاییان می‌گوید: «شاخص UV از ۶ که بگذرد، خطر آن بالاست. شاخص هشت تا ۱۰ بسیار شدید حساب می‌شود، یعنی خطر آن بسیار زیاد است. شاخص ۱۱ به بالا دیگر وضعیت حاد می‌شود.»

شاخص UV معمولا بالاتر از هفت است

او به تجارت‌نیوز می‌گوید: «این شاخص تقریبا در اغلب ایام تابستان بیشتر از هفت است. اکنون نیز روی عدد ۹ قرار دارد. برای روزهای آینده نیز پیش‌بینی می‌شود شاخص UV همین ۹ باشد.»

ضیاییان ادامه می‌دهد: «از آنجاکه همیشه وضعیت همین است، خیلی موضوع جدیدی برای خبررسانی نیست. البته نه به این معناکه اهمیتی نداشته باشد. ضمن آنکه بنا بر اعلام وزارت بهداشت، در کشور ما آمار سرطان پوست زیاد است. بنابراین ضروری است که حفاظت از پوست جدی گرفته شود.»

با این تفاسیر، وضعیت خطرناک اشعه فرابنفش نه‌تنها شهروندان تهرانی، بلکه اغلب نقاط کشور را تهدید می‌کند. تعطیلی‌های رسمی همچون روزهای چهارشنبه و پنجشنبه هفته گذشته هم چندان دردی را دوا نمی‌کند. ضمن آنکه بسیاری از کارگرانی که در معرض تابش مستقیم نور خورشید از این تعطیلی محروم بودند. به نظر کارگران در سرشماری تعطیلی‌ها حساب نمی‌شوند و در گرمای شدید هوا و با خطر اشعه فرابنفش همچنان آنها را به کار فرا می‌خوانند.

ناگفته نماند روز جمعه نیز سمیه رفیعی، رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس گفته بود که شاخص اشعه فرابنفش در تهران به مرز بحرانی 12 هم رسیده است. (مهر)

سرطان پوست، یکی از سرطان‌های شایع در ایران

از سوی دیگر با توجه به آنکه ضیاییان، رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران وضع هوا گفت شاخص فرابنفش معمولا در اغلب مناطق کشور بالاست. به عبارتی بسیاری از ایرانیان در معرض خطر سرطان پوست هستند؛ چراکه اشعه فرابنفش نیز منجر به سرطان پوست می‌شود.

اواخر سال گذشته نیز، رئیس اداره سرطان دفتر مدیریت بیماری‌های غیرواگیر معاونت وزارت بهداشت، سرطان پوست را یکی از شایع‌ترین سرطان‌ها در ایران معرفی کرد.

علی قنبری به ایسنا گفت: «در زنان، سرطان پستان از همه شایع‌تر است. پس از آن سرطان تیروئید، روده بزرگ، سرطان پوست و معده قرار دارد. در مردان نیز سرطان پروستان از همه شایع‌تر است. پس از آن نیز سرطان پوست، معده، روده بزرگ و ریه قرار دارند.»

هشدار برای بارش‌های تابستانی

صادق ضیاییان در ادامه با پیش‌بینی وضع هوا در کشور برای بارش‌های کوتاه‌مدت امروز تا روز دوشنبه نیز هشدار داد. رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران وضع هوا می‌گوید: «امروز بعداز ظهر و شب، بارش‌هایی در شمال استان آذربایجان شرقی، اردبیل، شرق استان گلستان و خراسان شمالی داریم. این بارش‌ها، تابستانی و خطرناک هستند. در مدت زمان کم بارش صورت می‌گیرد.»

ضیاییان ادامه‌ می‌دهد: «برای فردا (یکشنبه)، بارش‌ها را در ارتفاعات رشته‌کوه البرز در استان‌های تهران، البرز و مازندران خواهیم داشت. همچنین در شمال استان سمنان، خراسان شمالی، شمال خراسان رضوی و شمال استان هرمزگان شاهد بارش هستیم.»

او می‌گوید: «روز دوشنبه نیز، استان آذربایجان شرقی، اردبیل، ارتفاعات استان‌های مازندران، ارتفاعات استان تهران، شمال استان سمنان و بخش‌هایی از استان قم و اصفهان بارش‌هایی خواهیم داشت. این بارش‌ها، بیشتر در ساعات بعدازظهر و شب صورت می‌گیرد. بارش‌هایی که می‌تواند خطرناک باشد. با توجه به اینکه فصل گردشگری است و مردم به طبیعت می‌روند، توصیه اکید ما به مردم این است که از حریم رودخانه‌ها فاصله بگیرند.»

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.